نفت / شناسه خبر: 138593 / تاریخ انتشار : 1402/10/20 16:16
|

گلایه بنزینی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

تاکسی‌های اینترنتی امروزه جزءجدایی‌ناپذیر زندگی روزمره شهری شده‌اند و برای رفت‌وآمد راحت‌تر در شهر، اگر اولین گزینه نباشند، آخرین گزینه هم نیستند. هر چند کرایه‌های نجومی تاکسی‌های اینترنتی ...

نفتی ها /تاکسی‌های اینترنتی امروزه جزءجدایی‌ناپذیر زندگی روزمره شهری شده‌اند و برای رفت‌وآمد راحت‌تر در شهر، اگر اولین گزینه نباشند، آخرین گزینه هم نیستند. هر چند کرایه‌های نجومی تاکسی‌های اینترنتی موجود، داد مردم را درآورده و ظاهراً کسی هم پیگیر نیست، اما این همه ماجرا نیست، چه آنکه آن طرف موضوع هم رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نسبت به واریزنشدن سهمیه بنزین‌شان گله‌مندند و می‌گویند از اسفند سال گذشته تاکنون سهمیه خود را دریافت نکرده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست. به گفته این رانندگان بیش از ۱۱ماه است سهمیه بنزین آن‌ها واریز نشده است و از این موضوع گلایه بسیاری دارند. آن‌ها اعتقاد دارند اعتبار سهمیه سوخت تأثیر مستقیم روی درآمد این قشر دارد.
یکی از رانندگان به «جوان» می‌گوید: «ما رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از این طریق امرار معاش می‌کنیم و اگر بیش از ۲۰۰کیلومتر در جابه‌جایی مسافران این شهر شلوغ و پرترافیک تهران کار نکنیم، این سهمیه به ما تعلق نمی‌گیرد. سهمیه بنزین به ما کمک می‌کند و حداقل بخشی را از سهمیه استفاده می‌کنیم. آخرین بار یادم نیست کی بنزین سهمیه‌ای استفاده کردم، آنقدر که از ندادن سهمیه بنزین گذشته است.» وی می‌افزاید: «هر چقدر هم با پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی تماس می‌گیریم، می‌گویند پیگیر هستیم، ولی خبری نیست که نیست، چرا کسی در این باره جوابگو نیست. شما صدای ما را به گوش مسئولان مربوط برسانید و صدای ما باشید.»
هر بار که سوار تاکسی‌های اینترنتی می‌شوم، این موضوع را پیگیری می‌کنم. از یکی از رانندگانی که در حال رساندن من به مقصد است، این سؤال را می‌کنم که آیا سهمیه بنزین خود را دریافت کرده‌اید؟ می‌گوید: «من گذری و در مسیر اپلیکیشن (نرم‌افزار) تاکسی‌های اینترنتی را روشن می‌کنم و مسافر می‌گیرم و به مقصد می‌رسانم، از این رو میزان کارکرد من برای دریافت سهمیه بنزین کافی نیست، ولی دوستان و آشنایان من که صرفاً با این پلتفرم‌ها (سکوها) مسافر جابه‌جا می‌کنند، از ندادن سهمیه بنزین گلایه دارند.» این راننده تاکسی اینترنتی می‌افزاید: «برخی دوستان می‌گویند از اسفندماه سال گذشته سهمیه دریافت نکرده‌اند. برخی همکاران روزانه ۶۰لیتر بنزین هم برای جابه‌جایی مصرف می‌کنند و البته باید به این هزینه‌ها هزینه‌های دیگر مانند کمیسیون و استهلاک را هم اضافه کرد، بنابراین بنزین سهمیه‌ای برای این قشر کم است.»
پیگیری‌های بی‌نتیجه
در پیگیری‌های انجام‌شده از سکو‌های اسنپ و تپسی برای واریزنشدن سهمیه بنزین رانندگانی که بیش از ۲۰۰کیلومتر در روز تردد دارند، آن‌ها هم این موضوع را تأیید کردند. احسان نصر، معاون عملیات سکوی تاکسی اینترنت تپسی به «جوان» می‌گوید: «درست است، از اسفندماه سال گذشته سهمیه بنزین برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی واریز نشده است.» وی می‌افزاید: «آخرین سهمیه‌ای که برای رانندگان پلتفرم ما واریز شده، بهمن ماه سال۱۴۰۱ است که البته این سهمیه در فروردین و اردیبهشت سال۱۴۰۲ واریز شد و از آن به بعد یعنی اسفندماه سال۱۴۰۱ تاکنون که در نیمه دوم دی ماه سال۱۴۰۲ به سر می‌بریم، هنوز سهمیه آن‌ها واریز نشده است.» نصر با بیان اینکه پلتفرم ما صحت‌سنجی کارکرد رانندگان خود را تا مهرماه سال جاری به وزارت کشور ارسال کرده است، می‌گوید: «از آنجا که پیگیری‌های مکتوب ما برای دریافت پاسخ مبنی بر علت واریز نشدن سهمیه بنزین رانندگان خود نتیجه نداده است، فعلاً کار صحت‌سنجی را از مهرماه متوقف کرده و به وزارت کشور ارسال نکرده‌ایم.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعات رانندگان برای دریافت سهمیه بنزین خود به وزارت نفت و شرکت فرآورده‌های نفتی ارسال شده است یا خیر می‌گوید: «تا آنجا که ما پیگیری کرده‌ایم، وزارت کشور این اطلاعات را به وزارت نفت ارسال کرده است و نمی‌دانیم چرا در آنجا این کار متوقف شده و کسی پاسخی نداده است.»
علی قاضی، معاون عملیات اسنپ هم به «جوان» می‌گوید: «اسنپ به صورت ماهانه مسافت طی شده همه کاربران راننده را در سفر‌های اسنپی به نهاد‌های مسئول ارائه می‌کند. در نهایت، با تجمیع گزارش‌ها و ارسال آن به وزارت نفت، این وزارتخانه متولی تخصیص سهمیه سوخت به کاربران راننده تاکسی‌های اینترنتی است.» قاضی می‌افزاید: «متأسفانه از اسفند۱۴۰۱ با وجود ارسال منظم گزارش‌ها و پیگیری‌های مکرر انجام‌شده و نامه‌نگاری‌هایی که با سازمان‌های مختلف متولی این موضوع شده است، سهمیه سوخت به حساب کاربران راننده واریز نشده است و همچنان پرداخت سهمیه سوخت کاربران راننده تاکسی‌های اینترنتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.» به گفته وی، اسنپ هیچ اعتبار یا سهمیه سوختی دریافت و توزیع نمی‌کند. طبق توافقات انجام‌شده تاکسی‌های اینترنتی فقط اسامی کاربران راننده واجد شرایط دریافت سهمیه سوخت و میزان پیمایش ماهانه آن‌ها را در اختیار این نهاد‌ها قرار می‌دهند که اسنپ هیچ تأخیری در ارسال اطلاعات مورد نیاز نداشته است.
معاون عملیات اسنپ می‌گوید: «ما همچنان خود را موظف به پیگیری موضوع و تلاش برای احقاق حق کاربران راننده می‌دانیم و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن با پاسخ شفاف ارگان‌های متولی مواجه شویم.»
سهمیه بنزین کماکان در دستور کار
وقتی خبر‌های گذشته در زمینه پرداخت سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را پیگیری می‌کنیم، مسئولان وزارت نفت بار‌ها از در دستور کار بودن این موضوع خبر می‌دهند، به طوری که وزیر نفت در شهریورماه اعلام کرده بود «سهمیه بنزین اسنپ و تپسی، در دستور کار است!»، اما بعد از ۱۱ماه پیگیری و در دستور کار بودن چرا هنوز سهمیه این قشر واریز نشده است و علت ماجرا چیست؟ برای پیگیری موضوع با روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش تماس می‌گیرم. می‌گوید: «باید پیگیری کنم و مدیران در جلسه هستند و پاسخ را خواهم داد.»
مقدار سهمیه سوخت چقدر است؟
به نوشته آنچه در یکی از سکو‌های تاکسی اینترنتی آمده است، به ازای هر لیتر بنزین که راننده در سفر مصرف می‌کند، هزارو ۵۰۰ تومان (مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد با قیمت بنزین پایه) اعتبار سهمیه بنزین دریافت می‌کند. سهمیه خودرو‌های تک‌سوز فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰کیلومتر ۷۵/۸ لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰لیتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. خودرو‌های دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰کیلومتر ۲۵/۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت دارند و با سقف حداکثر ۱۸۰لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گیرد. طبق مصوبه کارگروه تخصیص سوخت، اعتبار سوخت دریافتی ماهانه برای خودرو‌هایی که قابلیت دوگانه‌سوز‌شدن دارند، ۴۰درصد کاهش یافته است و اعتبار سهمیه سوخت، معادل خودرو‌های دوگانه‌سوز در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.
محاسبه سهمیه سوخت به این صورت است که خودروی تک‌سوز هستید و میزان کیلومتر پیمایش ماهانه‌تان در اسنپ ۲هزار کیلومتر بوده است. با در نظر گرفتن اینکه راننده به ازای هر لیتر بنزین که در سفر با اسنپ مصرف می‌کند، هزارو ۵۰۰ تومان سهمیه دریافت خواهد کرد و میزان بنزین مصرفی راننده به ازای هر ۱۰۰کیلومتر ۷۵/۸ لیتر محاسبه می‌شود، سهمیه سوخت راننده هم به این صورت معامله می‌شود که ۲ هزارکیلومتر، قیمت هر لیتر سهمیه بنزین هزارو ۵۰۰ تومان، میزان لیتر سهمیه بنزین اختصاص یافته در هر ١٠٠کیلومتر ٧۵/۸ لیتر است.
اما سکوی موردنظر چطور میزان کیلومتر پیمایش رانندگان را محاسبه می‌کند؟ از زمانی که کاربر راننده سفری را قبول می‌کند و به سمت مبدأ مسافر راه می‌افتد تا زمانی که مسافر را به مقصد می‌رساند و سفر را به پایان می‌رساند، پیمایش او در سیستم ثبت و برای محاسبه سهمیه سوخت به نهاد‌های مربوط ارسال می‌شود./روزنامه جوان

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138593

کلیدواژه

گلایه بنزینی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها