نفت / شناسه خبر: 138544 / تاریخ انتشار : 1402/10/16 19:50
|

دلیل کاهش احتمالی صادرات فرآورده‌های نفتی تا پایان سال جاری

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال اینکه در سال جاری مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار پارسال نرسد؛ وجود دارد.

نفتی ها /سیدحمید حسینی با اشاره به برنامه تعهد ارزی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و تاثیر آن بر روند صادرات اظهار داشت: در شرایط فعلی هیچ فعالیت اقتصادی و تولیدی با سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست از نظر سرعت بازگشت سرمایه و تاثیر بر تولید ناخالص ملی قابلیت رقابت ندارد، اما در حوزه پایین‌دست که بخش خصوصی در ۲۰ سال اخیر حضور روزافزونی داشته است، با محدودیت‌ها و موانعی مواجه شده که نه تنها مشوق و تسهیل‌کننده نبوده بلکه محدودکننده است و صادرات این بخش به علت لغو معافیت مالیاتی و تحمیل عوارض تحت عنوان ماده خام و نیمه خام قدرت رقابت خود را از دست داده است و تراز تجاری منفی غیرنفتی کشور به ۱۰ میلیارد دلار در هفت ماه امسال رسیده است.
وی افزود: در شرایط فعلی وضع عوارض و اجبار صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به بازگشت ارز صادراتی با نرخ نیمایی باعث کاهش ارزشی و وزنی بسیاری از اقلام صادراتی شده که نگران‌کننده است. بطور مثال در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات فرآورده‌های روغنی ۳۹ درصد، فرآورده‌های پارافینی ۱۵ درصد، گاز مایع ۱۴ درصد، متانول ۱۸ درصد، اوره ۴۳ درصد، پلیمرها ۳۵ درصد، اروماتیک‌ها ۴۸ درصد وگوگرد ۶۸ درصد کاهش یافته است و احتمال اینکه در سال جاری مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات  پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار پارسال نرسد؛ وجود دارد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: ضروریست که دولت در سیاست بازگشت ارز صادراتی تجدیدنظر کند تا صادرکننده قادر باشد از همه روش‌های سنتی مانند واردات در مقابل صادرات، واگذاری کوتاژ به واردکننده، فروش به تالار ارزی و واردات طلا استفاده کند واز جیب صادرکننده به واردکننده سوبسید پرداخت نشود.
وی در ادامه به موضوع کمبود گاز در کشور اشاره و بیان داشت: متاسفانه با نزدیک شدن به فصل زمستان شاهد افزایش آلایندگی هوای شهرهای بزرگ و قطع گاز واحدهای بزرگ پتروشیمی و فولادی هستیم که البته ریشه در تحریم‌های بین‌المللی و فقدان سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست نفت و گاز دارد.
حسینی افزود: هرچند طبق اعلام وزارت نفت ۳۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده شده است ولی ناترازی گاز در زمستان حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب است و تنها با راه‌اندازی کامل فاز ۱۱ و میدان گازی کیش می‌توان ناترازی را تا حدودی جبران کرد./ایلنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138544

کلیدواژه

صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی

سیدحمید حسینی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها