نفت / شناسه خبر: 138542 / تاریخ انتشار : 1402/10/16 14:40
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از دلیل نافرجام ماندن خط لوله کیش - عسلویه تا ماجرای سرقت نفتی آمریکا از ایران!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" با ​نگاهی به وعده‌ای که روی هوا رفت از معمای خط لوله در میدان کیش می‌گوید.باگذشت یک سال از امضای قرارداد احداث خط لوله کیش - عسلویه، هنوز هیچ اقدامی برای اجرای این پروژه صورت نگرفته و‌ بخشی از گاز شیرین میدان کیش روی فلرها می‌سوزد.

بهمن سال ۱۴۰۱ بود که قرارداد این میدان گازی امضا شد تا در فروردین ۱۴۰۳، گاز این میدان به شبکه سراسری گاز تزریق شود.
طی قراردادی که میان شرکت تأسیسات دریایی و شرکت نفت و گاز پارس امضا شد، این  شرکت وظیفه احداث ۲۱۰ کیلومتر خط لوله از چاه‌های میدان گاری کیش به پالایشگاه‌های پارس جنوبی را بر عهده گرفت.
پس از چند هفته از امضای این قرارداد، شرکت ملی نفت تصمیم عجیبی می‌گیرد؛ ازنظر کارفرما، قیمت خط لوله گران بود لذا به شرکت تأسیسات دریایی اعلام کرد کار سفارش لوله را خودش انجام داده و وظیفه نظارت بر تولید لوله‌ها، بارگیری، گمرکی و ... بر عهده این شرکت است.
شرکت تأسیسات دریایی اما در ابتدا مخالفت کرده اما با فشار مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت،  این تغییر سرانجام پذیرفته می‌شود؛ از سال گذشته بود که مذاکرات با سازندگان لوله‌های موردنیاز آغاز شد ولی تا به امروز، نه سازنده‌ای انتخاب شده و نه قراردادی روی میز رفته و نه لوله‌ای ساخته شده است.
شرکت ملی حفاری هم تاکنون سه حلقه چاه را در میدان گازی کیش تکمیل کرده و سایر چاه‌ها به دلیل ناقص بودن ‌ ازجمله عدم نصب تأسیسات سرچاهی، به حال خود رها شده است.
نه در حوزه حفر چاه و نه در زمینه انعقاد قرارداد و آغاز ساخت خط لوله‌ها، هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است و چنانچه همین امروز، همه این موارد محقق شود،حداقل دو سال زمان برای به مدار آمدن ۲۸ میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز است.
قفل شدن کار در شرکت ملی نفت، درست در شرایطی اتفاق افتاده است که کشور به دلیل افت فشار گاز و مصرف بالای بخش‌های مختلف در زمستان، دچار محدودیت‌های پرهزینه‌ای شده است./میز نفت

 

حاشیه دوم هم از واکنش رئیس سازمان برنامه و بودجه به احتمال افزایش قیمت سوخت می‌گوید. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود و در سیاست قیمتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیمی نگرفتیم.

داوود منظور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال افزایش قیمت سوخت اظهار کرد: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود.وی افزود: آنچه که الان در منابع هدفمندی پیش‌بینی کردیم این است که سرجمع منابع هدفمندی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما تصمیمی درباره ترکیب ۱۰ درصد نگرفتیم که باید رایزنی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: بخش عمده‌ای از این افزایش ۱۰ درصدی عمدتا به میزان رشد تامین و میزان رشد فروش فرآورده‌های انرژی بر می‌گردد اما اگر بخواهم روشن بگویم در بحث سیاست قیمتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیمی نگرفتیم.
منظور درباره احتمال افزایش قیمت سوخت در جلسه سران قوا تاکید کرد: طبیعتا این موضوع باید در یک سطح قانون‌گذاری درباره‌اش تصمیم گرفته شود. سران قوا معمولا ورودشان به موضوعات برای مسائل ویژه و اضطراری است اما مسئله انرژی و ساماندهی بازار انرژی به یک سیاست پایدار نیاز دارد. تصور من این است که این موضوع قاعدتا باید در سطح رابطه دولت و مجلس درباره‌اش تصمیم‌گیری شود.
وی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در بودجه پیشنهادات کمیسیون‌ها جمع‌بندی شده و به کمیسیون تلفیق می‌رود. جلسه کمیسیون تلفیق هم هفته آینده برگزار می‌شود و بعد از آن هم به صحن مجلس می‌رود. باید فرآیند خود را طی کند تا ببینیم چه می‌شود./ایسنا

حاشیه سوم هم به ماجرای  مختل شدن  واردات گاز ایران از ترکمنستان می‌پردازد.خبرهای دریافتی حاکی است، سوآپ و واردات گاز ایران از ترکمنستان متوقف شده، اما مشخص نیست این توقف مقطعی و به دلایل فنی رخ داده یا دلیل دیگری برای توقف ارسال گاز به ایران وجود دارد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید. این قرارداد، با امضای تفاهم نامه ای در خرداد سال ۱۴۰۱ دو برابر شد تا روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق خاک ایران بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ شود.
خرداد ۱۴۰۲ وزیر نفت اعلام کرد که به زودی قراردادی با ترکمنستان امضا می شود که روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب (علاوه بر سوآپ) واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد.
اگرچه از خرداد ماه تا امروز، ترکمن ها زیر بار امضای این قرارداد نرفته اند، اما در توافقی با ایران، هر آنچه بیش از میزان سوآپ، گاز بتوانند تحویل ایران دهند، به عنوان واردات گاز، گاز خود را به ایران می فروشند.
خبرهای اولیه حاکی است، در روز گذشته، سوآپ گاز و همچنین مقداری که به عنوان واردات گاز از ترکمنستان به ایران ارسال می شد، متوقف شده است. پیگیری های خبرنگار تسنیم نشان می دهد که مذاکرات دو طرف برای برقراری دوباره این تجارت گازی آغاز شده، اما تا این لحظه دلیلی برای این توقف اعلام نشده و  مشخص نیست که این توقف، موقتی بوده یا ممکن است ادامه یابد./تسنیم

حاشیه چهارم هم به ماجرای سرقت نفتی آمریکا از ایران می‌پردازد؛ آمارهای وزارت انرژی آمریکا نشان می دهد این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل ۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را سرقت کرده و بیش از نیم درصد واردات نفت خود از اوپک را با مصادره نفت ایران تامین کرده است.

داره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از واردات ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام ایران توسط این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داده است.
این آمار مربوط به محموله سرقتی نفت ایران توسط آمریکاست که به بهانه تحریم ها توقیف شده است. در ماه سپتامبر نیز ۵۳۰ هزار بشکه و در ماه اوت ۴۴۷ هزار بشکه نفت ایران در آمار رسمی واردات نفت آمریکا ثبت شده بود.
بر این اساس، به اذعان این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا کل نفت سرقتی ایران توسط آمریکا در ماه های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار بشکه معادل ۶ هزار بشکه در روز بوده است.
سهم نفت ایران از کل نفت صادراتی اوپک به آمریکا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۳ بیش از ۰.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر آمریکا بیش از نیم درصد نیاز وارداتی خود به نفت اوپک را با سرقت نفت ایران تامین کرده است. کل نفت دزدی ایران توسط آمریکا در این دوره بیشتر از واردات رسمی نفت دو عضو دیگر اوپک یعنی گینه استوایی و گابن توسط آمریکا بوده است. همچنین امارات فقط ۲.۵ برابر بیشتر از نفت سرقتی ایران به آمریکا نفت صادر کرده است.
کل نفت صادراتی اوپک به آمریکا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۳ بالغ بر ۱ میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز بوده است. عربستان با صادارت ۳۶۹ هزار بشکه در روز بزرگترین صادرکننده نفت اوپک به آمریکا در این دوره بوده و عراق با ۲۲۸ هزار بشکه در روز و نیجریه با ۱۵۸ هزار بشکه در روز در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان صادرات نفت کویت به آمریکا در این دوره ۲۱ هزار بشکه در روز، الجزایر ۲۰ هزار بشکه در روز و امارات ۱۵ هزار بشکه در روز بوده است.
بر این اساس کل نفت یا فرآورده نفتی سرقتی ایران توسط آمریکا از سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسیده که با احتساب قیمت ۸۰ دلاری نفت بیش از ۴۳۰ میلیون دلار ارزش دارد.  آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار بشکه، در سال ۲۰۲۱ نیز ۲ میلیون و ۳۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۲ هم ۵۰۷ هزار بشکه نفت ایران را سرقت کرده است./تسنیم

 

حاشیه بعدی اما به تلخ شدن کام خریداران چینی نفت ایرانی می‌پردازد؛ فروشندگان ایرانی اخیرا به خریداران چینی از کاهش تخفیف‌ها اطلاع دادند و این موضوع کام خریداران چینی را تلخ کرده است. میزان کاهش تخفیف‌های ایران به گفته رویترز تنها به حدود ۴ دلار در هر بشکه رسیده، اما برخی خریداران در چین این قیمت‌های بالاتر را پذیرفته‌اند.
معامله‌گران گفتند که تخفیف‌ها ممکن است بیشتر کاهش یابد، زیرا آخرین پیشنهاد شنیده‌شده ۴دلار بوده و این در حالی است که میانگین تخفیف سال‌گذشته برای نفت سبک ایران حدود ۱۳دلار بود.
یکی از خریداران مستقر در شاندونگ گفت: «خریداران همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حل هستند زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند، اما از آنجاکه آنها انتخاب‌های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، فضا برای مذاکرات قیمت محدود و به نفع خریداران چینی نیست.»
پالایشگاه‌های مستقل چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال‌۲۰۱۹ به مشتریان اصلی تهران تبدیل شده‌اند. آنها جایگزین پالایشگاه‌های دولتی شده‌اند که به دلیل نگرانی در مورد نقض تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کردند. منابع تجاری می‌گویند پالایشگاه‌های مستقل حدود ۹۰‌درصد از کل صادرات نفت ایران را خریداری می‌کنند. در میان کشمکش‌ها بر سر قیمت‌ها، کل صادرات ایران و واردات چین از ایران کاهش یافته‌است.
ردیاب Vortexa Analytics تخمین می‌زند که چین در ماه گذشته حدود یک‌میلیون و ۱۸۰‌هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که از یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزار بشکه در روز در نوامبر و از رکورد یک‌میلیون و ۵۳۰‌هزار بشکه‌در روز در ماه اکتبر کمتر بود. عمده صادرات نفت‌خام ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد و یکی دیگر از ردیاب‌ها، Kpler، آن را یک‌میلیون و ۲۳۰‌هزار بشکه در روز برای دسامبر تخمین می‌زند که از یک‌میلیون و ۵۲۰‌هزار بشکه در روز در نوامبر کمتر بوده‌است. کپلر می‌گوید؛ ذخیره‌سازی نفت در نفتکش‌ها در آب‌های ایران و آب‌های مجاور با حدود ۲‌میلیون بشکه افزایش به ۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه در هفته گذشته رسیده‌ است./دنیای اقتصاد

 حاشیه آخر این هفته هم به سکوت شرکت ملی نفت در برابر یک ادعا می‌پردازد؛ درحالی که رویترز با انتشار گزارشی مدعی توقف ارسال محموله‌های نفتی ایران به چین در پی کاهش تخفیف نفتی شده است، شرکت ملی نفت ایران این ادعا را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب کرده است.

روز گذشته رویترز مدعی شد ایران به دلیل درخواست قیمت بالاتر برای نفت خود (کاهش تخفیف) ارسال محموله های نفتی به چین را متوقف کرده است. این ادعای رویترز درحالی مطرح شده که چین یکی از مشتریان سنتی و همیشگی نفت خام ایران بوده و از بزرگترین مشتریان نفتی کشور محسوب می‌شود.
رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع چینی مدعی شد که "دستور توقف ارسال محموله های نفتی از تهران صادر شده است و مشخص نیست ماجرا چگونه پایان می یابد. باید منتظر ماند و دید آیا پالایشگاه های چینی حاضرند قیمت های جدید ایران را بپذیرند."
در مقابل این ادعا، شرکت ملی نفت ایران سکوت کرده و پیگیری‌های تسنیم از این شرکت به نتیجه نرسیده است. درواقع این ادعای رویترز، در خصوص توقف ارسال محموله‌های نفتی به چین، توسط شرکت ملی نفت ایران نه‌تأیید شده و نه تکذیب شده است./تسنیم

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138542

کلیدواژه

سرقت نفتی آمریکا از ایران

خط لوله کیش - عسلویه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها