نفت / شناسه خبر: 138433 / تاریخ انتشار : 1402/10/9 14:48
|

۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در سومین هاب پتروشیمی کشور

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران از برنامه‌ریزی‌ها برای حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری و ۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در شهرک پتروشیمی مکران خبر داد.

نفتی ها /علیرضا منیری‌ابیانه به مناسبت روز پتروشیمی و در حاشیه بازدید از شهرک پتروشیمی مکران به‌دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران، توسعه این منطقه به عنوان قطب سوم صنعت پتروشیمی ایران در بهار ۱۳۹۰ در هیئت وزیران تصویب شد، اظهار داشت: بر مبنای سیاست‌های وزارت نفت و شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره خوراک در این منطقه مورد تأکید است.

وی افزود: با هماهنگی وزارت‌خانه‌های نفت و دفاع مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان نقش توسعه‌گر را در این منطقه ایفا کند که به این منظور شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران تأسیس شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به اینکه در ۵ سال نخست از آغاز طرح به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه پرداخته شد، ادامه داد: خط خوراک مورد نیاز این شهرک نیز با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران در شهریور ۱۳۹۸ ساماندهی شد و پارسال خوراک به شهرک رسید.

وی از تعریف ۶ واحد بزرگ پتروشیمی شامل پنج واحد GTX و یک واحد اوره و آمونیاک در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران خبر داد و گفت: با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۱ طرح در زنجیره کاربردی صنایع پایین‌دستی با استفاده از خوراک تولیدی فاز نخست تعریف شده است.

منیری ابیانه تصریح کرد: براساس برنامه، در مجموع با احتساب فراهم کردن زیرساخت‌ها، حدود ۲۰ میلیارد یورو در شهرک پتروشیمی مکران سرمایه‌گذاری خواهد شد که بالغ بر ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تعهد این شرکت برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروهای بومی اظهار کرد: به این منظور نخستین هنرستان فنی‌وحرفه‌ای پتروشیمی برای توانمندسازی نیروی انسانی راه‌اندازی کردیم.در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران، شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در یک واحد GTX به نام پتروشیمی بدرشرق و تأمین یوتیلیتی، هلدینگ باختر در ۲ واحد GTX به نام کیمیا صنعت مبنا، هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در پتروشیمی سینا و یک واحد GTX سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی گفت: برآورد شده است که با تکمیل این ۵ طرح حدود ۸ تا ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مجموعه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران افزود: پس از راه‌اندازی واحد یوتیلیتی، دو واحد متانول هلدینگ باختر به‌عنوان نخستین واحدهای تکمیل شده این شهرک در دولت و در بهار ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همه سرمایه‌گذاران حاضر در هاب پتروشیمی مکران بخش خصوصی هستند، گفت: از ابتدای شکل‌گیری این قطب و براساس مطالعات کشور چین، این منطقه بهترین نقطه برای توسعه پارک پتروشیمی ایران و چین اعلام شده است.در مجموع برآورد شده است که بازگشت سرمایه شهرک پتروشیمی مکران به غیر از یوتیلیتی بیش از ۲۷ درصد است و سرمایه طی کمتر از چهار سال بازمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به اینکه این شهرک دارای مجوز روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب خوراک گازی است، اظهار داشت: در این قطب براساس سیاست‌گذاری وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، چهار کارخانه کوچک مقیاس تولید گاز طبیعی مایع شده  در دستور کار است.

منیری‌ابیانه همچنین یادآور شد: برای نخستین بار در ایران MTO از سوی هلدینگ باختر در حال اجراست.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138433

کلیدواژه

شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها