نفت / شناسه خبر: 138431 / تاریخ انتشار : 1402/10/9 13:08
|

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی بی‌پاسخ ماند

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی به موضوع ناترازی گاز اشاره کرد و گفت: دلیل ناترازی عدم مصرف بهینه و همچنین عدم سرمایه گذاری است، صنعت پتروشیمی برای ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ‌عبور ..

نفتی ها /دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی به موضوع ناترازی گاز اشاره کرد و گفت: دلیل ناترازی عدم مصرف بهینه و همچنین عدم سرمایه گذاری است، صنعت پتروشیمی برای ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ‌عبور از ناترازی ورود کرده اما بی پاسخ مانده است.

احمد مهدوی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اهمیت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: امروز ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و نقش برجسته ای در جی دی پی کشور دارد ، حدود ۶ میلیارد دلار صنایع پایین دست را تغذیه می کنیم که اگر اینگونه نبود باید واردات انجام می شد.

وی افزود: سالانه ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره با سوبسید بالا و قیمت ناچیز در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهیم، یعنی اوره را با نرخ ۷۹۰ تومان به کشاورزی می دهیم و این در حالی است که فقط ۶ هزار تومان پول گاز می دهیم و در کل ۹ تا ۱۰ هزار تومان برای ما تمام می شود.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه نقش پتروشیمی در اقتصاد ملی بسیار برجسته و لوکوموتیو حرکت اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: این صنعت می تواند ما را از اقتصاد تک محصولی نفت نجات دهد ، یعنی می توانیم جلوی خام فروشی را بگیریم.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ۱۴ میلیارد دلار به نیما دادیم که این رقم کاملا در اختیار بانک مرکزی قرار دارد، تصریح کرد: بیش از۸۰درصد ارز را به نیما دادیم و بقیه را برای تامین نیاز خودمان هزینه کردیم.

مهدوی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال ۸ درصد افزایش تولید داشتیم و میزان صادرات نسبت به پارسال یک خط مستقیم داشته است، افزود: امسال ۶۶۰ هزار تن کالای بیشتری به بورس کالا دادیم یعنی به دلیل فشارهای وارده آنچه را که صادر می‌شد به داخل عرضه کردیم.  

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در ادامه به موضوع ناترازی گاز اشاره و اظهار داشت: دلیل ناترازی عدم مصرف بهینه و  همچنین عدم سرمایه گذاری است، صنعت پتروشیمی  برای عبور از ناترازی و انجام ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ‌ ورود کرده و کنسرسیوم ساخت چند مخزن و توسعه در میادین گازی را ایجاد کرده و قراردادها از EPC به IPC برده است ولی هنوز قرارداد نهایی نشده و ۱.۵ سال است که معطل مانده است.

وی همچنین گفت: در برنامه سوم عنوان شده که باید برایمواد خام و نیمه خام معافیت صادراتی در نظر گرفته شود و نیم درصد عوارض وضع شود و بر این اساس پلی اتیلن و پروپیلن و اوره جزء مواد نیمه خام عنوان شده و باید عوارض صادرات بپردازند و این موضوع با برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی منافات دارد.

مهدوی افزود: ما باید ۲۳ درصد صادرات غیرنفتی داشته باشیم و انرژی را به سمت تولید و ثروت ببریم، اما با این رویه فشار به تولید این اتفاق نمی افتد و نه تنها به واحدهای تولیدی بلکه سهامداران نیز ضربه وارد می شود.

وی در ادامه بیان داشت: ما در حال حاضر بیش از ۳ سال است که حدود ۵۰ همت طلبکاریم و ارزش پول طی این مدت از بین رفته اما تین مطالبت هنوز تسویه نشده است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: پارسال له دلیل عدم تامین گاز ۸۰۰ میلیون دلار از صادرات ما از بین رفت و اقتصاد کشور ضربه خورد.

وی با اشاره به رقم صادرات خاطرنشان کرد: صادرات ۸ ماهه محصولات پتروشیمی به لحاظ تناژ ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن و به لحاظ ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده است و نسبت به پارسال از نظر ارزشی افت داشته ایم و به لحاظ تناژ نیز ۲ درصد از صادرات کم شده است./ایلنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138431

کلیدواژه

توسعه میادین گازی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها