نفت / شناسه خبر: 138414 / تاریخ انتشار : 1402/10/5 15:58
|

۹۷ میلیارد دلار پروژه جدید پتروشیمی در ایران در دست اجرا است

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: درحال حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود۹۷ میلیارد دلار در دست اجرا است.

نفتی ها /رضا نکویی، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اولین همایش سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی اظهار داشت: تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی سازنده حدود ۷ میلیارد دلار است.
وی افزود: با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمامی طرح های سرمایه گذاری که سال گذشته تدوین شده بودند، مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به نیاز کشور برخی از طرح های پتروشیمی حذف و برخی دیگر برای اجراء جایگزین شد.
نکویی با بیان اینکه "مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۵ تاکنون بارها به تکمیل زنجیره ارزش و تأمین مالی صنایع پایین دستی تأکید داشته اند و دیدگاه های ایشان سرلوحه کار ما قرار گرفته"، گفت: در حال حاضر ظرفیت صنعت پتروشیمی ۹۲ میلیون تن است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفت، ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه هفتم به حدود ۱۴۱ میلیون تن و در برنامه هشتم توسعه به حدود ۲۰۰ میلیون تن می رسد.
وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود۹۷ میلیارد دلار در دست اجرا است و تعداد مجتمع های پتروشیمی تا سال ۲۰۳۲ به ۱۷۹ مجتمع افزایش پیدا خواهد کرد.
نکویی مناطق ماهشهر، عسلویه، کنگان، پارسیان، چابهار و قشم را به عنوان هاب های صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: در حال حاضر در منطقه ماهشهر ۲۰ طرح با سرمایه گذاری ۷.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۵.۹ میلیون تن و در منطقه عسلویه ۲۲ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۲۲ میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۲۸ میلیون تن در دست احداث است.
وی افزود: همچنین در مناطق کنگان، سیراف و دیر ۱۴ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۱۴ میلیون تن و در منطقه انرژِی بر پارسیان نیز ۱۱ طرح با بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری و ظرفیت تولید حدود ۱۴.۵ میلیون تن در دست اجراست.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در منطقه چابهار ۳ طرح با سرمایه گذاری حدود ۵ میلیارد دلار و ظرفیت تولید ۹.۱ میلیون تن و در جزیره قشم نیز، ۴ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۵ میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۱۰.۵ میلیون تن عملیات اجرایی خود را آغاز کرده اند./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138414

کلیدواژه

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها