نفت / شناسه خبر: 138371 / تاریخ انتشار : 1402/10/3 07:47
|

میلیون ها دلار چگونه در سکوی ۱۳A در فاز ۱۳ پارس جنوبی هزینه شد؟ ماجرای ابهاماتی که هرگز به آن نپرداختند!

عدم امکان تولید گاز از سکوی ۱۳A فاز ۱۳ پارس جنوبی این روزها صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد نموده است. با اینحال اگرچه این سکو تاکنون موفق به تزریق گاز به شبکه سراسری نشده اما...

نفتی ها /عدم امکان تولید گاز از سکوی ۱۳A فاز ۱۳ پارس جنوبی این روزها صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد نموده است. با اینحال اگرچه این سکو تاکنون موفق به تزریق گاز به شبکه سراسری نشده  اما به هرحال بنابرشایعات گویا برای برخی ذینفعان پنهان منافع بسیاری به همراه داشته است. 

 

بنابرآمارهای موثق، اگر سکوی ۱۳A  تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید  امروز در شرایطی که به دلیل ناترازی گاز مجبور به قطع گاز صنایع شده‌ایم قادر به تامین گاز حداقل ۳ استان کم مصرف یا حداقل نیاز ۳ مجتمع پتروشیمی بودیم. 

بنابراین گزارش، طبق برنامه سال ۱۳۹۳ قرار بود؛ سکوی ۱۳A از محل ۸ حلقه چاه تولیدی از مخزن مشترک پارس جنوبی، حدود ۱۴ میلیون مترمکعب تولید داشته باشد، که متاسفانه با تصادم شناور خارجی در تاریخ دوم فروردین ۱۳۹۴همه برنامه‌ریزی‌ها بر باد رفت. 

در زمان تصادم، یک حلقه از این چاه‌ها گازدار بود و ۷ حلقه دیگر صرفا حفاری شده بودند. در آن زمان گویا ناچارا اقدام به کشتن چاه شد ( غیرقابل استفاده شدن چاه‌ها )  دراین بین شرکت بیمه خارجی مربوط به شناور مذکور قرار بود ۱۸۰ میلیون دلار خسارت پرداخت نماید که پس از چند سال این پرداخت صورت گرفت؛ در آن زمان مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون دلار هم از حساب شرکت ملی نفت به شرکت‌های Dorsea، صدرا و پتروگوهر پرداخت گردید! 

با اینحال بالاخره پس از چند سال وعده و وعید در دولت های دوازدهم و سیزدهم؛قرار است ۴ حلقه از این چاه‌ها تا اردیبهشت سال آینده ( پس از ۹ سال ) آماده تولید گردند.  بنابراظهارات کارشناسان، اگر تعمیرات و تکمیل این سکو طبق برنامه انجام  می‌گردید؛ دیگر نیازی به قطع گاز  ۲ تا ۳ استان کم مصرف، یا حداقل نیاز ۳ پتروشیمی نبود !  با اینحال هم اکنون بهره برداری از ۴ حلقه چاه این سکو در سال آینده نیز در هاله ای از ابهام قرار داشته و هنوز مشخص نیست این وعده نیز محقق گردد لکن حداقل یک مورد قابل ردیابی و پیگیری است: " پول‌هایی که دراین پروژه هزینه شده و بررسی آنها که قطعا به داستان‌های جالبی خواهد رسید"

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138371

کلیدواژه

فاز ۱۳ پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها