نفت / شناسه خبر: 138340 / تاریخ انتشار : 1402/9/29 13:42
|

«سیکل‌ترکیبی‌ها» فشار پارس جنوبی را تنظیم می‌کنند

در شرایطی که بزرگترین میدان گازی ایران و جهان از سال ۱۴۰۴ با کاهش تولید مواجه است، طرح صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد مترمکعبی گاز نیروگاه‌ها با تکمیل فاز بخار واحدهای سیکل ترکیبی تا پایان برنامه هفتم ...

نفتی ها /س: بازگشت به عهد قاجار و زندگی بدون هیچ وسیله برقی ازجمله چراغی که شب‌ها را روشن کند یا گازی که بتوان پخت‌وپز آسوده را تجربه کرد، فقط به ماشین زمان احتیاج ندارد و مرگ تدریجی میدان گازی پارس جنوبی در ۳۰ سال آینده نیز می‌تواند آن را رقم بزند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی عبدالرسول پیشاهنگ با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف گاز نیروگاه‌ها کلان پروژه ماست، گفت، «طی ۲ سال اخیر به اندازه ۸ سال پیش از آن در کشور واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ساخته شده است.»
در حالی که یک سوم گاز ایران در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، تکمیل فاز بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در ایران صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به همراه خواهد داشت. این میزان گاز معادل تولید یک فاز پارس‌جنوبی است.
تکمیل فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از شهریورماه ۱۴۰۰ در قالب برنامه صرفه‌جویی در مصرف گاز نیروگاه‌ها کلید خورده است. این پروژه به پیشنهاد متخصصان صنعت برق با هدف ساخت ۶۲۰۰ مگاوات فاز بخار نیروگاهی تا پایان سال ۱۴۰۷، در برنامه هفتم نیز گنجانده شده است.
در ایران ۳ نوع نیروگاه گازی، بخاری و سیکل ترکیبی از گاز به عنوان سوخت اول استفاده می‌کنند. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ترکیبی از فاز گازی و بخار هستند و انرژی راه‌اندازی فاز بخار از انرژی هدررفته واحد گازی تامین می‌شود. به همین علت است که بازدهی سیکل‌ترکیبی‌ها از نیروگاه گازی و بخاری بیشتر است.

شرکت برق حرارتی از شهریور ۱۴۰۰ گزارش داده که تاکنون ۱۲۰۰ مگاوات از فاز بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجود معادل ۲۰ درصد از این ظرفیت تکمیل شده است. این میزان نیروگاه برق یک شهر ۳.۴ میلیون نفری را تامین می‌کند.
علاوه بر تکمیل فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی،  ارتقای توان نیروگاه‌های موجود و افزایش بازدهی واحدهای تولید برق، مثلث طرح صرفه‌جویی در مصرف گاز نیروگاهی را تکمیل می‌کند و صرفه‌جویی سالانه ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز معادل تولید ۲ فاز پارس جنوبی هدف گرفته شده است.
کارشناس انرژی سیدشهاب سیدصادقی خواهان تمرکز دولت بر توسعه میادین نفتی و گازی است و می‌گوید که دولت به جای مدیریت مصرف باید برداشت از فازهای پارس جنوبی از جمله فاز ۱۱ را افزایش دهد.
در مقابل استاد دانشگاه سعید نیکی‌سخن مدیریت مصرف را راهکار فوری رفع ناترازی برشمرده و اعتقاد دارد، هزینه سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید گاز ۱۰ برابر مدیریت مصرف خرج روی دست کشور می‌گذارد.
آژانس بین‌المللی انرژی ارتقای بازدهی واحدهای نیروگاهی از ۳۰ به ۶۰ درصد را با ساخت واحدهای سیکل ترکیبی ممکن می‌داند. همچنین اندیشکده بروئگل گزارش داده که ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهره‌برداری از یک مترمکعب گاز طبیعی را ۲ برابر می‌کند.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138340

کلیدواژه

سیکل‌ترکیبی‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها