نفت / شناسه خبر: 137943 / تاریخ انتشار : 1402/8/22 15:41
|

چرا اروپایی‌ها باوجود ذخیره گاز کافی هنوز نگران هستند؟

این روزها بیشتر رسانه‌های حوزه انرزی خبر از پر شدن ذخایر گازی اروپا می‌دهند، اما این در حالی است که مقامات اروپایی همچنان در حال مذاکره برای خرید و دخیره گاز بیشتر هستند؛ اما ....

نفتی ها /این روزها بیشتر رسانه‌های حوزه انرزی خبر از پر شدن ذخایر گازی اروپا می‌دهند، اما این در حالی است که مقامات اروپایی همچنان در حال مذاکره برای خرید و دخیره گاز بیشتر هستند؛اما علت این نگرانی و تمایل شدید چشم آبی‌ها برای ذخیره  هر چه بیشتر گاز چیست؟ 

رسانه‌ها ماه جاری گزارش کردند کشورهای اروپایی ذخیره‌سازی گاز در اوکراین را آغاز کرده‌اند، زیرا مخازن ذخیره‌سازی خودشان مملو از گاز طبیعی شده که اوایل سال میلادی جاری در قالب ال‌ان‌جی، خریداری شده بود افزون بر این حدود ۳۰ کشتی ال‌ان‌جی در حال حاضر به سمت بنادر اروپا در حرکت هستند و قرار است تا پایان ماه میلادی جاری وارد شوند. با وجود بیانیه‌های اتحادیه اروپا مبنی بر این که دیگر از هیدروکربن‌های روسیه استفاده نمی‌کند، سه کشتی روسی حامل ال‌ان‌جی هم به سمت این منطقه حرکت می‌کنند.

همه این‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی اعضایش به هیدروکربن‌ها هنوز به ثمر نرسیده است. به هر حال، کشورهای اتحادیه اروپا در ظرفیت‌های جدید تولید نیروی بادی و خورشیدی قویا سرمایه گذاری کرده‌اند و با تمام این سرمایه‌گذاری‌ها و با وجود پر شدن ۱۰۰ درصدی مخازن ذخیره سازی گاز، آنها اکنون تا حد امکان ال‌ان‌جی مصرف می‌کنند تا تامین برق و گرمایش را برای زمستان تضمین کنند.

موضوع جالب اما اینجاست که به اعتقاد استراتژیست‌های انرزی  هرچند در حال حاضر، گاز در مخازن این منطقه به رکورد بالایی رسیده است اما مسئله اینجاست که حتی ۱۰۰ درصد ظرفیت ذخیره سازی کامل هم تامین گاز را در زمستان تضمین نمی کند، بنابراین، همه آن کشتی‌های ال‌ان‌جی، در این ماه و احتمالا ماه آینده هم وارد می‌شوند.

مشکل که به راحتی هم قابل حل نیست اما این است که  هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا ظرفیت ذخیره سازی معادل ۱۰۰ درصد تقاضای خود را برای هر دوره زمانی معناداری ندارند و از همین رو   واردات گاز به اروپا با وجود پر شدن مخازن، همچنان قویا ادامه دارد؛ علاوه بر این که ظرفیت ذخیره سازی محدود و کمبود تولید محلی هم دلیلی است که با وجود اطمینان از وجود گاز کافی برای زمستان، نهاد نظارت کننده بر بازار برق آلمان اخیرا اعلام کرده است که مصرف باید محدود شود تا از عرضه کافی در طول زمستان اطمینان حاصل شود.

موضوع بعدی‌ای که باید باید توجه داشت این است که در مقایسه با سایر سوخت‌ها، LNG ظرفیت موجودی نسبتاً اندکی دارد، منابع عرضه محدودی هستند و همواره احتمال اختلال وجود دارد. اینکه یک حمله احتمالی به سه تأسیسات صادرات LNG استرالیا، می‌تواند تا ۱۰ درصد از عرضه جهانی را تحت تأثیر قرار دهد، نشان‌دهنده حساسیت این بازار به شوک‌های احتمالی است و از همین رو این عطش برای  ذخیره مازاد گاز می‌تواند ناجی اروپا از یک زمستان سخت پر تنش احتمالی و صد البته عامل آسایش بیشترشان باشد

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137943

کلیدواژه

ذخیره گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها