نفت / شناسه خبر: 137801 / تاریخ انتشار : 1402/8/9 15:35
|

آغاز دردسرهای وابستگی به نفت برای اقتصاد عربستان

تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تحت تاثیر کاهش فعالیت نفتی، ۴.۵ درصد نزول کرد که بزرگترین کاهش از سال ۲۰۲۰ بود.

نفتی ها /با آغاز درگیری‌های بین حماس و  اسرائیل، چندان دور از انتظار نبود که بازارهای مالی هم دچار تزلزل شوند، اما در این میان شوک اول متجوه حوزه انرژی علی‌الخصوص بازار نفت شد؛ و بازار جهانی نفت که چندان حال خوشی نداشت گویی کبریتی شد که به یکباره گر گرفت و در این میان کشورهای  صادر کننده و وابسته به نفت با نگرانی‌های جدی‌تری روبه‌رو شدند.

یکی از این متضررها اما عربستان بود که حالا طبق آمار تولید ناخالص داخلی اش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تحت تاثیر کاهش فعالیت نفتی، ۴.۵ درصد نزول کرد که بزرگترین کاهش از سال ۲۰۲۰ بوده است؛ آمار رسمی نشان داد فعالیت نفتی عربستان سعودی در سه ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۷.۳ درصد کاهش داشت و با وجود رشد ۳.۶ درصدی بخش غیرنفتی و رشد ۱.۹ درصدی فعالیت دولتی، باعث کاهش رشد کلی تولید ناخالص داخلی واقعی شد.

پیش‌بینی شده است رشد تولید ناخالص داخلی این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال میلادی گذشته، به شدت کند شده و به ۰.۰۳ درصد می‌رسد و با فاصله ناچیزی، از رکود اجتناب می‌کند. همچنین کسری بودجه معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی برای عربستان سعودی پیش بینی شده است.

عربستان سعودی در ژوئیه، کاهش تولید اضافی یک میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و صادرات نفت این کشور به ۹ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت این کشور اکنون حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین تولید در یک دهه گذشته است و به نظر می‌رسد تا پایان امسال، در همین سطح می‌ماند.

رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، به حدود ۹ درصد رسیده بود که سریع‌ترین نرخ رشد در میان کشورهای گروه ۲۰ بود و تحت تاثیر تولید بالاتر و افزایش قیمت نفت حاصل شد. تولید ناخالص داخلی این کشور سال گذشته برای نخستین بار از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد.

علاوه بر این بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک جهانی برآورد کرده است که اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳، به میزان حدود یک درصد، رشد منفی پیدا می‌کند.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137801

کلیدواژه

وابستگی به نفت برای اقتصاد عربستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها