نفت / شناسه خبر: 137791 / تاریخ انتشار : 1402/8/9 07:48
|

واکنش عجیب و تند پالایشگاه اصفهان به خبر ابهام در برگزاری یک مناقصه در "نفتی‌ها"/ یک جوابیه با ادبیات نادرست و یک پاسخ اصولی!

پالایشگاه اصفهان با ارسال جوابیه‌ای نه چندان حرفه‌ای و با تکیه برادبیات خاص مجموعه خود، نسبت به توئیت "نفتی‌ها" واکنش نشان داد که در ابتدا بدون هیچگونه دخل و تصرفی جوابیه این مجموعه منتشر و ...

نفتی ها /روز شنبه هفته جاری پایگاه خبری-تحلیلی "نفتی‌ها، با انتشار توئیت مدیرمسوول خود"آذرجزایری" با عنوان "ابهام در نحوه برگزاری یک مناقصه ۱۲۰ میلیون دلاری در پالایشگاه اصفهان" به ابهامات موجود در نحوه برگزاری این مناقصه پرداخت و درعین حال برنظارت هر چه بیشتر نهادهای نظارتی بر سلامت برگزاری آن تاکید کرد.
دراین راستا پالایشگاه اصفهان با ارسال جوابیه‌ای نه چندان حرفه‌ای و با تکیه برادبیات خاص مجموعه خود، نسبت به این مطلب واکنش نشان داد که در ابتدا بدون هیچگونه دخل و تصرفی جوابیه این مجموعه منتشر و در انتها پاسخ "نفتی‌ها" به این واکنش عجیب و مبهم این پالایشگاه به موضوع مذکور درج خواهد شد!
 

جوابیه‌ی پالایشگاه اصفهان


مدیرمسئول  محترم رسانه مجازی "نفتی ها"
با سلام واحترام
موضوع: پاسخ به گزارش درج شده در رسانه مجازی "نفتی ها"  با کد ۱۳۷۷۵۱مورخ ۶ آبان ماه
    نظر به درج مطلبی در رسانه نفتی‌ها با "عنوان ابهام در نحوه برگزاری یک مناقصه در پالایشگاه اصفهان و مطرح نمودن وجود ابهاماتی در نحوه برگزاری مناقصه خرید یکی از تجهیزات اصلی پروژه "RFCC، هلدینگ پتروپالایش اصفهان ضمن اعلام اینکه واحد RFCC مربوط به شرکت پتروپالایش سُهروردی صفاهان از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ است که به صورت مستقل فعالیت می‌کند، طی نامه‌ای پاسخ به مطالب مندرج آن رسانه را ارسال می‌نماید. انتظار می رود وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات جمهوری اسلامی به درج جوابیه حاضر در کمترین زمان ممکن اقدام شود.
   در ابتدا توضیح مختصری در خصوص پروژه RFCC ارائه می‌گردد: واحد شکست کاتالیستی بستر سیال (RFCC) و زنجیره‌های وابسته یکی از طرح‌های کیفی سازی پتروپالایش سُهروردی صفاهان است که فرآیند بسیار پیچیدهای در دنیا دارد و در صورت انجام کار موجب ارتقاء دانش فنی سازندگان داخلی خواهد شد.
ساخت واحد RFCC  که از ۱۵ سال گذشته متوقف مانده بود با مدیریت جدید از اواخر سال گذشته و تحت مدل قراردادی EPCM (قرارداد خدمات مهندسی و مدیریت طرح حرفه‌ای) دوباره فعال شده و تاکنون بیش از ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در بخش مهندسی نیز پیشرفت حاصل شده بیش از ۴۱ درصد است. در این مجموعه پالایشی نزدیک به ۲۰۰ بسته خرید تعریف شده که ۲۸ عدد از این بسته خریدها، ۶۵ درصد از ارزش وزنی پروژه را به خود اختصاص می‌دهد؛ تمام تلاش شرکت این است که انشاالله تا پایان آذرماه کلیه بسته‌های خرید این واحد به سرانجام رسیده و قراردادها منعقد گردد.
    پس از راه اندازی واحد (RFCC)، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزارلیتر گازوئیل به تولیدات افزوده خواهد شد و همچنین تولید گاز LPG  پالایشگاه به ۲۵۰۰ تن در روز می‌رسد که بخش اعظمی از آن با تبدیل شدن به پروپیلن موجب تولید روزانه  ۴۰۰ هزار تن از این محصول خواهد شد. با اتمام این واحد عظیم ضریب پیچیدگی هلدینگ به ۱۲.۶ ارتقاء می‌یابد و رتبه اول منطقه خواهد شد و در نهایت با واحدهای پتروشیمی ذیل RFCC و تأمین خوراک آن توسط همین واحد، ضریب پیچیدگی پالایشگاه اصفهان به ۱۶ می‌رسد. این شرکت با افتخار اعلام می‌دارد هیچ شرکت پالایشی خاورمیانه چنین پیچیدگی ندارد و پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۶ جزو پالایشگاه‌های برتر دنیا خواهد شد. افزایش ظرفیت پیچیدگی بالا، سوددهی، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا، خودکفایی، خنثی سازی تحریم ها و اشتغالزایی و ایجاد بسترهای دانش بنیان و بهبود اقتصاد استان از مزایای این طرح است.
 
   پاسخ به مطالب ارائه شده  "نفتی‌ها":
این شرکت با افتخار اعلام می‌نماید بیش از ۹۵ درصد کالا و تجهیزات واحد RFCC در کشور عزیزمان ساخته می‌شود و حضورهرگونه فرد خارجی یا به اصطلاح آن رسانه "دلال عمانی" کذب محض است. با توجه به تحریم‌ها و عدم تکنولوژی ساخت داخل و محدودیت‌ها برای تکنولوژی خاص و تولید کننده ساخت واحد RFCC، این شرکت به ناچار به سمت انتخاب سازندگان تحت لیسانس سوق داده شد. در این مسیر سازندگان با حُسن سابقه قبلی در تأمین بسته‌های مشابه مورد توجه قرارگرفتند و در کمال شفافیت اذعان می‌داریم برای تمام سازنده‌های موجود، کلیه مراحل شفاف سازی فنی و بازرگانی بر اساس ضوابط و مصوبات، لحاظ شده و سازنده واحد براساس آیین نامه کمیسیون معاملات و امتیاز بندی‌های کمیته فنی- بازرگانی انتخاب خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که تمام مدارک در هر لحظه، موجود و قابل ارائه به مسئولین مرتبط است.
  آن رسانه همچنین در گزارش خود به قیمت برآوردی مناقصه اشاره کرده است؛ در این خصوص این سوال مطرح می‌شود؛ در حالی که کلیه شرایط مناقصه در بخش‌های بازرگانی، ساخت و تأمین داخلی وخارجی بر قیمت نهایی سازندگان و تأمین کنندگان تأثیر مستقیم دارد و در حال حاضر حتی مدیریت شرکت از قیمت‌ها بی اطلاع است، چگونه آن رسانه، مناقصه را ارزش گذاری کرده است؛ این روند در بدبینانه ترین حالت، شائبه ارتباط "نفتی‌ها"  با یکی از سازندگان را تقویت می‌کند.
در پایان از رسانه مجازی نفتی‌ها که  مخاطبان بسیار کمی دارد، دعوت می شود طبق فرمایشات مقام معظم رهبری،  فعالیت‌های ارزشمند دولت را به مردم منعکس کرده واز ایجاد تشویش اذهان عمومی و درج خبرهای ناصحیح اجتناب کند؛ زیرا مردم خوب سرزمینمان به شدت نیازمند اخبار امیدبخش و صحیح هستند.
 

پاسخ "نفتی‌ها" به جوابیه روابط عمومی پالایشگاه اصفهان

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که پایگاه خبری-تحلیلی "نفتی‌ها" با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی آذرجزایری با شماره ثبت ۸۳۲۱۶ مشغول به فعالیت رسمی است؛ براین اساس تاکید روابط عمومی پالایشگاه اصفهان به ماهیت "نفتی‌ها" در قالب رسانه مجازی تنها یک چیز را در ذهن متواتر می‌سازد که روابط عمومی این مجموعه حتی به ابتدایی ‌ترین اصول و قوانین رسانه‌های فعال بالاخص در حوزه تخصصی نفت و پالایش واقف نیست! چراکه در اینصورت حداقل با مراجعه به سایت پایگاه خبری مذکور می‌توانستند در قسمت "درباره ما"، به جزییاتی در خصوص هویت این مجموعه دست یابند! اگرچه طی سالیان گذشته بهره‌گیری از افرادی کم آشنا به حوزه رسانه در بخش مدیریت روابط عمومی‌ها بالاخص در حوزه نفت و پالایش آسیبی بزرگ تلقی می‌شود که متاسفانه به دلیل هویدا نبودن آسیب این ناآشنایی‌ به مجموعه‌ها، کمتر متوجه آن می‌شوند! با اینحال با گذر از این موضوع در قالب چند خط کوتاه به چند ابهام طرح شده از سوی این پالایشگاه در جوابیه مذکور خواهیم پرداخت:

۱-  در ابتدا روابط عمومی پالایشگاه اصفهان تاکید نموده این پروژه مربوط به پالایشگاه اصفهان نیست ! پس یک سوال مهم ؛ اگر پروژه Rfccدر اختیار شرکت سهروردی است، چرا پالایشگاه اصفهان اقدام به ارسال جوابیه رسمی نموده است؟! با نگاه بدبینانه آیا اساسا علت تشکیل شرکت‌های فرعی، با مالکیت صددرصدی مانند شرکت سهروردی صرفا برای فرار از پاسخگویی در چنین مواردی است؟ هرچند که حتما بحث تحریم به میان کشیده می‌شود که قطعا داشتن مالکیت صددرصدی آن توسط پالایشگاه بحث دور زدن تحریم را کمرنگ می‌کند! ضمن آنکه اگر این شرکت برای دور زدن تحریم ثبت گردیده بود قطعا در جوابیه مذکور به این سادگی نام کامل شرکت به عنوان مسوول مستقیم این امر برده نمی‌شد!

۲-  در جوابیه که گویی تنها از روی عصبانیت خاص نگاشته شده است، هنوز دلیل این عصبانیت با توجه به تاکید "نفتی‌ها" بر حضور نهادهای نظارتی برای زیرسوال نرفتن مدیران این شرکت در خصوص مهندسی شدن این مناقصه صورت گرفته بود، هنوز پاسخ به این سوال مشخص نیست که ملاک و معیار امتیازدهی به سازندگان چیست؟

۳-  در جایی دیگر اشاره شده که "نفتی‌ها" برآورد اولیه قیمت را چگونه تعیین کرده و همین را دلیلی بر روابط پنهان آن با برخی شرکت‌های حاضر دراین مناقصه دانستند اما باید برای آن مجموعه متاسف بود که به این نکته توجه نکرده‌اند که حدود قیمت مورد اشاره در توئیت "نفتی‌ها"با استناد به جوابیه پالایشگاه مذکور براساس قیمت قبلی و قرارداد سالیان گذشته پالایشگاه برای خرید تجهیز و اعمال حدودی نرخ تورم جهانی بوده است!

۴-  باید تاکید داشت که مضمون توئیت ثبت شده در این پایگاه خبری صرفا درخواست نظارت و هوشیاری نهادهای نظارتی بوده است که در این مورد اگر تخلفی وجود نداشته باشد بیش از هر چیز به تایید و تطهیر عملکرد مدیران آن مجموعه می‌انجامد.

۵-  رسانه مستقل "نفتی‌ها" به هیچ شخص و جریانی وابستگی ندارد و تنها به دنبال برقراری عدالت و شفافیت در صنعت نفت کشور است. بنابراین در آخر باید تاکید کرد ابهامات حول مناقصه مذکور و به طور کلی عملکرد مدیریت پالایشگاه اصفهان در این مقال نمی‌گنجد اما پایگاه خبری "نفتی‌ها" آمادگی دارد تا اسناد و مدارک موجود را در اختیار نهادهای ذی‌صلاح قرار دهد. ضمن آنکه باید گوشه نظری به اظهار لطف روابط عمومی پالایشگاه اصفهان به میزان مخاطبان مجموعه "نفتی‌ها" اشاره کرد که در انتهای جوابیه تاکید می‌کنند این رسانه مخاطب کمی دارد! فراتر از این اظهارنظر باید برای پالایشگاه اصفهان متاسف بود که به تصور خودشان ۲ صفحه جوابیه به" سایت مجازی وکم مخاطب داده‌اند!" واقعا باید برای پالایشگاهی که بنابراین جوابیه قراراست در سال ۱۴۰۶ برای خود به قطبی درجهان بدل شود ابراز نگرانی کرد که هنوز به ادبیات درست در نوشتار خود نرسیده‌اند و تا چنین حد غیرحرفه‌ای با رسانه‌ها برخورد می‌کنند!

 

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137791

کلیدواژه

پالایشگاه اصفهان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها