نفت / شناسه خبر: 137678 / تاریخ انتشار : 1402/7/29 14:52
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از انتخاب گاز ترکمنستان به جای گاز ایران تا پیشنهاد بنزین ۵۰ هزار تومانی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با پیشنهاد بنزین ۵۰ هزار تومانی آغاز می‌کنیم؛ محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا از پیشنهاد عجیبی رونمایی کرده است. او می‌گوید می‌توانیم در ازای یارانه ۱۰ میلیونی بنزین را لیتری ۵۰ هزار تومان به مردم بفروشیم و این راهکار را تنها روش درست برای منصفانه کردن قیمت بنزین می‌داند.

 نماینده ادوار مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین دراین باره می‌گوید: «برای چنین کاری دولت باید حساب شده حرکت کند و مردم را در جریان تصمیم‌های خود بگذارد نه که مانند دولت قبل اعلام کند که صبح جمعه متوجه گرانی قیمت بنزین شده است.»

به گفته وی، دولت باید مردم را آماده کند؛ اگر خودروی عمومی و اتوبوس و تاکسی و مترو به اندازه کافی باشد مردم کاری ندارند که دولت کیست و دولت را قبول دارند یا نه بلکه مردم به این مساله فکر می‌کنند که اگر از خانه خود بیرون بیایند و دم در خانه سوار وسیله حمل و نقل عمومی بشوند به موقع به محل کار خود می‌رسند و کاری با اینکه تصمیم‌گیر کیست ندارند اگر دولت تصمیمی بگیرد که که معدل‌اش به نفع مردم باشد، مردم هم همراهی می‌کنند و کاری ندارند که چه کسی این تصمیم را گرفته است؟ اینکه امروز به مردم بگوییم بنزین ۳ هزار تومانی را ۶ هزار تومان می‌کنیم و شاید به شما یارانه بدهیم شاید نه قطعا مردم عصبانی می‌شوند.

جاشیه دوم هم به ماجرای انتخاب گاز ترکمنستان به جای گاز ایران می‌پردازد؛ عراق قصد دارد تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در راستای یک قرارداد ۵ ساله سه جانبه با مشارکت ایران، وارد کند.

ترکمنستان در آستانه به دست آوردن یک خریدار جدید بزرگ برای گاز طبیعی خود است. وزیر امور خارجه ترکمنستان در هشتم اکتبر از سفر رئیس شرکت گاز دولتی ترکمن به عراق برای مذاکره در این مورد خبر داد.
عراق قصد دارد تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در راستای یک قرارداد ۵ ساله سه جانبه با مشارکت ایران، وارد کند. هنوز هیچ مدارکی از مسائل مالی این قرارداد به دست نیامده است.
این حجم از گاز که در مورد آن مذاکره می‌شود بسیار قابل توجه بوده و برابر با حدود یک چهارم حجم گازیست که در حال حاضر ترکمنستان به مهم‌ترین مشتری خود یعنی چین می‌فروشد.
ترکمنستان هیچگاه رقم دقیقی از صادرات گاز خود به چین اعلام نکرده، اما این رقم سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود. ترکمنستان انتظار دارد سالانه حدود ۳ میلیارد دلار از این قرارداد درآمد داشته باشد.
این کشور قصد دارد عراق را به عنوان بزرگترین خریدار  گاز طبیعی خود معرفی کند. تخمین می‌زنند قیمت فروش گاز ترکمنستان به عراق بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ دلار در هر متر مکعب باشد.
به نظر می‌رسد مذاکره با عراق سریع‌تر از پروژه خط لوله گاز تاپی TAPI از طریق افغانستان پیشرفت می‌کند. پاکستان به‌عنوان یکی دیگر از طرف‌های پروژه تاپی علاقه خود را به تعمیق روابط انرژی با ترکمنستان اعلام کرده است.
در شرایطی که مذاکره برای عقد قرارداد گازی با عراق همچنان ادامه دارد، گفتگوهایی هم بین ترکمنستان و سازمان‌های بین‌المللی مثل بانک جهانی در حال برگزاری است. گفتگوهایی هم در مورد قابلیت اطمینان اطلاعات اقتصادی ترکمنستان صورت گرفته است. صندوق بین‌المللی پول نسبت به صحت آمار رشد و تولید ناخالص داخلی ترکمنستان ابراز نگرانی کرده است.
ترکمنستان فعالانه به دنبال فرصت‌هایی برای گسترش صادرات گاز طبیعی و بالا بردن درآمد خود است. قرارداد احتمالی با عراق از طریق ایران و ادامه مذاکرات با پاکستان و سازمان‌های بین‌المللی بیش از پیش موقعیت این کشور را در بازار جهانی انرژی تقویت می‌کند./اویل پرایس

حاشیه بعدی هم به بنزین سوپر می‌پردازد، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در کلان شهرها در زمان وارونگی دما تلاش می‌کنیم سوخت یورو ۵ توزیع کنیم تا آلودگی هوای کمتری را شاهد باشیم.
وزیر نفت درباره بنزین سوپر گفت: خوشبختانه در نیمه اول سال ۱۴۰۰، روزی ۳۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده شده است. به همین میزان روزی ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع اعم از نفت گاز و نفت کوره نسبت به سال گذشته کمتر در نیروگاه‌ها سوخته شده است.
وی با بیان اینکه بنزین سوپر داریم ولی کم است، گفت: در کلان‌شهرها تمام هم و غم ما این است که یورو ۵ را توزیع کنیم.
وزیر نفت درباره اتصال کارت بانکی به کارت سوخت نیز گفت: در حال مطالعه آن هستیم و چندین دستگاه کار مشترک می‌کنند و هنوز قطعی نیست.
وی درباره کمبود گاز گفت: از شروع این دولت ناتراضی گاز ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز در فصل سرد بوده است و با تولید میادین مشترک گازی و مستقل گازی و با تمام توان امسال ناتراضی گاز کمتری را داریم. تولید گاز نسبت به شروع دولت بیشتر شده و تلاش می‌کنیم تولید نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را افزایش دهیم. تا پایان سال ۶ میلیون تن به ظرفیت‌های محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود.
اوجی یادآور شد: دیروز به اتفاق معاون اول سفر فشرده‌ای داشتیم و یک تفاهم‌نامه خوبی بین ایران و بلاروس منعقد شد و کمتر از یک ماه آینده بخشی از آن به قرارداد می انجامد. ایران و بلاروس دیدگاه‌های مشترک زیادی دارند و هر دو تحریم هستند و ظرفیت‌های خوبی دارند و ۴ الی ۵ ماه مطالعات داشتیم و جلسات مشترکی در تهران و بلاروس صورت گرفت و جمع‌بندی آن در این سفر در بحث تامین قطعات و تجهیزات مربوط به حوزه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌هاست و توافقات خوبی انجام شد./ایسنا

حاشیه چهارم هم به خبر رسیدن ظرفیت مازاد عربستان، به اندازه تولید ایران می‌پردازد.

 آرامکو اعلام کرده است هم اکنون سه میلیون بشکه زیر ظرفیت خود نفت تولید می کند که این ظرفیت مازاد، به اندازه تولید نفت ایران است.
 امین ناصر روز سه‌شنبه (۲۵ مهرماه) در کنفرانس مؤسسه «انرژی اینتلجنس» گفت: ظرفیت مازاد تولید کنونی نفت شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان ۳ میلیون بشکه در روز است و در صورت نیاز به آن، می‌تواند به‌سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد.
وی افزود: آرامکو می تواند در صورت نیاز، ظرفیت تولید نفت را  ظرف چند هفته افزایش دهد، زیرا تقاضای جهانی همچنان در حال افزایش است.
ناصر با بیان اینکه ما شاهد تعادل بازار نفت با وجود کاهش رشد اقتصادی هستیم، گفت: اگر در نفت و گاز سرمایه گذاری نکنید، هر سال روزانه تولید ۵ تا ۷ میلیون بشکه نفت را از دست خواهید داد.
مدیرعامل آرامکو تصریح کرد که کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به کاپ ۲۸ (COP۲۸) به جای کاهش تولید سوخت‌های فسیلی باید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرآیند برداشت از ذخایر هیدروکربنی تمرکز کند.
ناصر پیش از نشست کاپ ۲۸ که قرار است ۳۰ نوامبر در دوبی آغاز شود گفت: تمرکز باید روی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد، امروزه تمرکز تنها روی انتشار کربن نیست بلکه به دنبال توقف یا کاهش تولید هستند.
وی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر به تنهایی نمی‌توانند بار تقاضای جهانی انرژی را به دوش بکشند، افزود: کاهش تولید نفت و گاز منجر به کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها می شود.
مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: تمرکز باید بر توسعه فرآیندهای جذب و ذخیره‌سازی کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرآینده تولید هیدروکربن‌ها و بهبود کارآیی آن باشد.
وزیران آب و هوا کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۴مهرماه) گفتند که برای نخستین توافق جهانی به‌منظور حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی دارای انتشار کربن در نشست کاپ ۲۸ فشار خواهند آورد.
دانشمندان معتقدند جهان برای دستیابی به هدف توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ مبنی بر حفظ گرمایش زیر ۲ درجه سانتیگراد (۳.۶ فارنهایت) بالاتر از سطح پیس از صنعتی شدن، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ میلادی نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ تا ۴۳ درصد کاهش دهد./میز نفت

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137678

کلیدواژه

گاز ترکمنستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها