نفت / شناسه خبر: 137632 / تاریخ انتشار : 1402/7/18 15:48
|

چرا طرح‌های مجهول بنزینی یک به یک حذف می‌شوند؟

در طول مدتی که دولت جدید شروع به فعالیت نمود اخبار حوزه پالایش و پخش در میان کلی وعده و وعید ناتمام و طرح‌های در نیمه راه رها سده باقی مانده است...

نفتی ها /  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی ازاین لایحه  که شائبه اختصاص بنزین به جای خودرو به کارت ملی افراد را ایجاد می‌کرد را حذف نمودند.

مجتبی یوسفی در جریان بررسی این بند و در مخالفت با آن گفته است: این بحث چندین سال مطرح است که بنزین به جای خودرو به کارت ملی تخصیص داده شود اما اینجا به صورت غیرمستقیم به آن اشاره شده تا اگر مالک خودرویی صرفه‌جویی انجام داد به میزان صرفه‌جویی به کد ملی فرد سهمیه داده شود. سه سال پیش در بودجه این موضوع مطرح شد و ما گفتیم زیرساخت آن فراهم نیست و مردم دچار مشکل می‌شوند اما در جزیره کیش به صورت محدود اجرا کردند و کار روی زمین ماند.
وی ادامه داد: در بحث بهینه‌سازی قبول داریم که در حوزه صنعت و کارخانه و بخش خانگی باید حمایت صورت گیرد. اما تبصره‌ای که اکنون مطرح شده اصلا مورد بحث قرار نگرفته و زیرساخت آن وجود ندارد و مردم را دچار مشکل می‌کند.

در طول  مدتی که دولت جدید شروع به فعالیت نموده اخبار حوزه پالایش و پخش در میان کلی وعده و وعید ناتمام و  طرح‌های در نیمه راه رها شده باقی مانده؛  از سرنوشت نامعلوم طرح بنزینی در کیش گرفته تا اختصاص سهمیه بنزین به کارت ملی و چندین طرح دیگر ؛ سوال اصلی اما اینجاست، چه اتفاقی در حوزه بنزین رخ داده و چرا اخبار بنزین شبیه به بومرنگی شده‌اند که هرقدر ما سعی در جدایی از آن داریم باز هم بعد از مدتی دوباره به ما نزدیک می‌شوند؟

به نظر می‌رسد در این میان باید اتفاقی فرای وعده‌ها و طرح‌های مقطعی‌طور باید به وقوع بپیوندد، زیرا مطابق با داده‏‌های در دسترس مشاهده می‌شود مصرف بنزین سیر صعودی دارد و این مساله در مقابل نبود توان تولید برای رسیدن به نرخ مصرف و محدودیت‏‌های واردات بنزین، چه در ابعاد خرید و چه در هزینه‏ تمام‌شده و قیمت فروش در داخل که کسری بودجه شدیدی را رقم می‏زند منتج به آن می‌شود که ما با کسری و شکاف در دوطرف توان تولیدی و مقدار مصرفی روبه‏‌رو شویم.در واقع همانقدر که روند افزایش مصرف واقعی است ما هم در حوزه مدیریت پالایش و پخش نیازمند به وعده و طرح های دقیقتر و صد البته حساب شده‌تر هستیم.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137632

کلیدواژه

وعده های مجهول بنزینی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها