نفت / شناسه خبر: 116139 / تاریخ انتشار : 1402/2/6 08:05
|

بررسی بازدهی سالانه نفتی‌های بورس/ سود در خرید کدام یک از سهام‌های نفتی است؟

سهام مربوط به پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های نفتی همواره جزو سهام بزرگ و پرطرفدار بازار سرمایه هستند، اما بدیهی است که این گروه شامل سهامی با ارزش و سوددهی متفاوت است...

نفتی ها /سهام مربوط به پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های نفتی همواره جزو سهام بزرگ و پرطرفدار بازار سرمایه هستند، اما بدیهی است که این گروه شامل سهامی با ارزش و سوددهی متفاوت است که مقایسه عمکرد و بازدهی آن می‌تواند معیاری برای سرمایه گذاران برای بهبود عملکرد خود در این بازار باشد.
بررسی بازدهی سهام این گروه (که شامل ۱۳ نماد است) در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بالاترین بازدهی سالیانه در این گروه مربوط به سهمی با بازدهی «۱۸۰ درصد» بوده و در مقابل سهامی در این گروه قرار دارد که بازدهی سالیانه «۱۵درصد» دارد.درباره این آمار دو نکته قابل توجه است:
اول اینکه بازدهی سهام این گروه نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار افزایش یافته است. در آن سال (طبق گزارشی که در "نفتی‌ها" منتشر کردیم) بیشترین بازدهی «۷۹ درصد» بود که مربوط به پالایش نفت لاوان (شاوان)بود و کمترین بازدهی نیز «منفی ۶۹ درصد» و مربوط به تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) بود. اما در سال ۱۴۰۱ بازدهی‌ها به اندازه‌ای بالا رفته بود که بازدهی منفی در این گروه نبود و همچنین بالاترین بازدهی بیش از ۳ برابر سال ماقبل بود.
نکته دوم اینکه محدوده بازدهی در سال ۱۴۰۱ به این معناست که اگر ۲سهامدار، در آغاز سال ۱۴۰۰ مبلغ ده میلیون تومان از سرمایه خویش را به خرید سهم نفتی اختصاص داده باشند، در پایان سال، سرمایه آنها به تناسب سهمی که خریده‌اند به مبلغی بین ۱۱.۵ میلیون تومان تا ۲۸ میلیون تومان افزایش یافته است. این تفاوت شگرف نشان می‌دهد که انتخاب سهام مناسب چقدر می‌تواند در کاهش و افزایش سرمایه موثر باشد.
این توضیح هم ضروری است که بدانیم «بازده سالیانه» مجموعه سود یا زیانی است که سهامدار بابت «تغییر قیمت سهام» + «سود نقدی که در مجمع عمومی سالیانه نصیب سرمایه گذار می شود» + «افزایش سرمایه و مزایای احتمالی ناشی از حق تقدم  سهام جایزه» کسب می‌کند. و نکته دوم اینکه این میزان بازدهی مربوط به سرمایه گذاری دقیقا از آغاز سال تا پایان سال است. به علت نوسان سینوسی قیمت سهام در طول سال، بدیهی است که اگر فردی در میانه سال شروع به سرمایه گذاری کرده باشد یا اینکه سهام خویش را در میانه سال فروخته باشد، سود یا زیانی متفاوت کسب کرده است.

نمای کلی
همچنان که گفته شداز میان ۱۳ سهم این گروه، بازده سالیانه همه این نمادها مثبت بوده است اما از آنجا که بر اساس آمار منتشر شده نرخ تورم سالانه ۱۴۰۰ تقریبا ۴۵ درصد بوده است منطقا فقط اگر سهمی بازدهی سالیانه بیش از ۴۵ درصد داشته باشد، علاوه بر حفظ ارزش دارایی سرمایه گذار، سودی هم داشته است. بر این اساس می‌توان سود سالانه سهام این گروه را با نرخ تورم مقایسه کرد. همچنین می‌توان میزان بازدهی سالیانه سهام را با سود سالیانه ای که بانک ها می‌دهند (به طور متوسط ۱۸ درصد)نیز مقایسه کرد و دید که خرید و نگهداری هر سهم از این گروه در سال ۱۴۰۰ چه میزان منطقی بوده است.
بر اساس این نوع نگاه، می‌توان بازدهی سالیانه سهام این گروه را طبق جدول زیر تقسیم بندی کرد:
 

 

بررسی پربازده‌ها

مشخصات پنج سهم که بیشترین بازده سالیانه را داشتند به شرح زیر است:

 

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116139

کلیدواژه

تغییر قیمت سهام

سهام‌های نفتی

بازدهی سالانه نفتی‌های بورس

شاوان

شبهرن

شپنا

شسپا

شبندر

شرانل

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها