نفت / شناسه خبر: 105969 / تاریخ انتشار : 1402/1/19 16:53
|

جایگاه ویژه پژوهش، برنامه ریزی و توسعه در تحقق اهداف کلان پتروشیمی فن‌آوران

جایگاه ویژه پژوهش، برنامه ریزی و توسعه در تحقق اهداف کلان در مصاحبه با دکتر محمد شارعی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت پتروشیمی فن آوران

نفتی ها /پتروشیمی  فن آوران با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ "سال تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین "  و همچنین در راستای برنامه های کلان کشور  برای توسعه ی  شرکت های دانش بنیان تصمیم گرفت تا گام تاثیرگذاری در این زمینه  بردارد.
در همین راستا "خبرنگار "نفتی‌ها" گفتگویی با "محمد شارعی" مدیر برنامه ریزی و توسعه  پتروشیمی فن آوران که یکی از پیشگامان حمایت از شرکت‌های ‌دانش بنیان  بوده است داشته‌ که در ادامه می‌خوانید.
شارعی در ابتدای  این گفتگو با اشاره به دیدگاه مثبت مدیرعامل و ارکان مدیریتی شرکت  و توجه‌شان به شرکت‌های دانش‌بنیان واهتمام به آن ها گفت: از همان دو سال پیش که وارد بخش R&D شدم کارخود را با ارتباط گیری با شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌های معتبر کشور آغاز نموده و توانستیم طرح جامع افزایش ظرفیت واحد متانول را با توان داخلی به سرانجام برسانیم.
شارعی در ادامه با اشاره به این که برای واحد اسید استیک شرکت با دانشگاه صنعت نفت قراردادی بسته شد که اهمیت زیادی داشت گفت: اهمیت این قرار داد از اینرو است که برای اولین بار واحد اسید استیک باهدف افزایش ظرفیت مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این با یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان پردیس دانشگاه صنعت نفت هم  وارد مذاکره جهت توسعه کاتالیست و داخلی سازی آن شدیم پروژه در حال انجام است و احتمالا تا اواسط سال آینده به جواب آزمایشگاهی برسد و آنجاست که ما باید تصمیم بگیریم که آیا  میتوان ( به  مرحله ی اجرا برسد یا خیر.)
درخصوص محصول  استراتژیک اسید استیک  لازم به ذکر است ، باتوجه به فرسودگی راکتور۲۱۰۱ شرکت  پتروشیمی فن آوران که تنها تامین کننده اسید استیک در بازار های داخلی کشور به شمار می رود، طرح جایگزینی آن را  با راکتور جدید به پایان رسانده و روند عبور از ظرفیت اسمی تولید اسید استیک را به دستاوردی مستمر و پایدار تبدیل نموده است .
پایش دقیق و مدیریت صحیح منابع و استفاده بهینه از فرصت ها هم اکنون در پتروشیمی فن آوران از قالب شعار خارج و رنگ عینیت به خود گرفته است تا در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، با تولید و عرضه پایدارمحصولات، زمینه تداوم بهینه فعالیت های صنایع پایین دستی را فراهم آورده باشد و از کاهش تولید و مخاطرات ناشی از شرایط ناایمن قبلی جلوگیری بعمل آمده باشد
مدیر برنامه ریزی و توسعه  پتروشیمی فن آوران در ادامه افزود:  از دیگر اقدامات ما همکاری با دانشگاه امیرکبیر جهت ثبت فعالیت های دانش‌بنیان شرکت بود همچنین از دوسال گذشته با یکی از شرکت‌های داخلی وارد فازمطالعاتی  شدیم تا به بررسی  ومطالعه جهت شناسایی زنجیره‌ی محصولات متانول تا چهار لایه محصول پایین‌تربپردازیم که نتیجه این مطالعات چون برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده بود بسیار مورد استقبال دیگر متانول سازان و نهاد های مدیریتی مانند تاپیکو قرار گرفت.
در ادامه ما توانستیم از درون این مطالعات  که بسیار تخصصی بودند و بر اساس رفرنسهای جدید گردآوری شده بود ، یک طرح توسعه مختص پتروشیمی فن آوران تعریف نماییم و آن هم واحد تولید ‌‌‌‌"وینیل استات مونومر"  یا به اصطلاح «VAM»  بود که  این واحد ارزش افزوده ی بسیار زیادی دارد و بین ۳۰تا ۴۰ درصد IR   ارزی دارد  و مراحل مقدماتی آن وتخصیص زمین و بحث مجوزهایش در حال انجام است.
بنا به گفته شارعی این قسمت از فعالیت های توضیح داده شده، اموری بود که در ارتباط با توسعه و ارتقای واحد های پایین دستی شرکت انجام شد اما کارهای دیگری هم با شرکت های دانش بنیان انجام گردید . برای مثال برای اولین بار ما یک سیستم کولینگ خشک را با هدف کاهش مصرف انرژی در پتروشیمی فن آوران طراحی کردیم.طرح این واحد به این صورت است که ما به دلیل مشکلات آبی که در منطقه وجود دارد و همینطور مشکلات خشک سالی مجبورهستیم در آینده به سراغ منابع جدید برویم و این طرح کولینگ خشک، در شرکت هایی که مصرف آب بالایی دارند بسیار موثر خواهد بود.
در ادامه اما باید گفت: در کنار قرار داد کولینگ خشک که از نظر بنده می‌تواند بسیار کارساز باشد ما برای بهینه سازی خط تولید متانول هم با یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی وارد مذاکره شدیم و قرارداد مطالعاتی با آن بستیم که با کمک متخصصان آنها ومتخصصان خودمان توانستیم به این نتیجه برسیم که طراحی هایی که در گذشته برای کوره های متانول پتروشیمی فن آوران صورت گرفته بود ،قدری مشکل داشت و انشالله در برنامه‌های آتی ،  کوشش خواهیم نمود تا با نتایجی که این تحقیق به ما داده است بتوانیم نواقص این کوره‌ها را اصلاح کنیم و انشالله فاز اجرایی پروژه هم انجام شود .
شارعی در ادامه با اشاره به این که، در کنار این فعالیت‌ها سعی شده که نیم نگاهی هم به فضای ثبت اختراع بشود گفت: به همین دلیل ما  یک قرارداد هم با دانشگاه علم‌وصنعت برای ساخت یک کاتالیست جدید بستیم که در کشور اصلا وجود ندارد و در دنیا هم این کار نوآورانه است؛ و حالا با گذشت شش ماه از قرارداد و طی مراحل اولیه تولید این کاتالیست ،کار طراحی تکنولوژی فرآیند تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول که یک پروسه‌ی منحصر به فردی است در حال انجام است که اگر این پروژه به اتمام برسد و طراحی تکنولوژی آن هم کامل شود ما می‌توانیم صاحب دانش فنی ساخت متانول از دی اکسید کربن باشیم که بسیار منحصر به فرد است.
گفتنی است پتروشیمی فن آوران از شرکت‌های پیشرو در گروه سرمایه گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین «تاپیکو» و تولیدکننده مطرح متانول، اسید استیک و منوکسیدکربن در کشور می‌باشد که توسعه پایدار و عملگرایی در این ارتباط را همواره سرلوحه تدوین استراتژی های اجرایی خود قرار داده است.
و همواره از بروز رسانی فرایندهای عملیاتی خود با اتکا به دانش تخصصی نیروهای خود در قالب کارگروهی بهره مند بوده است . نمونه بارز آن واحد برنامه ریزی توسعه شرکت فن آوران است که با هدایت های دکتر محمد شارعی که در سال ۱۴۰۱ پژوهشگر برتر شرکت از جانب مدیر عامل معرفی شدند و مجموعه همکاران پرتلاش ایشان در حال فعالیت مجدانه دراین مسیر است .
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/105969

کلیدواژه

شرکت پتروشیمی فن آوران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها