نفت / شناسه خبر: 95365 / تاریخ انتشار : 1401/11/1 14:50
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ازاستاندارد دوگانه وزارت نفت در قبال زمستان سخت تا ماجرای اخراج نفت‌کش‌های ایران

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته حوزه انرژی را باز هم به موضوع داغ این روهای  این صنعت یعنی زمستان سخت و مشکلات ایجاد شده در آن آغاز می‌کنیم و اینبار اما از باب استاندارد دوگانه وزارت نفت در قبال این موضوع به آن می‌پردازیم

وزارت نفت در حالی زمستان سخت امسال را ماحصل کم‌کاری دولت قبل می‌داند که باوجود ثابت بودن تولید و مصرف گاز در سال جاری نسبت به زمستان ۱۴۰۰، نتوانست بر شرایط به وجود آمده غلبه کند.جواد اوجی روز ۲۶ مهر ۱۴۰۱ به مجلس رفت و گفت:«باوجود کسری ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز در سال ۱۴۰۰، موفق شدیم زمستان را پشت سر بگذاریم. امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدتی را برای سپری کردن فصل سرد طراحی شده است.»
وی در همان جلسه اضافه کرد:«مصرف گاز طبیعی کشور در بخش خانگی فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، درحالی‌که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.»


اظهارات جواد اوجی، وزیر نفت در مجلس - میز نفت


این اظهارات وزیر نفت به‌خوبی نشان می‌دهد شرایط زمستان ۱۴۰۱ هیچ تفاوتی با زمستان ۱۴۰۰ ندارد؛ اما در زمستان امسال که تبدیل به پاشنه آشیل دولت شد، مسئولان دولتی به‌جای پذیرش زمستان سخت سعی کردند با فرافکنی دولت گذشته را به میان کشیده و روحانی و تیمش را عامل بحران معرفی کنند.
گرچه وزیر نفت برخلاف سایر اعضای دولت و رسانه‌های وابسته به آن، سعی کرد انتقاد خود را به نرمی و به‌صورت کلی مطرح کند اما اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور داده شد و رئیسی هم در کمال ناباوری، آن‌ها را تکرار کرد بار دیگر ثابت کرد دولت با استدلال‌های عجیب در پی تراشیدن توجیه برای خود است.
پرسش اصلی اینجاست که چگونه زمستان سال گذشته، سپری شد و در سال جاری، اوضاع طور دیگری رقم خورد؟ میزان تولید و مصرف گاز که تغییری نکرد پس چگونه در سال گذشته، موفقیت رقم خورد و امسال شکست؟ شخص وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که چنین اتفاقی هم رقم خورد.
نه تولید گاز کاهش پیدا کرد، نه مصرف آن؛ همه‌چیز دقیقاً مانند زمستان ۱۴۰۰ بود با این تفاوت که قرار بود به بخشی از تولید گاز در سال جاری و به استناد گفته‌های وزیر نفت اضافه شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. به بیان ساده‌تر، با ثابت بودن مصرف کلی گاز ایران نسبت به سال گذشته، این پرسش ایجاد می‌شود که چرا وزارت نفت برخلاف وعده خود مبنی برافزایش تولید از طریق راه‌اندازی فاز ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی نتوانست مصرف گاز را پوشش دهد؟
وزارت نفت وعده داده بود که زمستان امسال با به‌کارگیری راهکارهای کوتاه‌مدت، سپری شود ولی نه‌تنها خبری از این راهکارها و افزایش تولید نبود، بلکه موضوع ذخیره‌سازی را پیش کشید و اعلام کرد اگر دولت قبل، به‌اندازه کافی در این حوزه فعال بود، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد!
این بهانه که به‌صورت مستدل توسط رسانه‌ها رد شد و ازقضا، بسیاری آن را دروغ بزرگ نامیدند، نتوانست کمکی به دولت سیزدهم کند و بیشتر موجب تمسخر دولتی‌ها در فضای رسانه‌ای و مجازی و افکار عمومی‌ شود./میز نفت

 

حاشیه دوم هم به ماجرای  تعطیلی جایگاه های سوخت CNG و قطع گاز ادارات پُرمصرف و بد مصرف می‌پردازد.

سخنگوی کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران انرژی استان با اعلام مصوبه جدید این ستاد گفت: جایگاه های سوختCNG از امروز ساعت ۱۶ عصر تعطیل خواهد شد .محمد تقی ولیان در ادامه این خبر افزود: تمام مدارس روستایی ، بانک ها و ادارات طبق روال مصوبه قبل باز بوده و مدارس شهری نیز در بستر فضای شاد فعالیت خواهند داشت .

وی تاکید کرد : استفاده از سوخت جایگزین در دستگاه های اجرایی که امکان آن وجود دارد ضروری است .

ولیان در پایان تصریح کرد:گاز ادارات پُرمصرف و بد مصرف ادارات قطع خواهد شد و همچنین گاز صنوف و واحد‌های تجاری نیز قطع بوده مگر از سوخت جایگزین استفاده کنند./برنا

حاشیه سوم هم به پشت پرده ادعای انحلال شرکت ذخیرهسازی گار می‌پردازد.

مدتی است که با شروع بحران گاز در کشور عده ای  ماجرای انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت گذشته را مطرح کردند تا نشان دهند ریشه مشکل چیست.

محمدرضا صدیقی، عضو پیشین هیات مدیره شرکت ملی گاز روایتی دقیق از دلایل انحلال این شرکت دارد. این کارشناس حوزه انرژی و مسئول مستقیم پیشین در گفتگو  تاکید کرد: « در زمان آقای احمدی نژاد شرکتی را تغییر نام دادند و آمدند شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی را ایجاد کردند. من خودم عضو هیات مدیره آن شرکت بودم در آن مقطع زمانی، دو مخزن سراجه و شوریجه توسعه داده شد اما بعد این شرکت به همراه شرکت‌های گاز استانی در فهرست واگذاری قرار گرفت.

وی گفت:« همان زمان بسیاری توضیح می‌دادند که واگذاری این شرکت‌ها به صرفه و صلاح نیست اما به هر حال دو شرکت شامل شرکت گاز استان همدان و شرکت بیدبلند واگذار شد که در نهایت اعلام شد این واگذاری به واسطه سهام عدالت و ... غیرممکن است و این شرکت‌ها دوباره به مجموعه بازگشت.»

صدیقی در توضیح این مطلب اضافه کرد:« واگذاری شرکت ذخیره سازی گاز نیز توجیه فنی و اقتصادی نداشت. کسی حاضر نبود با آن شرایط شرکت را خریداری کند. از این رو دو راه پیش روی ما بود. اول اینکه این شرکت را منحل کنیم، البته به این ملاحظه که ادغام صورت گیرد یا اینکه شرکت را واگذار کنیم. تصمیم این شد که این شرکت منحل شود و همه ماموریت‌هایش به شرکتی بالادستی و بزرگتر واگذار شود. نتیجه این بود که تمام ماموریت‌های شرکت ذخیره سازی گاز به شرکت مهندسی توسعه گاز واگذار شد و کسانی که معتقدند انحلال این شرکت مشکل‌ساز بوده است، به این موضوع توجه نمی‌کنند. طبیعی است که شرکت مهندسی توسعه گاز ساختارهای حقوقی و قراردادی بهتری دارد، اولویت‌ها نیز در این قالب تعریف می‌شود و در نتیجه کار در حال انجام است. حتی پروژه‌ها در حال پیگیری است و هیچ‌گاه تعطیل نشده است. »

ذخیره‌سازی مشکل را حل می‌کرد؟

صدیقی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که آیا ذخیره‌سازی گاز در شرایظ فعلی امکان پذیر بوده و هست؟ گفت:« تا زمانی که در کشور روند مصرف مهار نشود، نمی‌توان به حل مشکل امیدوار بود.»

او با تاکید بر اینکه اگر مشکل را درست نشناسیم نمی‌توانیم گامی برای حل آن برداریم، اضافه کرد:« در حالی روی ذخیره‌سازی مانور می‌دهند که نمی‌گویند چقدر ذخیره‌سازی با مصرف فعلی گاز امکان‌پذیر است. همکاران ما در صنعت گار در حال فعالیت با تمام توان هستند. مساله اصلی من این است که نمی‌شود وزارت نفت را مقصر جلوه دهیم وقتی روند مصرف به گونه‌ای است که حتی در تابستان نیز ما گاز نداریم.»

وی گفت:« با وضعیت کنونی در تابستان هم گاز مازاد نداریم که ذخیره کنیم. برای حل مشکل باید همه به تکالیف قانونی خود برگردند. نیروگاه‌ها به راندمان اصلی خود بازگردند. ما متوجه هستیم که خشکسالی بخش مهمی از نیروگاه‌های ابی را از مدار خارج کرده اما باید به هر حال فکری به حال راندمان نیروگاه‌ها کرد. از سوی دیگر مصرف برق نیز بسیار بالاست. در نتیجه با این وضع هیچ دولتی را نمی‌شود مقصر جلوه داد.»

این مسئول پیشین شرکت گاز با اشاره به بودجه سال آینده گفت:« آقای اوجی، وزیر نفت گفته است هشتاد میلیارد دلار پول لازم داریم تا گاز را سر و سامان بدهیم اما در مفاد بودجه سال ۱۴۰۲ ردپایی از تامین نیاز دیده نمی‌شود. وقتی صنعتی به هشتاد میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد نمی‌شود با یک میلیارد و دو میلیارد دلار در بودجه مشکل را حل کرد.»

او با اشاره به اینکه اعتبارات ۱۴.۵ درصد شرکت نفت قطعا جوابگو نیست، ادامه داد:« ما باید اقدامات ویژه ای برای توسعه صنعت گاز و توسعه میادین مستقل نیاز داریم. ساختارهای وزارت نفت نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و بحث یکپارچگی بالادست و پایین دست مدنظر قرار گیرد.»

صدیقی با تاکید بر اینکه هیچ کاری برای افت فشار گاز انجام نشده است، گفت:« ذخیره‌سازی از سال‌های سال، در دستور کار وزارت نفت بوده است اما این کار یک سال و دو سال نیست و نتایج ذخیره سازی گاز ظرف سه تا چهار سال آینده بیرون می‌آید.»

ناترازی گاز جدی است

صدیقی با تاکید بر اینکه بحث ناترازی گاز جدی است، گفت:« آقای اوجی، وزیر نفت گفته است ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم. این بدان معنی است که در بهترین شرایط ۸۰ میلیون مترمکعب در روز می‌توانیم ذخیره‌سازی کنیم.»

وی با اشاره به اینکه در تابستان نیز با قطع برق روبرو هستیم، گفت:« ما باید به مصوبه شورای عالی انرژی برگردیم و همه دستگاه‌ها اعم از وزارت نفت و نیرو و صمت و ... پای کار بیایند.»

این کارشناس ارشد صنعت گاز گفت: «اگر هیچ اقدامی انجام ندهیم در سال ۱۴۱۵ ناترازی گاز حدودا دو برابر رقم فعلی می‌شود.»

به گفته وی در حال حاضر پتروشیمی، سیمان، فولاد و ... به دلیل کمبود گاز درگیر مشکل هستند و اگر مشکلات حل نشود، ممکن است چهارماه سال ما با مشکل در فعالیت‌های صنعتی روبرو باشیم./خبر انلاین

حاشیه اخر این هفته هم به ماجرای اخراج نفت‌کش‌های ایران اختصاص دارد.

 

ممنوعیتی که پاناما برای استفاده از پرچم مصلحتی در نفت‌کش‌های ایرانی ایجاد کرده، می‌تواند مشکلات بزرگی را برای فروش نفت ایران ایجاد کند.

در خبرها آمده است که کشور پاناما با تحریم نفت‌کش‌های ایران، استفاده این شناورها از پرچم این کشور را ممنوع اعلام کرده است؛ گرچه رسانه‌های همسو با دولت با تیترهای «یک کشور کوچک هم ایران را تحریم کرد»، سعی داشتند با استهزا گرفتن این اقدام شرایط  را عادی جلوه دهند اما باید گفت، این اقدام پاناما می‌تواند یک ضربه بزرگ برای بخش صادرات نفت ایران باشد.
60 درصد نفت مصرفی در جهان از طریق نفت‌کش‌ها و خط لوله میان کشورها جابجا می‌شود؛ با توجه به اهمیت نفت‌کش‌ها در بازار نفت، هرگونه تغییرات قیمت نفت و تغییرات اجاره نفت‌کش‌ها، بیمه‌ها، سوخت و … رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. اهمیت نفت‌کش‌ها ازآن‌جهت قابل‌تأمل است که هرگونه خلل در خطوط کشتیرانی پالایشگاه‌های جهان را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند هرچند که شرکت‌های پالایشی، می‌توانند روی ذخایر نفت خود حساب باز کنند.
یکی از آخرین آمارهایی که در خصوص تعداد کشتی‌ها منتشرشده نشان می‌دهد نزدیک به 10 هزار کشتی تانکر با تناژها و سایزهای کوچک تا بزرگ در ناوگان دریایی دنیا مشغول به کار هستند. ظرفیت این تعداد چیزی حدود 168 میلیون تن است. شرکت ملی نفت‌کش ایران یکی از برندهای مهم در بازار نفت‌کش‌هاست که چند سال پیاپی برنده جایزه seatrade award شده و بالاترین حجم تجارت و رضایت مشتریان را در اختیار دارد؛ تحریم‌ها برای رقیبان ایران فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند تا به بازار نفت‌کش‌های ایران دسترسی پیدا کنند. این موضوع نشان می‌دهد تحریم نفت‌کش‌های ایران علاوه بر اینکه جنبه سیاسی دارد از رویکردهای اقتصادی نیز برخوردار است.
برای درک این موضوع بهتر است در ابتدا با واژه «پرچم مصلحتی» آشنا شد؛ امیر علیزاده، استاد کشتیرانی در دانشگاه سیتی لندن می‌گوید، ثبت کشتی‌های نفت‌کش در کشورهایی مثل پاناما یا لیبریا بسیار مرسوم است. دلیل این محبوبیت هم به کمتر بودن هزینه‌های اداری ثبت کشتی و همچنین سخت‌گیرانه نبودن قوانین اداره کشتی، ازنظر ملیت خدمه، قوانین کاری و بازرگانی است.
بسیاری از کشتی‌های تجاری جهان، در کشوری غیر از کشور مالک (یا شرکت مالک) کشتی ثبت شده‌اند و با پرچم کشور دیگری حرکت می‌کنند. به این اقدام در اصطلاح بازرگانی دریایی  پرچم مصلحتی (Flag of convenience) گفته می‌شود.
در همین باره باید اضافه کرد حدود 70 درصد از ناوگان کشتیرانی جهان با پرچمی غیر از کشور مالک آن ثبت شده و در حال فعالیت است. بیشترین کشتی‌های ثبت شده در جهان متعلق به پاناما است؛ یعنی چیزی بیشتر از 8 هزار کشتی.
کشتیهایی با پرچم پاناما - میز نفت



حالا ایران دیگر نمی‌تواند از این پرچم پاناما در نفت‌کش‌های خود استفاده کند؛ با توجه به اطلاعات دقیق در بانک تجارت دریایی نمی‌توان چندان امید داشت از طریق راه‌های دیگری پرچم پاناما را حفظ کرد هرچند راه‌هایی برای دور زدن این تحریم وجود دارد که به دلیل ماهیت محرمانه بودن آن، از آن گذر می‌کنیم.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95365

کلیدواژه

اخراج نفت‌کش‌های ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
سیّدمحمّدزعفرانچی / 1401/11/4 - 13:51
مطالعه شد
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها