نفت / شناسه خبر: 95296 / تاریخ انتشار : 1401/10/21 20:02
|

صنایع از گاز دولتی بی‌نیاز می‌شوند/ مقدمات سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در حوزه بالادستی نفت فراهم شد

احسان خاندوزی گفت: نه‌تن‌ها مذاکرات لازم برای تولید گاز و سوخت صنایع توسط خود شرکت‌ها صورت گرفته، بلکه مقدمات شروع کار نیز فراهم شده است تا صنایع بزرگ و پتروشیمی‌های نیازمند، خود بتوانند...

نفتی ها /سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه در نشستی با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که دولت زیان ناشی از قطع اجباری برق و گاز صنایع و پتروشیمی‌ها در فصل تابستان و زمستان را چگونه جبران خواهد کرد، به خبرنگار سنا گفت: دولت برای اینکه بتواند بخشی از عدم النفع این شرکت‌ها را که در زمستان دچار مشکل و تنگنا شده بودند پوشش دهد، سعی کرد در ۶ ماهه اول سال گاز بیشتری به صنایع و پتروشیمی‌ها تحویل دهد و از شرکت‌ها خواست که دوره‌های مربوط به تعمیرات اساسی خود را به فصل سرد سال منتقل کنند.
وی افزود: این اقدام کمترین زیان را متوجه شرکت‌ها می‌کند. علاوه بر آن، سوخت مایع به قیمت گاز طبیعی تحویل شرکت‌ها داده می‌شود تا تولید آن‌ها متوقف نشود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای ساخت نیروگاه توسط خود شرکت‌ها، مذاکراتی با وزارت نیرو صورت گرفته یا خیر؟ اظهار کرد: نه‌تن‌ها مذاکرات انجام شده، بلکه مقدمات شروع این کار هم فراهم شده است که صنایع بزرگ و پتروشیمی‌های نیازمند، خود بتوانند با مشارکت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه بالادستی نفت، تامین گاز کنند که اطمینان خاطری برای خود و هم برای مشتریان داخلی و خارجی باشد.
سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: البته مسائلی درباره سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد که اگر در فرایند گفتگو با وزارت نیرو حل و فصل شود، می‌توان به سمت استفاده از روش‌های جایگزینی، چون انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرد.
 

تداوم فروش خودرو در بورس کالا

خاندوزی در رابطه با تداوم فروش خودرو در بورس کالا گفت: با سیاست عرضه خودرو در بورس، مردم می‌توانند خودرو را نسبت به بازار با قیمت پایین‌تری خریداری کنند و با این روش دست دلالان در این بخش قطع شده است.
وی اعلام کرد: مواردی وجود داشته است که یک نوع خودرو در بازار به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رفته، اما با عرضه آن خودرو در بورس به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان فروش رفته است.
وی با اعلام اینکه وزارت صمت و بورس کالا در حال برطرف کردن ایرادات هستند، تصریح کرد: امیدواریم مصرف‌کننده واقعی بتواند از این طرح استفاده کند.
خاندوزی اعلام کرد: با افزایش میزان عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت در بورس و بازار بازهم کاهش پیدا خواهد کرد.


درخواست از مردم برای مدیریت مصرف گاز

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره ورود مجدد جبهه سرما به کشور و یادآوری اینکه از ۲۰ دی ماه جبهه سردی کشور را فرا گرفته که تا تا اواسط بهمن ماه ادامه خواهد داشت، افزود: در این وضعیت انتظار داریم با مدیریت مصرف شاهد قطعی گاز نباشیم.
وی ضمن درخواست از مردم برای مدیریت مصرف انرژی ابراز امیدواری کرد در یک همکاری ملی در سه هفته آینده، بتوان از این دوره سرد به خوبی عبور کرد.
خاندوزی با یادآوری اینکه دولت برای صرفه جویی در مصرف گاز مشوق و تخفیف در نظر گرفته است، افزود: اگر میزان مصرف گاز نسبت به مدت ماه مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یابد، تقریبا نرخ گاز رایگان خواهد شد.


کسری بودجه تا پایان سال به صفر می‌رسد


وی با یادآوری اینکه میزان رشد نقدینگی هفت درصد کمتر از آغاز به کار دولت سیزدهم است که انضباط پولی دولت را نشان می‌دهد، گفت: سرمایه‌گذاری در کشور در چند سال گذشته فراز و فرود داشته، اما در دولت قبل به شکل متوسط با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو بودیم و این مشکل ادامه داشت تا اینکه دولت سیزدهم برای بهبود این وضعیت اقداماتی انجام داد که اوضاع را بهتر کرد.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال کل درآمد‌های تحقق یافته دولت ۹۱۷ هزار ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که معادل تحقق ۸۸ درصدی نسبت به مصوب نُه دوازدهم بودجه است؛ این میزان تحقق درآمد‌های بودجه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش داشته و مصارف هم معادل ۹۰ درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص پیدا کرده است.
خاندوزی چنین نتیجه گیری کرد که بنابراین کسری بودجه امسال تا پایان ۹ ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه گردان خزانه نیز برای نخستین بار صفر شده و تا پایان سال هم کسری بودجه صفر خواهد شد.


کمک ۱۵ همتی دولت به صندوق تثبیت برای سال آینده

خاندوزی کمک دولت به صندوق تثبیت بازار سرمایه را ۱۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده اعلام کرد که برای کسانی که از بیمه سهام استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالیات بر سوداگری با هدف تنظیم‌گری رفتار‌های نامطلوب اقتصادی تهیه شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» نیز گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کنترل سوداگری و نه کسب درآمد، تهیه شده است؛ واقعیت این است که مالیات بر سوداگری و دلالی با هدف تنظیم‌گری رفتار‌های نامطلوب اقتصادی تهیه شده و به عنوان پایه درآمدی مطرح نبوده است.
به گفته وی، هدف و اولویت دولت و مجلس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است که دولت هیچ درآمدی از این محل نداشته باشد و هیچ کسی باهدف سوداگری اقدام به خرید و فروش دارایی نکند./(سنا)

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95296

کلیدواژه

احسان خاندوزی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها