نفت / شناسه خبر: 28207 / تاریخ انتشار : 1399/2/3 08:09
|

وقتی اوپک پلاس دیر دست به کار‌می‌شود

به نظر می‌رسد اوپک پلاس با این که باید در شرایط فعلی دانای کل مجموعه نفت جهانی می‌بود چندان موفق عمل نکرده و در حال حاضر شرایط بازار نفت بدتر از آن چیزی است که فکرش را میکرد.

نفتی ها /قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا همان نفت خام آمریکا روز دوشنبه به زیر صفر رسید؛روز گذشته هم دومین روزی بود که قیمت آتی منفی برای نفت خام به ثبت رسید و در کنار آن شاهد افت جدی قیمت سایر انواع نفت خام بودیم. این سیگنال به اندازه کافی برای بازارهای کالایی کافی است و تقریبا همه می‌دانند که چه اتفاقی افتاده و دورنمای آن‌چه خواهد بود.
اما به نظر می‌رسد اوپک پلاس با این که باید در شرایط فعلی دانای کل مجموعه نفت جهانی می‌بود چندان موفق عمل نکرده و در حال حاضر شرایط بازار نفت بدتر از آن چیزی است که فکرش را میکرد.
این اتفاق نشان داد که اوپک پلاس، بسیار دیر به فکر ترمیم بازار افتاده و اگر در ماه می نیز شاهد عملیاتی شدن بیش از ۸۰ درصد از تعهد کاهش ۱۹ میلیون بشکه ای عرضه توسط اوپک پلاس، و دیگر کشورهای تولید کننده نفت جهان نباشیم، بازار نفت بیش از این آشفته خواهد شد.
حال نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در شرایط کنونی قیمت نفت در آینده، بستگی به قاطعیت کشورهای تولیدکننده در کاهش عرضه نفت در بازار و تعهدشان به اوپک پلاس دارد. در حال حاضر مازاد عرضه در بازار چیزی حدود ۲۷ میلیون بشکه است و اگر کاهش عرضه صورت نگیرد؛ قیمت نفت به صفر نزدیکتر و نزدیکتر خواهد شد. البته در حال حاضر تمامی مخازن ذخیره‌سازی نفت کشورها اشباع شده است و حتی اگر واکسن کرونا نیز کشف شود، سرازیر شدن نفت این مخازن به بازار نفت، قیمت را همچنان پایین نگه خواهد داشت.
حال چند ساعت پیش، برخی وزیران نفت و انرژی کشورهای امضاکننده توافقنامه همکاری اعضای اوپک و غیراوپک برای چاره‌اندیشی درباره شرایط بازار نفت یک نشست غیررسمی از طریق ویدیوکنفرانس برگزار کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای حاضر در این نشست غیررسمی بر تعهد خود به اجرای توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس تاکید کردند؛اعضا همچنین از رئیس دوره‌ای اوپک خواستار تداوم برگزاری منظم چنین نشست‌هایی برای مشورت درباره شرایط بازار نفت شدند.
حال باید نشست و دید که اوپک پلاس اینبار می‌تواند کنترل اوضاع را دست بگیرد و با تحکم بر سر قوانین خود بماند تا بازار نفت قدری آرام گیرد هرچند سه منبع دیگر نیز به بلومبرگ گفته‌اند که الجزایر که رئیس دوره‌ای اوپک است پیشنهاد داده است توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس زودتر از موعد شروع شود. با این حال هلیما کرافت، رئیس راهبرد کالایی در RBC Capital Markets در این باره که آیا اوپک‌پلاس می‌تواند ناجی بازار نفت شود یا خیر به این خبرگزاری گفت: رهبری اوپک-پلاس در حال حاضر مشغول گفت‌وگو‌های جدی مدیریت بحران است. با این وجود، این گروه برای کنترل سقوط تقاضا کار زیادی از دستش بر نمی‌آید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28207

کلیدواژه

اوپک پلاس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها