نفت / شناسه خبر: 16214 / تاریخ انتشار : 1398/5/8 08:05
|

گزارش "نفتی‌ها" از یک انتصاب جدید وزیر/ شرایط اضطرار پتروشیمی را چه کسی مدیریت خواهد کرد؟

گزارش های منتشره حاکیست وزیر نفت طی حکمی سید امید شهیدی‌نیا را به عنوان مدیر ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منصوب کرده است. فردی که همچنان بنابراظهارات برخی از کارشناسان...

نفتی ها /گزارش های منتشره حاکیست وزیر نفت طی حکمی سید امید شهیدی‌نیا را به عنوان مدیر ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منصوب کرده است. فردی که همچنان بنابراظهارات برخی از کارشناسان، نقشی غیرقابل انکار در افزایش مدت زمان آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا دارد.

در این حکم صادره که ظاهرا ۵ مردادماه صادر شده، وزیر نفت ضمن اشاره به اهمیت حیاتی و راهبردی منطقه، بر ضرورت اعمال مدیریت مؤثر برای مقابله با شرایط اضطراری ناشی از عوامل طبیعی و انسان ساخت با بهره گیری از توان فنی، استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات موجود، برقراری تعاملات سازنده با شرکت‌ها، واحدهای صنعت نفت و کلیه سازمان های ذیربط و نیز طرح ریزی و ساماندهی اقدامات مقابله ای تاکید شده است.
سیدامید شهیدی‌نیا، پیش از این، طی حکم مشترکی که توسط وزارت نفت و سازمان پدافند غیر عامل کشور ابلاغ شده بود، مسئولیت فرماندهی ارشد HSE، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه را نیز بر عهده داشت و با ابلاغ حکم جدید، مسئولیت وی به مدیر ارشد شرایط اضطراری تغییر یافت.(ایلنا دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸)
نکته قابل تامل این است که برخی کارشناسان پتروشیمی شهیدی‌نیا را یکی از مقصران گسترش حادثه آتش سوزی طولانی و پرهزینه پتروشیمی بوعلی سینا می‌دانند. آنطور که گفته می‌شود در زمان بروز حادثه بوعلی سینا شهیدی‌نیا مانند امروز مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بود و بنا به برخی گزارش‌ها در حالی که شرایط آتش سوزی رخ داده در آن مجتمع در حال کنترل شدن بود ناگهان و بدون هرگونه هماهنگی با دیگر مدیران حاضر در محل که جزو مدیران ارشد و باسابقه پتروشیمی و رده بندی های پیش بینی شده برای مدیریت حوادث اینگونه بودند(مدیران عامل پتروشیمی بندرامام و پتروشیمی فجر در زمان حادثه) دستور به صدا درآوردن سوت تخلیه مجتمع را می‌دهد. اقدامی که در آن لحظات فرایند در حال انجام برای مهار آتش را کاملا مختل کرده و موجب می‌شود عوامل اصلی درگیر در مهار آتش از جمله عوامل آتش نشانی و دیگر عوامل محل مجتمع را تخلیه کنند.
اگرچه دراین بین هستند کارشناسانی که معتقدند دستور لحظه ای شهیدی‌نیا ناشی از خطرات احتمالی بوده و درآن شرایط این مدیر بهترین تصمیم را اتخاذ کرده است. با اینحال شاید بد نباشد با نگاهی موشکافانه تر به حوادث منطقه نگریست و از مدیرانی بهره برد که تخصص لازم را دراین خصوص دارند. هر چند که دراین بین کارشناسان تاکید دارند با توجه به افزایش تجربه این مدیر نفتی در مدیریت بحران طی سال‌های گذشته می‌توان شهیدی‌نیا را فردی مناسب برای این سمت دانست.
به هرحال در شرایط فعلی و با نظر زنگنه مسئولیت شهیدی‌نیا در مدیریت بحران منطقه بالاتر رفته و باید دید این مدیر منصوب زنگنه برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی چه خواهد کرد؟
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16214

کلیدواژه

مدیر ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها