نفت / شناسه خبر: 148897 / تاریخ انتشار : 1402/11/23 15:12
|

تولید بنزین در دولت سیزدهم۲۰ درصد رشد داشته است؟

تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است اما...

نفتی ها /علیرغم این که مدتهاست زمزمه واردات بنزین بر سر زبان‌ها افتاده و برای همگان مبرهن است که کاهش تولید بنزین در دولت سیزدهم رقم خورده اما آنطور که وزیر نفت در روزهای اخیر اعلام کرده متوسط تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است.
این در حالی است که در روزهای اخیر هم رهبری معظم انقلاب، ابراز گلایه و نگرانی بابت واردات بنزین به مسئولین امر داشته اند و بررسی های آماری و هشدارهای اقتصادانان نیز نشان می دهد با روند فعلی افزایشی مصرف بنزین، در سال ۱۴۰۳ مجبوریم حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد به معنی تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی(هزار میلیارد تومانی) به بودجه است که کسری بودجه ه م یعنی فشار هزینه بر دولت و نتیجه آن چاپ پول و نتیجه چاپ پول نیز بالارفتن تورم و نهایتا موجب فقیر شدن مردم و کاهش سفره ی آنها.
هر چند گفته می‌شود عامل اصلی افزایش مصرف بنزین که باید چاره اندیشی برایش داشته باشیم، وجود خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف در حال عرضه وهمچنین عدم برخورداری از یک ناوگان حمل و نقل عمومی قوی در سطح کشور است، که به نظر می‌رسد بهتر این باشد که به حای استفاده از آمار و ارقام شبهه انگیز مدبران مربوطه به ارائه راهکارهای قطعی و مناسب برای حل معضل ناترازی بنزین مبادرت بورزند.
پیش از این نیز به دنبال ادعای افزایش تولید بنزین توسظ مقامات،اما بعدها مشخص شد ریشه افزایش چند میلیون لیتری بنزین در سال ۱۴۰۲، مربوط به اضافه شدن نفتا به بنزین تولیدی کشور بود که این بار، با اعتراف وزارت نفت همراه شد. در واقع، نه تنها در دولت سیزدهم به میزان تولید بنزین اضافه نشده، بلکه شاهد  بنزین بی کیفیت و کاهش تولیدهم بودیم.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/148897

کلیدواژه

تولید بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها