نفت / شناسه خبر: 137784 / تاریخ انتشار : 1402/8/8 13:07
|

آمریکا در پی تحریم‌های شدیدتر بر صادرات نفت و گاز ایران

در حالی که بازار نفت با اثرات فعلی و بالقوه جنگ غزه دست و پنجه نرم می کند، نگرانی مهم جدیدی پدیدار شده است.

نفتی ها /در چند ماه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از مفسران در واشنگتن از تصمیم دولت بایدن برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران به عنوان بخشی از تبادل زندانیان با ایران، انتقاد کرده‌اند. در حالی که درخواست های قبلی برای اقدام پاسخ چندانی نداده است، رویدادهایی مانند اقدامات حماس در 7 اکتبر، درگیری مداوم بین اسرائیل و حماس، و این باور گسترده مبنی بر اینکه ایران به بی ثباتی در خاورمیانه دامن می زنند، طرفداران تحریم را دوباره تحریک کرده است.

از آنجاکه گفته می شود ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان علیه پرسنل نظامی و غیرنظامیان آمریکایی رفتار می کند، توجیه آزادسازی بودجه به ایران به طور فزاینده ای دشوار می کند. علاوه بر این، حمایت رهبر ایران از حماس و تهدید به تعامل مستقیم در صورت گسترش مناقشه به لبنان، واشنگتن را وادار می‌کند تا در موضع خود تجدیدنظر کند. تحلیلگران انتظار دارند که تحریم های جدیدی به زودی علیه ایران اعمال شود که بر صادرات نفت و گاز ایران تمرکز دارد.
به گزارش فولاد ایران، اعمال تحریم‌های مجدد یا حتی شدیدتر بر بخش‌های هیدروکربنی و صادرات ایران پیامدهای قابل توجهی خواهد داشت. تعادل عرضه و تقاضای فعلی ضعیف است و اوپک و سایر کارشناسان رشد بیشتر تقاضا را پیش بینی می کنند. اگر همه عوامل دیگر ثابت بمانند، این امر منجر به افزایش قیمت می‌شود و به‌طور بالقوه قیمت‌ها را به بالای 100 تا 110 دلار در هر بشکه می‌رساند.
تجدید چارچوب تحریم‌های ایران از منبع درآمد اصلی‌اش که فروش هیدروکربن است، به‌طور قابل‌توجهی بار سنگینی را به بار خواهد آورد.
برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که رویکرد تحریم‌های مجدد می‌تواند بر اجرای کامل تحریم‌های موجود، به‌ویژه تحریم‌هایی که مشتریان اصلی ایران در آسیا را هدف قرار می‌دهند، تمرکز کند. تاکنون، ایالات متحده معافیت هایی را برای اکثر صادرات ایران به چین و هند اعطا کرده است که برای تهران یک خط حیاتی مالی فراهم می کند. با اعمال محدودیت بر عرضه به هند و چین، واشنگتن می‌تواند به چندین هدف به طور همزمان دست یابد: کاهش درآمد ایران، وادار کردن کشورهای آسیایی به پایبندی به دستورالعمل‌های ایالات متحده، و ترغیب آنها به جستجوی منابع جایگزین، و به طور بالقوه افزایش فروش هیدروکربن‌های آمریکا.
کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی و امارات، ممکن است علناً در برابر چنین ابتکار عمل ایالات متحده بی طرف بمانند.
تحولات اخیر در واشنگتن حاکی از قریب الوقوع بودن بحث و اجرای تحریم های جدید علیه ایران است. همانطور که سناتور جمهوری خواه جونی ارنست اشاره کرد، سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب در حال تنظیم رژیم های تحریمی جدید هستند. لایحه تحریم های آتی توسط سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال رهبری خواهد شد. انتخاب مایک جانسون جمهوری خواه به عنوان رئیس مجلس، راه را برای تحریم های شدیدتر در آینده نزدیک هموار می کند. جانسون که یکی از منتقدان شناخته شده دولت ترامپ است، در دفاع از موضع قوی علیه ایران فعال بوده است.
با توجه به شرایط، به نظر می رسد که ایران با تحریم های آمریکا مواجه شود. این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا یا از این تحریم ها حمایت کند یا سیاست خود را معرفی کند. تغییرات سیاسی در ایالات متحده و انتخابات آتی اتحادیه اروپا می تواند به عنوان کاتالیزور برای چنین اقداماتی عمل کند. در حالی که بازارها باید اثرات بالقوه را بسنجند، انتظار می رود که نوسانات به شدت افزایش یابد. همزمان، رهبری اسراییل در تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای اقدام علیه ایران، اصرار دارد./پانا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137784

کلیدواژه

تحریم نفتی

تحریم‌های آمریکا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها