نفت / شناسه خبر: 137667 / تاریخ انتشار : 1402/7/23 11:29
|

زیبنده نیست چهره صنعت نفت ایران به خاطر عدم ایمنی مخدوش شود/ ایمنی فدای مسائل اقتصادی نشود

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اظهار داشت: برخی جایگاه‌های عرضه سی ان جی در مناطق حساس داریم که البته رعایت ایمنی می‌شود اما جا دارد قواعد سختگیرانه تری اعمال شود.

نفتی ها /مرتضی شاهمیرزایی در همایش ایمنی فرایند اظهار داشت: از زمانی که در ۵ خرداد ۱۲۸۷ نفت در اولین چاه مسجد سلیمان جوشید دریافتیم که این حامل انرژی فسیلی پتانسیل انفجار با سرعت بالا را هم دارد، بنابراین کسانی که در این حوزه فعال بودند بر آن شدند راهکاری برای بهره برداری از این منابع بکار ببندند که امنیت هم وجود داشته باشد.

وی افزود: با تکامل صنعت واحدهای مدیریت ایمنی نیر تشکیل شد تا اگر یک واحد عملیاتی دچار حادثه و انفجار شد چگونه بتوانیم بر آن فارغ بیاییم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه عمده حوادث در صنعت نفت عدم رعایت ایمنی فرایندی است، گفت: عدم رعایت مقررات ضوابط و ایمنی در فرایندها و تغییرات در اجرا، ساخت و بهره برداری و نگهداشت منجر به حوادث می شود.

وی با بیان اینکه زیبنده نیست که چهره صنعت نفت ایران به خاطر بی توجهی مخدوش شود، به موضوع رعایت ایمنی در جایگاههای عرضه سوخت اشاره و تصریح کرد: ما برخی جایگاه‌های عرضه سی ان جی در مناطق حساس داریم که البته رعایت ایمنی می‌شود اما جا دارد قواعد سختگیرانه تری اعمال شود.

شاهمیرزایی با بیان لزوم و اهمیت برگزاری نشست HSE و ایمنی فرایندی خاطرنشان کرد: باید کمیته و دبیرخانه ثابت در این حوزه تشکیل شود و در زیل همه واحدها مدیریت HSE فعال شود.

وی با بیان اینکه باتوجه به جاذبه های صنعت پتروشیمی همه ۹۹ کاتالیست در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: ۲۵۰ لایسنس صرفنظر از برندها در پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان داشت: NPC آماده است در کنار HSE هر ساله کمیته تشکیل و نسبت به جلوگیری از حوادث زیانبار اقتصادی و انسانی اقدام کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه ایجاد محیط امن در صنعت لازمه تولید پایدار است، گفت: اصول ایمنی نباید فدای مسائل اقتصادی در صنعت شود.

وی با اشاره به اینکه با تولید پایدار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خوراک هزاران صنعت کوچک و بزرگ در کشور تأمین می‌شود، اظهار داشت: با تلاش واحدهای HSE با ایجاد محیط امن، چرخ تولید، صنعت و اقتصاد کشور در همه حوزه‌ها به‌طور پایدار در حرکت خواهد بود.

وی افزود: صنعت نفت از دیرباز مهد پرورش دانش حوزه ایمنی، محیط زیست و سلامت بوده است.

شاهمیرزایی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در حد استانداردها و استفاده از تجهیزات پیشرفته استاندارد در صنعت گفت: بیشتر حوادث صنعت نفت به‌دلیل رعایت نشدن ایمنی فرآیندی در تعمیرات، ساخت، اجرا و بهره‌برداری رخ داده است.

شاهمیرزایی رعایت نکردن برنامه‌ریزی تعمیرات دوره‌ای واحدها، رعایت نکردن عملکرد شیرهای ورودی و خروجی پمپ‌ها، جابه‌جایی گیربکس پمپ، تجمیع تعداد زیاد مخزن ذخیره در فضای محدود و سهل‌انگاری سرمایه انسانی شاغل در واحدها از جمله عوامل رخداد حوادث در صنعت دانست.

وی با اشاره به اینکه سرعت انجام تعمیرات اساسی در واحدها مهم است، اما از آن مهم‌تر رعایت اصول فنی و ایمنی و به‌کارگیری تجهیزات استاندارد است، تصریح کرد: اصول ایمنی نباید فدای موضوعات اقتصادی در صنعت شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: چنین همایش‌هایی با توجه به اهمیت ایمنی فرآیند باید هر ساله برگزار و کمیته‌های کاری نیز به این منظور فعال شود.

وی تکمیل زنجیره ارزش را تکلیف و راهبرد صنعت پتروشیمی اعلام و اظهار کرد: در این مسیر، بومی‌سازی همه کالاها و تجهیزات، موادشیمیایی و کاتالیست‌ها و دانش‌های فنی هدف‌گذاری شده است و همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت تا پایان دولت سیزدهم داخلی‌سازی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: لازمه تولید پایدار در صنعت نفت این است که واحدهای اچ‌اس‌ئی در صف مقدم، محیطی امن را برای طرح‌ها و مجتمع‌ها ایجاد کنند.

وی یادآور شد: ما در نظر داریم پتانسیل ساخت تمام کالا و تجهیزات صنعت نفت و بویژه پتروشیمی را در داخل کشور داشته باشیم هر چند ممکن است اقتصادی نباشد.

شاهمیرزایی خاطرنشان کرد: مهلت تعیین شده که تا پایان دولت کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی داخلی سازی شود و در این راستا جلوتر از هدف گذاری و برنامه هستیم و صادرکننده کاتالیست شدیم.

تولید حدود ۷۸ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۲

 مرتضی شاهمیرزایی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران از تولید حدود ۷۸ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی با اشاره به اینکه امسال یکی از بهترین سال‌ها در تولید صنعت پتروشیمی خواهد بود، اظهار کرد: عملکرد تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال به حدود ۷۸ میلیون تن می‌رسد.

شاهمیرزایی افزود: برنامه تولید ۶ ماه نخست امسال محقق شده، به‌طوری که بیش از ۳۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین نیاز خوراک صنایع داخلی از اولویت‌های این شرکت است، ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش سیاست وزارت نفت دولت سیزدهم است و برنامه قطعی ما دستیابی به تولید همه محصولات پتروشیمی است که هم‌اکنون در کشور تولید نمی‌شود.

شاهمیرزایی بر ضرورت استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند در همه مجتمع‌های پتروشیمی تأکید و تصریح کرد: ابلاغیه استقرار این فرآیند قرار است به‌زودی از سوی اداره کل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت ابلاغ شود./ایلنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137667

کلیدواژه

شرکت صنایع ملی پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها