نفت / شناسه خبر: 137661 / تاریخ انتشار : 1402/7/23 06:08
|

یاران زنگنه درنفت همچنان برای دریافت پروژه برای نورچشمی‌های او تلاش می‌کنند؟/ ماجرا چیست؟

ماجرا تکراری و ساده است؛ چندماه پیش یک مناقصه در شرکت نفت و گاز پارس برای واگذاری حفاری ۱۵حلقه چاه اینفل( infoll)درمیدان گازی پارس جنوبی به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار برگزار می‌شود ...

نفتی ها /ماجرا تکراری و ساده است؛ چندماه پیش یک مناقصه در شرکت نفت و گاز پارس برای واگذاری حفاری ۱۵حلقه چاه اینفل( infoll)درمیدان گازی پارس جنوبی به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار برگزار می‌شود و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه گسترش انرژی پاسارگاد برنده این رقابت اعلام می‌شود!
نکته: گویا این شرکت هیچگونه سابقه فعالیت حفاری در دریا ندارد اما در امتیازات فنی در جایگاه سه شرکت اول ارزیابی میشود !!!
سازمان بازرسی چندماهی است به این موضوع ورود کرده و البته پای دیوان محاسبات هم به نوعی به میان کشیده شده اما نتیجه تنها یک چیز بوده ، اینکه نامه نگاری‌های متعدد شده تا شرکت ملی نفت با بهره‌گیری از ماده ۱۱ اختیارات وزارت نفت که گویا در نهایت منجر به عقد قرارداد با همان پاسارگادی‌ها میشود ، عمل بنماید ! شایعه شده یکی از یاران باقی مانده از زنگنه در نفت به شدت به دنبال سفت شدن پای پاسارگادی‌ها در این پروژه است!
سوالات بسیاراست! اینکه درصورت صحت موارد فوق، چرا باید شرکتی بدون هیچگونه سابقه فعالیت دردریا در لیست سه شرکت با امتیاز بالا برای شرکت در مناقصه قراربگیرد؟ چرا قیمت ارایه شده این شرکت به نسبت دیگر رقبا به صورت محسوس پایین‌تر بوده؛ اگر از حالت بدبینانه فاصله بگیریم باید خوشبینانه تصور کنیم که کم تجربگی این شرکت در حفاری دریا، در اعلام قیمت هم شاید تاثیرگذاربوده باشد!
بنابرآمارهای به دست آمده قیمت پیشنهادی شرکت پژواک متعلق به گسترش انرژی پاسارگاد در قرارد مذکور ۴۸۳ میلیون دلار بوده درحالیکه پس از آن قرارگاه با ۵۱۰ میلیون دلار و حفاری دانا با ۵۱۲ میلیون دلار پیشنهاد قیمت داده اند !
شاید لازم باشد نهادهای نظارتی به این پروژه ورود جدی تری  داشته باشند تا مشخص گردد ردپای یاران زنگنه دراین پروژه تا کجا ادامه دارد و اینکه فرد مذکور در شرکت ملی نفت که هم اکنون نیز فشارها برای برکناری وی از سوی دولت هم روبه فزونی است تا چه اندازه دراین مورد نقش آفرین بوده است! اما درابتدا شاید باید از نحوه امتیازدهی به شرکت‌ها برای حضور دراین مناقصه آغازکرد که در صورت صحت شنیده‌های فوق شروع خوبی برای یافتن پاسخ شفاف سوالات فوق خواهد بود!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137661

کلیدواژه

شرکت نفت و گاز پارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها