نفت / شناسه خبر: 137651 / تاریخ انتشار : 1402/7/22 11:29
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از تصویب جریمه سنگین برای وزارت نفت تا بازی آمریکا با تحریم های ایران

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخسین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با خبر تصویب جریمه سنگین برای وزارت نفت اغاز می‌کنیم؛ نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح روز سه شنبه، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند «ت»  و بند «پ» و اجزای یک و ۲ ماده ۴۶ لایحه مذکور با ۱۸۹ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند «ت» ماده ۴۶ این لایحه آمده است: شرکت ملی نفت ایران مجاز است بر اساس مصوبات شورای اقتصاد در هر یک از طرح های صرفه جویی انرژی موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام معادل حامل صرفه جویی شده قابل تبدیل شدن به گواهی از سهم دولت به سرمایه گذاران اقدام و تحویل نفت یا ارزش معادل روز تحویل را تضمین نماید.
آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت نفت و همکاری وزارت اموراقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
همچنین نمایندگان بند «ث» ماده ۴۶ لایحه مذکور را با ۱۶۵ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
براساس بند «ث» ماده ۴۶ لایحه مذکور؛ جرائم موضوع ماده (۲۶) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بر مبنای قیمت صادراتی اخذ می گردد و همچنین عوارض گازهای مشعل (فلر) سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز به ازای هر مترمکعب گاز، برای سال اول برابر با پنج درصد (%۵) و تا پایان برنامه هفتاد و پنج درصد (%۷۵) بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ و به حساب بهینه سازی مصرف انرژی موضوع جزء (۲) بند «الف» این ماده واریز می گردد. در مورد گازهای مشعلی که جمع آوری آن ها طی قراردادهایی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون واگذار شده است، عوارض دریافتی از زمان اتمام قراردادهای منعقد شده محاسبه می گردد. در صورت استنکاف شرکت های تابعه ذیربط وزارت نفت از پرداخت عوارض عدم جمع آوری گازهای مشعل، میزان این عوارض از سهم منابع داخلی شرکت های مذکور در لوایح بودجه سنواتی کسر و پس از واریز به خزانه، به حساب بهینه سازی مصرف انرژی منظور می گردد. آیین نامه اجرائی این بند، توسط وزارتخانه های نفت و نیرو تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
در جریان بررسی این بند، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ سال است که در کشور گاز فلر تولید می‌شود و تاسیسات نفتی و گاز ما گاز فلر تولید می‌کنند حالا ما می‌خواهیم همه کارهای خوب دنیا را ظرف پنج سال انجام دهیم.
وی اضافه کرد: ما روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر داریم، در این ماده آمده که اگر گاز فلر جمع نشود ۷۵ درصد قیمت صادرات جریمه می‌شود. حال این‌که جمع‌آوری گاز فلر به میلیاردها سرمایه‌ گذاری نیاز دارد قرار است این منابع از کجا بیاید؟
منظور توضیح داد: ۴۰ میلیون مترمکعب با قیمت صادراتی در طول سال را اگر محاسبه کنیم و بخواهیم ۷۵ درصد قیمت صادرات به عنوان جریمه جمع آوری گازهای فلر دریافت شود رقمی بالغ بر ۱۶۵ همت می‌شود حال این‌که کل بودجه شرکت گاز ۱۵۰ همت است. باید تناسبی بین جرم و مجازات باشد. این کار به معنای قفل کردن کلیه تاسیسات نفت و گاز است. گاز فلر به راحتی قابل جمع‌آوری نیست و سرمایه‌ گذاری می‌خواهد.
مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند اظهار کرد: وزارت نفت اعلام کرده که بناست تا ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد با چه معضلاتی مواجه می‌شویم؟در جاده اهواز آنقدر مشعل‌ها هوا را آلوده کرده که دید رانندگان را گرفته و باعث تصادف می‌شود مردم در عسلویه نمی‌توانند نفس بکشند، آمار سرطان در جنوب کشور بیشتر از مناطق دیگر است.
شریعتی بیان کرد: جمع آوری نشدن گازهای فلر بالغ بر شش میلیارد دلار ضرر اقتصادی برای کشور دارد. این گازها جمع آوری نمی‌شوند چون جریمه‌ای برای آن پیش‌ بینی نشده است. حال این‌که جمع‌آوری گازهای فلر از ضروریات کشور است که در احکام بودجه هم آمده است.

 

حاشیه دوم هم هم به ماجرای بازی آمریکا با تحریم های ایران می‌پردازد که در هفته ای  که گذشت تیتر بسیاری از رسانه های  داخلی و خارجی بود،تحلیلگر موسسه بین المللی کپلر گفت: کلا ایران فقط زمانی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند که دیگر محدودیتی روی صادراتش نباشد و این مساله به توافق با آمریکا و بهبود وضعیت صنعت نفت کشور نیاز دارد.

در ادامه بخش های مهم مصاحبه همایون فلکشاهی را خواهید خواند: *در ماه‌های اخیر روند صادرات نفت ایران صعودی بوده است، کلا از میانگین ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال گذشته میلادی به ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیدیم. اما به نظر بنده رقم بالای ۲ میلیون بشکه در روز چندان واقعی نیست، به طوری که اوج صادرات نفت خام و میعانات گازی را ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز در اردیبهشت‌ماه مشاهده کردیم. در سه چهار ماه اخیر، میانگین صادرات حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده اما عبور کردن از محوطه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کار آسانی نیست و احتمالا نیاز به یک توافق کامل‌تر با آمریکا خواهیم داشت تا به رقم صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای نزدیک شویم.
*امسال با وجود افزایش ظرفیت پالایشی چین میزان تقاضای جهانی نفت به بیش از زمان قبل از کرونا خواهد رسید. فصلی بودن بازار نفت باعث می‌شود تا تقاضا به ویژه در ماه‌های تابستانی افزایش پیدا کند. امسال در چین میزان مصرف نفت در پالایشگاه‌ها به میانگین ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که یک رشد سالیانه ۷ درصد را رقم می‌زند. با وجود رقابتی بودن بازار پالایشی چین، پالایشگاه‌های خصوصی و به ویژه بازیگران نسبتا کوچک‌تر به علت تخفیف‌های جذابی که این نفت‌ها به‌فروش می‌روند، علاقه بیشتری به نفت تحریمی ایران، روسیه و ونزوئلا دارند به طوری که امسال حدود ۳۶درصد کل واردات چین از روسیه و ایران و ونزوئلا بوده است.
* عبور کردن از حد کنونی میزان صادرات کار دشواری است زیرا این روند به احتمال زیاد به دلیل تحریم‌های آمریکا بی‌پاسخ نخواهد ماند، زیرا اگر فرض کنیم ایران صادرات خود را به ۲ میلیون بشکه افزایش دهد، دیگر تحریم‌ها معنی نخواهند داشت و دیگر هیچ قدرت فشار برای آمریکا باقی نخواهد ماند. در مذاکرات احتمالی آینده بین دو کشور؛ واشنگتن نیاز به این برگ مذاکراتی دارد چراکه در غیر این صورت با جایگاه ضعیف‌تری وارد مذاکرات می‌شود.
* از سوی دیگر تصور نمی‌کنم که ریسک اینکه صادرات کشور افت شدید داشته باشد و این نیز به آمریکا ربط دارد. اکنون وارد سال انتخاباتی آمریکا می‌شویم و دولت بایدن از هر روشی برای نگهداشتن قیمت نفت به پایین‌ترین حد ممکن استفاده خواهد کرد. اثر این سیاست یعنی مجوز غیررسمی برای صادرات نفت ایران به میزان کنونی.
* نکته مثبت دیگر به چین ربط دارد. رشد اقتصادی این کشور کندتر از پیش‌بینی‌ها است و پالایشگاه‌های چینی دنبال پایین آوردن هزینه‌های خود هستند و این باعث می‌شود تا بیشتر به سمت نفت تحریمی و ارزان از جمله نفت ایران بروند. بنابراین صادرات کم و بیش بین ۱ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه در روز و ۱ میلیون و ۵۰۰ خواهند ماند.
* تحریمی شدن نفت روسیه و بالا رفتن قیمت‌ها و رشد تورم جهانی؛ سیاست‌های کاخ سفید را تغییر داده‌اند، به ویژه اولویت‌های دولت بایدن که از یک طرف داره جنگ غیرمستقیمی با روسیه پیش می‌برد تا مسکو را تضعیف کند و از آن طرف نمی‌خواهد که صدمه‌ای به مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد شود، این بدان معناست که واشنگتن توانایی نگهداشتن یک سیاست سفت و سخت را ندارد و همین باعث شد تا اندازه‌ای به توافقات تازه‌ای با ایران و ونزوئلا برسد.
*ایران هنوز فقط به چین، سوریه و ونزوئلا نفت صادر می‌کند، البته حدود ۹۰درصد حجم صادراتی به مقصد چین حمل و نقل می‌شود. بازار ونزوئلا کماکان به خاطر مجوزی که واشنگتن به شرکت آمریکایی شورون برای ادامه فعالیت خود داده بسته می‌شود و این باعث شده تا این شرکت؛ نفتای آمریکایی را به ونزوئلا وارد کند. یعنی نفتا با نفت فوق سنگین ونزوئلا مخلوط می‌شود تا این نفت تولیدی قابل تولید و استفاده و صادر شدن؛ شود. بنابراین در شش ماه اخیر هیچ محموله ایرانی میعانات گازی به ونزوئلا صادر نکرده است. بعبارت دیگر صادرات ایران به ونزوئلا از ۴۸ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به ۲۵ هزار بشکه در روز در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
*در بازار چین نیز اکثرا شرکت‌های خصوصی کوچک نفت ایران را خریداری می‌کنن؛ تا تغییرات واقعی در مقاصد بازارهای نفت ایران پیدا شود، نیاز به یک توافق کامل با امریکا و برداشتن تحریم‌های ثانویه این کشور داریم.

این در حالی است که در این خصوص اما امروز اوجی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم؛ همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.

و اما حاشیه بعدی؛ هوشنگ فلاحتیان، یکی از پرحاشیه‌ترین معاونان جواد اوجی است و پیش از این، همین سمت را در دولت دوازدهم داشته و پیش‌تر در دولت یازدهم و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بوده است.

جهان صنعت نیوز درباره او هم گزارش داده که هر چند در ظاهر به نظر می‌رسد که یکی از دلایل برکناری او «جامانده» از مدیران دولت قبل است، اما این همه ماجرا نیست.

گفته می‌شود اوجی رابطه نزدیکی با فلاحتیان دارد و بسیاری از تصمیمات وزیر، با مشورت مستقیم اوست. نام او در ماجرای پتروشیمی‌ها که در اردیبهشت امسال اتفاق افتاد، هم بسیار مطرح شد. البته موضوع برکناری فلاحتیان فروردین‌ماه امسال هم مطرح شد، اما ظاهرا با مقاومت اوجی روبه‌رو شده و این مقاومت همچنان ادامه دارد.

با این حال ظاهرا فشارها بر حلقه دزفول ادامه دارد. اینکه اوجی چقدر این فشارها را تحمل کند، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی مطرح کرد، چه آنکه او حامی اصلی خود یعنی مسعود میرکاظمی را هم در دولت ندارد. بنابراین دو راه بیشتر پیش‌روی او نیست؛ یا مدیرانی که گفته شده را برکنار کند، یا خودش کنار برود./تجارت نیوز

حاشیه اخر هم به حاشیه‌های شیوه تخصیص بنزین اختصاص دارد

در حالی مجلس امروز بند مربوط به اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی به‌جای خودرو را از برنامه هفتم حذف کرد که خبر دو سال پیش وزیر نفت درباره اختصاص ۱۵ لیتر بنزین به هر نفر در فضای مجازی بازنشر شده است.
امروز در خبرها آمده بود که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که شائبه تخصیص بنزین به‌جای خودرو به کارت ملی افراد را ایجاد می‌کرد، از لایحه حذف شد.
در پی انتشار این مطلب در رسانه‌ها، خبری به‌نقل از اوجی وزیر نفت در فضای مجازی منتشر شده است که می‌گوید: «به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه و یک سال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی تعلق می‌گیرد.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد، این خبر مربوط به دی‌ماه سال ۱۴۰۰ است و وزیر نفت امروز اظهارات جدیدی درباره بنزین نداشته است./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.
 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137651

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها