نفت / شناسه خبر: 116693 / تاریخ انتشار : 1402/4/5 15:12
|

آن‌همه هیاهو برای صادرات یک محموله نفتی به آلمان به کجا رسید؟/ از تکذیب بعد از یک ماه تا شعاردرمانی؟

اواخر ماه گذشته، خبری مبنی بر این که صادرات نفت ایران به آلمان پس از گذشت پنج سال از سر گرفته شده است، در رسانه‌ها منتشر شداین اتفاق طی دو روز هیاهو و ذوق طرفداران دولت را در پی داشت..

نفتی ها /فائزه پناهی_ اواخر ماه گذشته، خبری مبنی بر این که صادرات نفت ایران به آلمان پس از گذشت پنج سال از سر گرفته شده است، در رسانه‌ها منتشر شداین اتفاق طی دو روز هیاهو و ذوق طرفداران دولت را در پی داشت تا جایی که  برخی حتی بی‌اثر شدن تحریم برای صادرات نفت ایران را پیش کشیدند؛ به‌عنوان مثال عبدالله گنجی، چهره نزدیک به دولت که در شبکه‌های اجتماعی فعال است، در رابطه با صادرات نفت ایران به آلمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «محموله نفتی ایران تحویل آلمان شد. از سال ۲۰۱۸ این اولین محموله تحویلی به اروپاست.».

درهمان تاریخ علی ماجدی معاون وزیر پیشین نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی هم در این خصوص گفت: قاعدتا مذاکرات برجام در صادرات نفت ایران به یک کشور اروپایی مثل آلمان بی‌تاثیر نبوده است، ما می‌توانیم صادرات نفت به این کشور را افزایش دهیم اما به شرطی که تحریم نباشیم.

از سویی دیگر اما برخی کارشناسان از نوع انتشار این خبر و مانوری که درباره آن شد انتقاد داشتند و  این سوال برایشان مطرح شده بود که  آیا ارسال یک محموله نفتی به آلمان را باید دستاوردی بزرگ برای دولت ابراهیم رئیسی به حساب آورد؟  و حتی کسی نگفت اصلا بر فرض صحت این موضوع پول نفت صادراتی  چگونه دریافت خواهد شد؟ به‌ویژه آنکه این ماجرا پیش‌تر و دولت‌های قبلی بدون آنکه در بوق و کرنا شود صورت می‌گرفت. گذشته از این ماجرا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم مسکو توسط اروپا، انتظار می‌رفت که ایران این فرصت را غنیمت شمرده و با تغییر روند مذاکرات و تجدید نظر درباره دیپلماسی بین‌المللی حضور خود در بازار نفت را گسترش دهد و خلأ بازار اروپا را پر کند.

چالش بعدی در خصوص این خبر اما از این رو بود که  مشخص نبود چرا دولتی که اعتقاد داشت سفره مردم را به برجام گره نمی‌زند و در مدت فعالیت خود مذاکرات را بی‌جهت وقفه‌دار کرد، حالاصادرات نفت به اروپا، آن هم تنها یک محموله ۱۰ هزار تنی را تا این اندازه بزرگ جلوه می‌دهد. در صورتی که احیای برجام می‌توانست امکان چنین تجارتی را به‌صورت روزانه برای ایران فراهم کند.

موضوع اما جایی ابهام‌برانگیزتر شد که به همان سرعتی که خبر پیچید و هیاهو به راه انداخت، به همان سرعت هم به فراموشی سپرده شد، تا این که روز گذشته همایون فلکشاهی درباره اینکه آیا انتشار خبر صادرات اخیر نفت ایران به آلمان می‌تواند آلارمی بر آغاز ورود نفت ایران به اروپا باشد، توضیح داد: خیر، این اتفاق اشکال حسابداری در شرکت استاتیستیک یورو استات بود و آلمان از ایران نفت وارد نکرده است! در شرایط کنونی و ریسک تحریم‌های آمریکا، هیچ کشور یا شرکتی به جز چین و کشورهایی مثل سوریه و ونزوئلا که رابطه دوستانه با تهران دارند، حاضر به پذیرفتن این ریسک نخواهند بود.

حالا این که دقیقا چه زمانی  دولت و مدافعانش دست از دستاوردسازی‌های عجیب و غریبشان و شعار درمانی برخواهد داشت و اقدام به انجام کارهای عملیاتی و حل مشکلات و معضلات و دیدن بازخوردشان در زندگی مردم خواهند نمود جای سوال دارد...

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116693

کلیدواژه

صادرات نفت ایران به آلمان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها