نفت / شناسه خبر: 116542 / تاریخ انتشار : 1402/3/20 15:20
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از بدبینی غربی‌ها به برنامه نفتی عربستان تا بازخوانی نقش خودروها در ناترازی بنزین

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار در حوزه نفت و انرزی در هفته‌ای که گذشت مربوط به اوپک و تصمیم جدید عربستان به کاهش  تولید نفت بود که سوزه نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" شده است.

قیمت نفت برنت روز دوشنبه پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد تولید نفت را در ماه ژوییه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند، حداکثر دو دلار و ۶۰ سنت افزایش پیدا کرده بود. با این حال، قیمت نفت روز سه شنبه، رشد روز گذشته خود را واگذار کرد و کاهش یافت.
تحلیلگران بانک سیتی در یادداشتی نوشتند: میانگین سه ماهه قیمت نفت امسال در بازه نسبتا محدودی می ماند در نیمه اول و دوم سال به ۸۱ دلار می‌رسد اما احتمال دارد محدوده قیمتی آن بین ۷۲ تا ۹۰ دلار شود.
تحلیلگران سیتی به عواملی نظیر تقاضای ضعیف‌تر و عرضه بالاتر تولیدکنندگان غیراوپک تا پایان سال، احتمال رکود در آمریکا و اروپا و رشد کمتر چین اشاره کردند که باعث می‌شود قیمت نفت به جای امسال و سال آینده بالاتر برود، در واقع کاهش پیدا کند.
اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را به میزان ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش داده که با ۳.۶ درصد تقاضای جهانی برابر است و با هدف تقویت قیمت نفت، این محدودیت عرضه را تا سال ۲۰۲۴ ادامه می‌دهد.
طبق یادداشت سیتی، اما به طرز شگفت انگیزی، هماهنگی بهتری در میان تولیدکنندگان اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه به بازار انجام می‌گیرد و احتمال این که عربستان سعودی به تنهایی با این مسئله برخورد کند، کاملا اندک است.
تحلیلگران سیتی گفتند: اگر عربستان سعودی تولید نفت را تا پایان سه ماهه سوم امسال، در سطح ۹ میلیون بشکه در روز حفظ کند، کمبود عرضه در مدت مذکور به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده و بازارهای جهانی نفت را در سال ۲۰۲۳ متوازن خواهد کرد اما بازارها در سال ۲۰۲۴ همچنان با مازاد بزرگی روبرو خواهند بود.
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران دیگر اظهار کردند: کمبود جهانی عرضه نفت در سه ماهه سوم در پی کاهش تولید عربستان سعودی، تشدید خواهد شد و قیمت نفت برنت را تا آخر امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

 

حاشیه دوم این هفته هم به علت نپرداختن مطالبات گازی ایران  توسط عراق  می‌پردازد.
سخنگوی وزارت برق عراق: بدهی‌های گاز به ایران که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است، دلیل کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده و پیگیری‌ها برای یافتن راه‌حل نهایی برای پرداخت بدهی‌ها توسط دولتِ السودانی ادامه دارد.
سخنگوی وزارت برق عراق اظهارداشت: دلیل کاهش ساعات تامین برق شهروندان عراقی، قطعیِ گازرسانیِ ایران به منطقۀ جنوب عراق است که فعالیت نیروگاه‌های گازی الرمیله، نجف و خورالزبیر در بصره را تحت تاثیر قرار داده
احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق درباره کاهش ساعات تامین برق شهروندان عراقی گفت: دلیل آن، قطعی گازرسانی ایران به کل منطقه جنوب عراق به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب است که فعالیت نیروگاه‌های گازی الرمیله و نیروگاه گازی نجف و نیروگاه خور الزبیر در بصره را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه توقف ۱۰ میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی عراق نیز غافلگیر کننده بوده است، گفت: در نتیجه کاهش واردات گاز ایران تولید برق به اندازه پنج هزار مگاوات کاهش داشته است.
این مسئول عراقی افزود: خطوط انتقال برق از ایران نیز شامل یکی خط مرصاد به دیالی و بصره و همچنین خط انتقال کرخه به العماره نیز مختل شده که آنها نیز در مجموع یک هزار و ۱۰۰ مگاوات انرژی به عراق منتقل می‌کردند و در مجموع بیش از ۶ هزار مگاوات از برق عراق کاسته شده و در حال حاضر این کشور ۲۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کند.
وی تاکید کرد: بدهی‌های گاز به ایران که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است، دلیل کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده و در عین حال پیگیری‌های دولت و تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه حل نهایی این موضوع ادامه دارد./دیدبان ایران

حاشیه بعدی  این هفته هم نایاب سدن بنزین سوپر در کشور اختصاص دارد.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت گفت: در حال حاضر توزیع بنزین سوپر در برخی شهرستان‌ها محدود شده و به میزان مورد نیاز در اختیار جایگاه‌دار نیست.همایون صالحی  با اشاره به روند فزاینده مصرف بنزین اظهار داشت: اکنون مصرف بنزین افزایش پیدا کرده و نسبت به تولید ناترازی داریم و همین موجب شده متولیان امر تصمیمات شتاب زده اتخاذ کنند و بار گرفتاری به مردم و جایگاه‌دار منتقل شود.
 وی افزود: برای کنترل افزایش مصرف باید ابتدا سراغ خودروها برویم، ۴ دهه است که دائم تکرار می‌شود که مصرف سوخت در خودروهای ایرانی بالا و حتی به ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش هم می‌رسد در حالی که استاندارد جهانی حداکثر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، بنابراین اولین راهکار برای کنترل مصرف، اصلاح این موضوع است./ایلنا

حاشیه چهارم این هفته هم به  نقش خودروها در ناترازی بنزین می‌پردازد. در کنار ده‌ها عامل بروز ناترازی امروز در مسئله بنزین، خودروها نقش بسیار پررنگی دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد.

حرکت روی لبه ناترازی بنزین با برداشت گاه‌وبیگاه از ذخایر استراتژیک و در برخی موارد، تلفیق محموله‌های وارداتی با تولید داخل، ادامه دارد. تمامی ظرفیت پالایشگاهی و گاها ظرفیت برخی مجتمع‌های پتروشیمی برای افزایش کمی تولید بنزین کشور پای‌کار آمده‌اند، اما در مسابقه تولید و مصرف، همچنان مصرف برنده است و هر چند وقت یکبار، شاهد ثبت رکوردهای جدید مصرف حتی در ایام کم تردد سال هستیم.
مسئله ناترازی بنزین، ابعاد مختلفی دارد. از عقب‌ماندگی توسعه ظرفیت‌های تولید و عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت تا عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و بی‌توجهی به مهار رشد افسارگسیخته مصرف، ده‌ها عامل موجب شده تا امروز، ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شود.
مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، فروردین ماه با تأیید واردات بنزین در مقاطعی از سال ١٤٠١، از پیش‌بینی واردات ٦٠٠ میلیون دلاری بنزین برای سال جاری خبر داد و گفت:‌ "چون دولت برای سال ١٤٠٢ پیش بینی واردات کرده است، احتمالا در این سال، تراز تولید و مصرف، منفی می‌شود."
در کنار ده‌ها عامل بروز ناترازی امروز در مسئله بنزین، خودروها نقش بسیار پررنگی دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد.
یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی آنها و سالها عقب‌ماندگی در زمینه خروج از مدار خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است.
طبق اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از ٢٥ میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ٦.٥ میلیون خودرو، فرسوده هستند. به‌عبارتی تقریبا به ازای هر ٤ خودروی درحال تردد در جاده‌های درون شهری و برون شهری، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودروهای دیگر بیشتر است.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفت: "٢٣ درصد خودروهای ما سن بالای ٢٠ سال دارند؛ درحالی‌که از تبصره ١٣ غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است."
معاون وزیر نفت افزود: "لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به ‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ١٦ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد."
وی ادامه داد: "باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال ٩٢ حدود ١٩ میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به ٣٠ میلیون رسیده است."
اما تأثیر خودروها بر پرمصرفی در بخش بنزین، فقط به خودروهای فرسوده بازنمی‌گردد. خودروهای نو شماره و تازه تولید نیز در کشور ما، میزان مصرف بالایی نسبت به استانداردهای جهانی دارند.
سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفت: "متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر ١٠٠ کیلومتر ٤ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما ١٠ تا ١٢ لیتر مصرف بنزین دارند."
درواقع، اگر تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور جای خود را به تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین بدهد، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تنها با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها ناترازی بنزین رفع می‌شود بلکه دوباره صادرکننده بنزین خواهیم شد./تسنیم

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116542

کلیدواژه

The role of cars in gasoline imbalance

اترازی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها