نفتی ها /در سالهای اخیر موضوع کارت سوخت و تغییر آن به عنوان طرح هوشمند سهمیهبندی بنزین، مبارزه با قاچاق سوخت و کنترل مصرف سوخت همواره یکی از موضوعات مورد توجه مسئولان و رسانهها بوده است حالا چند روز پیش جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از طرح جایگزینی کارتهای بانکی با کارت سوخت با هدف مشخص شدن این که هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودروهای از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنند خبر داد؛ موضوعی در نوع خود مفید و حائز اهمیت بود.
موضوع اما اینجاست این طرح نیز نیاز به اجرای زیرساختهای فنی خاصی دارد که این مسئله در یک بازده زمانی کوتاه مدت بسیار سخت و هزینههای سنگینی به دنبال دارد و این که این خبر جه زمانی عملی خواهد شد جای سوال دارد، زیرا در مورد کارت سوخت مشکلات زیادی از جمله کمبود تراشه و کارت خام وجود دارد که هنوز چاره اندیشی نشده است از سویی دیگر مشکلاتی هم برای اطلاعات مربوط به خودروها برای جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت وجود دارد که در دسترس نیست و باید اطلاعات خودروها که در اختیار مجموعه ناجا و پلیس راهور است در اختیار شرکت پالایش و پخش قرار بگیرد تا بتوانند تلفیق را انجام شود؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامههای صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص داده شود
حالا این که در زمان دادن این وعده به این نقص اطلاعات که فعلا مانع جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت شده است، چاره اندیشی شده است یا نه هنوز در هاله ای ازابهام قرار دارد .