نفت / شناسه خبر: 116505 / تاریخ انتشار : 1402/3/13 14:33
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از افشای چندباره دروغ تسویه بدهی عراق تا تائید توزیع بنزین بی کیفیت در تهران

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با ماجرای  بدهی گازی عراق  به ایران و افشای چندباره دروغ تسویه بدهی عراق آغاز می‌کنیم.

چند روز  پیش سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه صادرات گاز ایران به عراق به دلیل بدهی بغداد به تهران کاهش یافته است، گفت که دولت السودانی پیگیر ایجاد راه حل نهایی برای پرداخت بدهی عراق به تهران است.

وزارت برق عراق با اعلام کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی صادرات گاز ایران به عراق گفت که دولت بغداد به صورت دیپلماتیک برای پایان دادن به مشکل تاخیر پرداخت‌ها به ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا اقدام کرده است.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، چهارشنبه شب درباره کاهش ساعات تامین برق شهروندان عراقی گفت: دلیل آن، قطعی گازرسانی ایران به کل منطقه جنوب عراق به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب است که فعالیت نیروگاه‌های گازی الرمیله و نیروگاه گازی نجف و نیروگاه خور الزبیر در بصره را تحت تاثیر قرار داده است.وی با بیان اینکه توقف ۱۰ میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی عراق نیز غافلگیر کننده بوده است، گفت: در نتیجه کاهش واردات گاز ایران تولید برق به اندازه پنج هزار مگاوات کاهش داشته است.

پیش از این دولت رئیسی از دریافت پول گاز و برق صادراتی به عراق سخن گفته بود.

از سویی دیگر،وقتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، اعلام کرد که بدهی گازی و برقی بغداد به تهران بیش از ١٠ میلیارد دلار است، رسانه‌های همسو با دولت برای سرپوش گذاشتن به‌دروغ چند ماه پیش دولتی‌ها، نوشتند که آقای سفیر طلب برقی را مورداشاره خود قرار داده و اساساً، وی اطلاع درستی از بدهی عراق ندارد.
سال گذشته بود که جواد اوجی، مدیران وی و تعدادی از چهره‌های دولتی از تسویه بدهی عراق گفتند و آن را برگه زرینی در دیپلماسی انرژی ایران معرفی کردند.
باوجود آشکار شدن چندباره این گزاره غلط و دروغ، اما بازهم عده‌ای تلاش کردند ماجرا را طور دیگری توجیه کنند اما اظهارات جدید مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز نشان داد خبری از تسویه بدهی نیست.
او در نشستی خبری رسماً اعتراف کرد بدهی گازی عراق به ایران معادل ٨ میلیارد دلار است. این عدد که تقریباً همان عدد اعلام‌شده توسط سفیر ایران و رسانه‌های عراقی است.
این در حالی است که وزیر نفت در تاریخ ٢٧ خرداد ١٤٠١ گفت: طی تفاهم با طرف عراقی اعلام می‌کنیم که تأمین گاز مردم عراق را به‌صورت پایدار انجام می‌دهیم، تأمین انرژی مردم عراق اولویت کاری ما بوده است و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق نگرانی بابت تأمین گاز داشته باشند. هم‌اکنون ایران هیچ‌گونه طلب گازی قدیمی از کشور عراق ندارد. در این ۱۱ ماه که صادرات گاز به عراق داشتیم، هر ماه پول آن را وصول کرده‌ایم.

 

حاشیه بعدی  هم به  همچنان در کما ماندن  فاز ١١ می‌پردازد که گویا ​باوجود وعده‌های پی‌درپی مسئولان وزارت نفت در خصوص راه‌اندازی فاز 11 پارس جنوبی، خبرهای موثق از رها بودن این پروژه حکایت دارد.

توسعه فاز ١١ پارس جنوبی از دو سال پایانی فعالیت دولت حسن روحانی وارد مدار داخلی شد و شرکت پتروپارس مسئولیت توسعه این فاز را بر عهده گرفت. از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه در اولویت قرار گرفت و مقرر شد تا یکی از سکوهای فاز ١٢ پارس جنوبی به لوکیشن چاه‌های فاز ١١ منتقل شود.
برای برداشت سکوی گازی، شناور اوشنیک تنها شناوری بود که می‌توانست این مأموریت را انجام دهد؛ وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت هم از آغاز بکار این فاز در مهرماه ١٤٠١ خبر می‌دادند اما این فقط وعده بود. اوشنیک که به محل مأموریت خود اعزام شد و فعالیت خود را آغاز کرد، دچار نقص فنی بزرگی شد.
با آسیب جدی این شناور به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه، مأموریت آن متوقف شد؛ آسیب واردشده به اوشنیک به‌قدری شدید بود که هیچ چاره‌ای جز تعمیر در یارد شارجه وجود نداشت؛ به‌صورت چراغ خاموش این شناور را به امارات منتقل کردند و باوجود سپری شدن ٦ ماه از این موضوع، آخرین خبرها حاکی از عدم تعمیر این شناور دارد.
بر اساس موقعیتی که مارین ترافیک که آخرین موقعیت مکانی شناورها را ثبت می‌کند، اوشنیک همچنان در شارجه پارک شده و به‌احتمال فراوان تا دو ماه دیگر به ایران بازنمی‌گردد.


موقعیت مکانی شناور اوشنیک - میز نفت


این در حالی است که وزیر نفت گفته بود زمستان ١٤٠٢ تولید از فاز ١١ آغاز می‌شود؛ فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی هم گفته این فاز در شهریور امسال آماده تولید گاز است که با این شرایط، بسیار بعید است گاز فاز ١١ تا پایان تابستان به خطوط لوله برسد.
چاه‌های این فاز که سال گذشته حفاری و آماده تولید بودند، منتظر جابجایی و نصب سکوی سوم فاز ١٢ هستند که بر اساس گفته‌های منابع آگاه، این سکو هنوز در محل خود قرار دارد و هیچ‌گونه جابجایی انجام ‌نشده است.
نکته جالب دراین‌باره، سکوت کامل مسئولان شرکت تأسیسات دریایی به‌عنوان پیمانکار و پتروپارس به‌عنوان کارفرمای این پروژه است./میز نفت

حاشیه سوم  هم به ماجرای  تائید توزیع بنزین بی کیفیت در تهران می‌پردازد.

​استاندار تهران هم با تائید کیفیت پایین بنزین توزیعی در تهران، گفت که اغلب بنزینی که در تهران عرضه می‌شود یورو 3 و یورو 4 است؛ موضوعی که یکی دیگر از دروغ‌های وزارت نفت را برملا کرد.موضوع کاهش کیفیت بنزین توزیعی در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران طی چند ماه گذشته تبدیل به یک سؤال مهم در افکار عمومی‌شده است. بسیاری بر این باور بوده و هستند که بنزینی که در تهران به خودروها عرضه می‌شود، بی‌کیفیت‌تر از آنی است که گفته می‌شد ولی مقامات وزارت نفت، بارها این گزاره را تکذیب کرد.
در این میان، حملات پراکنده‌ای میان دستگاه‌های اجرایی شکل گرفت که درنهایت، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که ۶۲ درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد آلایندگی نیست. اما مسئولین وزارت همواره نفت این ادعا را قبول نداشته و مدعی‌اند که تمامی سوخت توزیعی در کلان‌شهرهای کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ است.
حالا علیرضا فخاری، استاندار تهران به خبرگزاری بازار گفته است که بنزین توزیعی در تهران، یورو 3 و یورو ۴ است. این در حالی است که سال گذشته مشکل خاصی در توزیع بنزین یورو ۴ در تهران وجود نداشت ولی به دلیل سوء مدیریت و عقب‌ماندگی اورهال پالایشگاه‌ها، هم میزان تولید بنزین کاهش یافت و هم کیفیت بنزین با افت مواجه شد.
از سوی دیگر، جعفر تشکر هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تنها ۳۸ درصد از بنزین استاندارد است و مابقی خارج از استاندارد تولید می‌شود.
حال باید دید برخلاف ادعای وزارت نفت که معتقد است بنزین توزیعی در تهران یورو ۴ و یورو ۵ بوده، سازمان استاندارد و نهادهای نظارتی چه واکنشی خواهند داشت.

حاشیه چهارم هم به خبری من باب نبود بنزین سوپر و خداحافظی با بنزین سوپر اختصاص دارد.

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: باتعلل در تصمیم‌گیری و عدم اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در تخصیص فرآورده‌های نفتی به مصرف‌کننده واقعی؛ موجب شده جایگاه‌های عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم.

اسدالله قلیزاده درباره وضعیت توزیع و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراورده‌های نفتی را داریم که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار داده‌اند و تمامی فعالین بخش‌های مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.
وی افزود: تعلل در تصمیم‌گیری و عدم اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در تخصیص فرآورده‌های نفتی به مصرف‌کننده واقعی؛ موجب شده جایگاه‌های عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم، قطعا این تعلل در تصمیم‌گیری‌ها آسیب‌های بیشتری نسبت به وضعیت تصمیم‌سازی و اقدام مفید دارد.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیش‌بینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت‌ و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم.
وی با بیان اینکه قطعا تمام تصمیمات ابتدا باید به نفع مردم و مصرف‌کنندگان واقعی و سپس بخش خصوصی فعال باشد، گفت: جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیده‌اند، این نشان می‌دهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمت‌گذاری با مشکل مواجه بوده و یا اسیر نگاه‌های افراطی است، بنابراین آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف را شاهدیم.
قلیزاده در ادامه با اشاره به اوضاع توزیع بنزین سوپر در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاه‌ها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم به طوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاه‌ها حساب نکنند و رفته‌رفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بوده‌اند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند.
وی بیان داشت: ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، به طور مثال پالایشگاه‌ها اعلام می‌کنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمی‌توانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است./ایلنا

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116505

کلیدواژه

توزیع بنزین بی کیفیت در تهران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها