نفت / شناسه خبر: 52410 / تاریخ انتشار : 1400/11/4 08:52
|

رسم نانوشته قراردادهای ۸۹ روزه در صنعت پتروشیمی/ پشت پرده چیست؟

اما چند روز بعد به گفته دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام (ره) ، ظاهرا خبر تعلیق این اتحادیه به دبیر اجرایی خانه کارگر اعلام می‌شود!

نفتی ها /قراردادهای ۸۹ روزه در صنعت پتروشیمی این روزها به یکی از معضلات اساسی این صنعت بدل شده تا جاییکه به اذعان دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام خمینی  (ره)، هم اکنون پتروشیمی‌هایی چون رجال وفجر این رویه را در پیش گرفته‌اند و دفاع این اتحادیه از کارگرانی که بیش از ۱۸ سال به این روش در این صنعت مشغول به کار هستند نیز منجر به تعلیق اتحادیه مذکور شده که شاید لازم باشد نهادهای نظارتی با ورود به موضوع فوق، از مسوولان امر در خصوص اتفاق‌های مورد تاکید در این گزارش، پاسخی شفاف دریافت کنند!
ماجرا از جایی آغاز شد که  اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و بندر امام خمینی در جریان تجمع نیروهای پتروشیمی رجال یک بیانیه حمایتی صادر می‌کند تا مسئولین به وضعیت کارگران و مطالباتشان رسیدگی کنند؛ اما چند روز بعد به گفته دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام (ره) ، ظاهرا خبر تعلیق این اتحادیه به دبیر اجرایی خانه کارگر اعلام می‌شود!
براین اساس ظاهرا داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که درست در همین بحبوحه و در جریان همین تعلیق، مطالبات این کارگران تا حدودی به نتیجه می‌رسد و ۸ مورد از  ۹ خواسته‌‌ این کارگران مورد قبول مدیران قرار می‌گیرد که این خود بر این نکته که این تجمعات و مطالبات به حق و قانونی بوده صحٌه می‌گذارد، اما به اذعان باورصاد هنوز معلوم نیست که چرا باید اتحادیه کارگران قراردادی که خود مأمنی برای کارگران تلقی می‌شد تا مطالباتشان بررسی و پیگیری شود تعلیق شده است؟!
درحال حاضر شنیده می‌شود که بیش از ۱۸ سال است که حدود ۳۰۰ کارگر فعال در پتروشیمی رجال با کارفرما قرارداد ۸۹ روزه امضاء می‌کنند،  قراردادی که ازهیچ لحاظی وجاهت قانونی ندارد اما سال‌هاست که اجرا می‌شود و جدای از این مشکلات دیگر اتحادیه‌ای هم ندارند که به مطالباتشان سامان دهد؛ دراین بین بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که بواسطه عدم پیگیری مطالبات قانونی کارگران از طریق اتحادیه و یا نمایندگان کارگری، روند تجمع و اعتراض در بین کارگران افزایش یابد و درپی این تجمعات با امنیتی جلوه دادن فضا و مطالبات صنفی کارگران با چراغ سبز برخی از مسوولان استانی و منطقه‌ای سعی در پایمال کردن حقوق کارگران و جمع کردن موضوع در فضایی ملتهب و امنیتی داشته باشند؛ درصورتیکه با احترام به حقوق کارگران و تشکلات آنها و اجرای صحیح قوانین می‌توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد و چرخ صنعت را با سرعت دوچندان به گردش در آورد.
صالحی‌پور باورصاد، دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام (ره)  در گفت وگو با "نفتی‌ها"، تاکید دارد: سالهاست که در این پتروشیمی و سایر پتروشیمی‌ها این گونه تخلفات صورت می‌گیرد و سوال اینجاست که در نبود تشکلات کارگری چه کسی بر اجرای قوانین و مصوبات و نحوه صحیح اجرای آنها نظارت و پیگیری دارد؟ برای مثال همین امروز موضوع قراردادهای ۸۹ روزه در پتروشیمی فجر هم در جریان است.
وی در ادامه افزود: برهمین اساس حتی وقتی نیروهای پتروشیمی رجال برای پیگیری مشکل‌شان به جایی نرسیدند به اتحادیه مراجعه کردند؛ می‌خواستند تجمع کنند که با ورود اتحادیه از تجمع جلوگیری شد و ما راه نامه‌نگاری را دوباره پی گرفتیم؛ اتحادیه باتوجه به اینکه این دوستان عضو هستند خواستار رسیدگی به این مطالبات و مشکلات شد،اما سرانجام به تعلیق این اتحادیه انجامیده شد!
دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام خمینی (ره) در ادامه تاکید کرد:متاسفانه این عملکرد برخی از مسئولین، این سیگنال را به جامعه ارسال می‌کند که مدیران و بالادستی‌هابراحتی از قانون عبور می‌کنند؛ و در حال حاضر همین مساله باعث شده  که جامعه خوزستان، علی‌الخصوص ماهشهر، به این نتیجه برسند که نمی‌توانند مطالبات و مشکلاتش را در چارچوب قانون پیگیری کنند و این موضوع ممکن است مشکل ساز شود.
دراین بین شاید بد نباشد نهادهای نظارتی با ورود به موضوع قراردادهای ۸۹ روزه در صنعت پتروشیمی باری از مشکلات کارگری بردارند و خواستار پاسخ شفاف مسوولان امر به تعلیق این اتحادیه شوند چرا که قطعا دود چنین تصمیمات ناآگاهانه مسوولان به چشم جامعه خواهد رفت که می‌تواند امنیت اجتماعی را مخاطره افکند!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52410

کلیدواژه

قراردادهای ۸۹ روزه در صنعت پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها