نفت / شناسه خبر: 40234 / تاریخ انتشار : 1399/12/9 08:00
|

رمزگشائی "نفتی‌ها" از علت ناتوانی مردان بین الملل نفت/ سقوط هزاران بشکه نفت چگونه اتفاق افتاد؟

در زمان احمدی نژاد با مطرح شدن نام زنجانی چندین مدیر نفتی مورد بازخواست قرار گرفتند. تا جاییکه باسابقه ترین و متخصص ترین مدیران نفتی کشور بازداشت شدند و همانند خلافکاران با سابقه با آنان برخورد شد...

نفتی ها /آذرجزایری: به گفته رستم قاسمی آخرین وزیرنفت دولت احمدی نژاد در روزهای پایانی این دولت و با افزیش روند تحریم‌ها روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت بفروش رسیده در حالیکه به اذعان واعظی رئیس دفتر روحانی، درماه های گذشته روزهایی بوده که حتی کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه نفت به فروش رسیده؛ حال باید سه احتمال را در کاهش محسوس فروش نفت در روزهای مشابه ۲ دولت در نظر گرقت!
بدبینانه آنکه دایره فشارهای تحمیلی تحریم‌ها به کشور افزایش یافته و همین امر منجر به کاهش فروش نفت گشته و کمی بدبینانه تر آنکه تیم بین الملل نفت ناتوان در فروش نفت بوده؛ اما نکته اساسی و نگران کننده شاید آن باشد که چنان فضای سیاسی بر اقتصاد حاکم شده که منجر به کاهش ریسک پذیری مدیران نفتی گردیده تا جاییکه فداکاری‌های مدیران نفت در روزهای جنگ اقتصادی آنچنان کاهش یافته که در نهایت منجر به افت فروش نفت و درآمد کشور گردیده است.
در زمان احمدی نژاد با مطرح شدن نام بابک زنجانی چندین مدیر نفتی مورد بازخواست قرار گرفتند. تا جاییکه باسابقه ترین و متخصص ترین مدیران نفتی کشور بازداشت شدند و همانند خلافکاران با سابقه با آنان برخورد شد. فراتر از آنکه بابک زنجانی چه کرد و پول ملی در کجا هدر رفت باید به این نکته اشاره کرد که فروش ۶۰۰ هزار بشکه ای نفت ایران در آنزمان در گرو ریسک پذیری برخی از مدیران توانمند نفت بود. مدیرانی که ریسک تصمیم گیری ملی را در شرایط نبود قوانین حاکم برروزهای تحریمی به جان خریدند و تبعات آن را نیز پذیرفتند. اما امروز جوانان برکار گمارده شده زنگنه برراس فروش نفت آنچنان نگران آینده پسا زنگنه ای خود هستند که به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهند بر پایه قانون و بدون ریسک نفت را حتی به قیمت توقف کامل صادرات، مبادله کنند مساله‌ای که ادامه روند آن می‌تواند در آینده حتی توقف صادرات نفت ایران را به همراه داشته باشد! اگرچه بخشی ازاین اتفاق را باید در نبود توانایی و نگاه ملی در مدیران امروز امور بین الملل نفت جستجو کرد اما بخشی ازاین اتفاق قطعا به نبود قوانین تحریمی کشور مربوط است. قوانینی که باید در آن وجود شرکت‌های کاغذی نادیده گرفته نشود و درعین حال به واقعیت‌های امروز اقتصاد کشور اشاره کرد. اینکه تحریم تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد اگرچه سعی است که در حرف و عمل یکی شود اما قطعا انکار واقعیت امروز اولین لطمه ای است که تحریم به کشور وارد کرده است. چراکه تنها با تکیه بر واقعیت‌های امروز می‌توان تحریم را به زانو درآورد. در اولین قدم ایران به مدیرانی نیاز دارد که بدون نگرانی با تحریم‌ها مقابله کنند که قطعا قوانین حاکم امروز بر اقتصاد کشور چنین فضایی را ایجاد نمی‌کند! بنابراین به نظر می‌رسد بیش از اینکه امروز نمایندگان مجلس نگران تخصیص قیر رایگان برای آسفالت راه های روستایی باشند باید به فکر طرحی برای تغییر در برخی از قوانین اقتصادی باشند که ریسک پذیری را به طور نگران کننده ای از مدیران گرفته است! اما گوئی تخصیص قیر رایگان به راه های روستایی برای بهارستانی‌ها بسیار واجب تر از بازکردن راه های تصمیم گیری اقتصادی به روی مدیرانی است که قرار است بشکه بشکه درآمد به کشور سرازیر کنند!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40234

کلیدواژه

آخرین وزیرنفت

رستم قاسمی

بابک زنجانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها