نفت / شناسه خبر: 40225 / تاریخ انتشار : 1399/12/6 08:09
|

با اختصاص ۴ میلیون تن قیر برای راه‌های روستایی موافق‌ هستید؟

یک حساب و کتاب سرانگشتی دریاره مصوبه جدید مجلس می‌توان به این نتیجه رسید که یا برخی از نمایندگان مجلس دستی بر آتش رانت خواری این صنعت داشته اند و یا در کمال ناآگاهی بازیچه دست مافیایی شده اند...

نفتی ها /در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس با پیشنهاد محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس مبنی بر افزایش دو میلیون تن مواد اولیه قیر به ۴ میلیون تن در تبصره یک بند الحاقی یک ماده واحده موافقت کردند.

بر این اساس مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف کرد معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر به صورت ماهانه برای آسفالت راه‌های روستایی، معابر شهرها، پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع، نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان، بیابان زدایی و انجام عملیات خاکپوش اختصاص دهد؛ پیش از این رای گیری مقدار تعیین شده قیر در لایحه ۲ میلیون تن بود که بر اساس پیشنهاد فرهنگی نمایندگان به افزایش ۴ میلیون تن موافقت کردند.

نکته اما اینجاست که، برای محاسبه رقمی این اقدام غیرکارشناسی و غیر حرفه‌ای فقط کافی است به این سوال پاسخ داده شود که در شرایط کنونی  چه میزان راه روستایی در برنامه بودجه ۱۴۰۰ بوده است که باید ۴ میلیون تن به این بخش اختصاص داده شود؟

این درحالی است که برای یک تن آسفالت ۱۰درصد قیر مصرف می‌شود. به زبانی ساده تر در هر تن آسفالت بین ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم قیر با توجه به طرح آسفالت استفاده می‌شود. با احتساب ۵۰ کیلوگرم قیر اگر هر متر مکعب آسفالت رو ۲۳۰۰ کیلوگرم در نظر بگیریم با این حساب یعنی هر ۱۱۵۰ کیلو آسفالت حدود ۵۶ کیلوگرم قیر دارد و در هر متر مکعب چیزی حدود ۱۱۲ کیلوگرم قیر وجود دارد.

حالا اگر بخواهیم حتی خیلی ساده به این قضیه نگاه کنیم، با یک حساب و کتاب سرانگشتی دریاره این مصوبه جدید مجلس می‌توان به این نتیجه رسید که یا برخی از نمایندگان مجلس دستی بر آتش رانت خواری این صنعت داشته اند و یا در کمال ناآگاهی بازیچه دست مافیایی شده اند که تنها سرانجامش روزگاری است که برای برخی از نمایندگان مجلس دور قبل در خصوص رانت خواری بخش خودروسازی اتفاق افتاد؛ نتیجه ای که جزء محکومیت قضایی برای آنان چیزی در برنداشت!

 در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری "نفتی‌ها" نظرسنجی  این هفته خود را به این موضوع اختصاص داده است و از شما مخاطبین عزیز خواسته تا بگویید آیا با با اصلاح طرح اختصاص قیر رایگان به راه‌های روستایی موافق بودید یا خیر.

شما مخاطبین عزیز "نفتی‌ها" می‌توانید برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40225

کلیدواژه

مواد اولیه قیر

آسفالت راه‌های روستایی

مجلس شورای اسلامی

طرح اختصاص قیر رایگان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها