نفت / شناسه خبر: 40221 / تاریخ انتشار : 1399/12/5 15:00
|

چرا پیشنهاد اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو رد شد؟

هرچند این سیاست برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد مدنظر کمیسیون تلفیق قرار گرفت؛ اما سوال اینجاست چرا این پیشنهاد با مخالفت بهارستانی‌ها روبه‌رو شد؟

نفتی ها /در روزهای اخیر، دو سیاست مهم درباره حمایت‌های یارانه‌ای، در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس قرار داشت. تصمیم نخست افزایش منابع یارانه‌ای بود که براساس این سیاست قرار است تخصیص‌های نقدی به دوبرابر افزایش یابد.تصمیم دوم، اما سیاست بازتوزیع منابع از طریق اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای اتومبیل‌ها بود.
حالا روز  گذشته  نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در جلسه نوبت بعد از ظهر با پیشنهادی مبنی بر اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.
این پیشنهاد از جانب یکی از اعضای عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بود که طبق ان مقرر شده بود ماهانه ۱۵ لیتر به هر نفر در خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو اختصاص  داده شود که نمایندگان با آن مخالفت کردند.
همچنین پیشنهاد دیگری مبنی بر الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت مطرح شد که در آن پیش بینی شده بود خودروهای فاقد کارت سوخت در هر مرحله سوخت گیری ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند که مجلس با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد، اما سوال اینجاست چرا این پیشنهاد با مخالفت بهارستانی‌ها روبه‌رو  شد؟

هرچند این سیاست برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد مدنظر کمیسیون تلفیق قرار گرفت اما برخی نمایندگان معتقدند که پیشنهادات بنزینی نوعی سیاست‌گذاری است و نباید در قالب لایحه بودجه مطرح شود.
علاوه بر این اگر با نگاهی تخصصی‌ به این ماجرا نگاه کنیم خواهیم دید این سیاستی نیست که به شکل ناگهانی و برای ایجاد شوک به مردم اتخاذ شود اما تفاوت این طرح با نسخه پرداخت یارانه‌های تورمی این است که در حقیقت به‌جای توزیع منابع و ایجاد تعهد، یک سیاست بازتوزیع و هدفمند کردن یارانه بنزینی صورت خواهد گرفت که در صورت اجرای صحیح این سیاست، شرایط برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و بازتوزیع منابع آن به اقشار کم‌درآمد فراهم خواهد شد؛ اما تمام این اتفاقات زمانی  نمودخواهد یافت که  این بار برای  اجرای  این طرح آنه هم  با موضوعی که به شدت استراتژیک است با سازو کار مناسب رفتار کرد.
همانطور که از زمانی که از این طرح سخن گفته شد بسیاری از کارشناسان در رابطه با عواقب آن هشدارهایی دادند؛ زیرا با اجرای این طرح قرار است دولت یارانه‌ای بین اقشار فاقد خودرو توزیع کند که نتیجه‌اش تبدیل آن به پول و افزایش نقدینگی خواهد بود؛ این نقدینگی نه تنها مشکلی از فقر جامعه حل نخواهد کرد بلکه عاملی برای افزایش تورم خواهد بود و در نهایت موجب تشدید گرانی‌ها می‌شود.

با این اوصاف بهتر است قبل از هر اقدامی ساز و کار و نحوه اجرای طرح و نتایج آن ارزیابی شود و بعد از آن در مورد عملیاتی شدن طرح تصمیم‌گیری شود./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40221

کلیدواژه

اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها