نفت / شناسه خبر: 40162 / تاریخ انتشار : 1399/11/27 14:15
|

تغییر الگوی وزارت نفت از مدرک‌محوری به مهارت‌محوری/مبنای استخدام در کشورهای پیشرفته چیست؟

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت گفت: آگهی‌های استخدام در کشورهای توسعه‌یافته هرگز به مدرک تحصیلی فرد متقاضی به صورت صرف توجه نمی‌کند...

نفتی ها /معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت گفت: آگهی‌های استخدام در کشورهای توسعه‌یافته هرگز به مدرک تحصیلی فرد متقاضی به صورت صرف توجه نمی‌کند، بلکه در کنار مدرک توجه به گواهینامه‌های مهارت از مراکز معتبر اولویت بیشتری دارد.

فرزین مینو معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در آیین اعطای گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت گفت: ایجاد این مرکز نقطه آغازی برای یک تغییر پارادایم در وزارت نفت است. طی این تغییر پارادایم مباحث مربوط به ارزیابی صلاحیت مدیران و انتصاب آنها از مدرک‌گرایی به حرفه‌ای‌گرایی تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: در گذشته ارزیابی‌ها در صنعت نفت بر مبنای معدل و مدرک و در چارچوب قضاوت شخصی انجام می‌شد که این قضاوت‌ها، قضاوت‌هایی کیفی است و نه کمی. با ایجاد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ارزیابی‌ها از شکل کیفی به کمی تغییر پیدا کرده و بر مبنای شایستگی‌های فردی با ابزارهای دقیق کارشناسی انجام می‌شود.

مینو افزود: ما باید به جای آموزش صرف موضوعات دانشی به سمت توسعه مهارت و شایستگی حرکت کنیم. شایستگی ترکیب موزونی از دانش، مهارت و توانمندی است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت اظهار داشت: آگهی‌های استخدام در کشورهای توسعه‌یافته هرگز به مدرک تحصیلی فرد متقاضی به صورت صرف توجه نمی‌کند، بلکه در کنار مدرک توجه به گواهینامه‌های مهارت از مراکز معتبر اولویت بیشتری دارد.

*جذب نیرو در صنعت نفت باید بر مبنای گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای صورت گیرد

وی افزود: متأسفانه در کشور بحث مدرک‌گرایی رشد بی‌سابقه‌ای داشته که افراد بدون توجه به ضرورت تقویت مهارت‌های خود صرفا به دنبال اخذ مدرک دکتری هستند. توجه داشته باشید که مثلاً در مشاغل دیگر مثل خلبانی ما هواپیما را در اختیار یک فردی که مدرک دکتری دارد قرار نمی‌دهیم، بلکه آنچه معیار قرار می‌گیرد، گواهینامه‌های مهارت حرفه‌ای اوست. در رانندگی خودرو نیز این موضوع صحت دارد و بدون توجه به مدرک تحصیلی فرد، تنها کسی می‌تواند خودرو را رانندگی کند که گواهینامه داشته باشد.

مینو گفت:‌ حال سؤال اساسی این است که وقتی ما در صنعت نفت یک پروژه ۴ میلیارد دلاری تعریف کردیم، باید صرفا مدیریت آن را در اختیار فردی بگذاریم که فقط مدرک دکتری دارد و یا نه، باید مدرک  حرفه‌ای او را نیز مبنی قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی در وزارت نفت، ارزیابی‌های ما برای جذب نیرو بر مبنای گواهینامه‌هایی است که مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اعطا می‌کند. ما باید یک تغییر نگاه در کارمندان صنعت نفت ایجاد کنیم تا نگاه آنها از مدرک‌گرایی به کسب مهارت تغییر کند.

*صرف مدرک تحصیلی و تجربه کاری نباید ملاکی برای استخدام در وزارت نفت باشد

وی افزود: در گذشته شرایط احراز صلاحیت به این صورت بود که مثلاً برای کار مشخصی یک فرد باید فوق لیسانس مهندسی شیمی با ۱۲ سال سابقه کار داشته باشد، اما آیا در این شرایط واقعا توانمندی‌های یک فرد قابل استحصال است؟ قبل از ایجاد مرکز توسعه مدیریت ما به هیچ یک از توانمندی‌های فرد در حوزه شایستگی‌های پایه، شایستگی‌های رفتاری و شایستگی‌های فردی توجه نمی‌کردیم، ولی الان این موضوع مدنظر قرار خواهد گرفت.

مینو افزود: اعطای گواهینامه به یک فرد به این معناست که او حداقل‌های لازم در حوزه سلامت روانی، مهارت‌های فنی و مهندسی را داراست و در آن گواهینامه مشخص می‌کند که توانمندی فرد در هر یک از حوزه‌ها تا چه حد است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت اظهار داشت: صرف مدرک تحصیلی و تجربه کاری نباید ملاکی برای استخدام باشد و در کنار این شاخص‌ها باید به مهارت‌های مهندسی و سلامت روانی فرد نیز توجه شود. ضرورت دارد ما از نگاه‌های سنتی به سمت نگاه‌های توسعه یافته مبتنی بر دانش، مهارت و توانمندی حرکت کنیم./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40162

کلیدواژه

تغییر الگوی وزارت نفت

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها