نفت / شناسه خبر: 39991 / تاریخ انتشار : 1399/11/4 15:44
|

حال ناخوش پلیمرها در بورس‌کالا / حجم معاملات هفتگی پلیمرها به کف ۴ ساله رسید

افت وخیزهای مکرر در بازار پتروشیمی‌ها این روزها انقدر عجیب و غریب شده که به راحتی می‌توان نشانه‌های یک رکود اساسی را در آن دید؛ چیزی که پیش از این بارها کارشناسان در باره آن هشدار داده بودند...

نفتی ها /افت وخیزهای مکررو غیرقابل پیش‌بینی در بازار پتروشیمی‌ها این روزها انقدر عجیب و غریب شده که به راحتی می‌توان نشانه‌های یک رکود اساسی را در آن دید؛ چیزی که پیش از این بارها کارشناسان در این خصوص و افت محسوسی که با شرایط موجو در بازار جهانی و ارز داخلی ایران قابل پیش بینی بود .
حالا کارشناسان با انواع و اقسام آمارها و جدول ها میخواهند بگویند که ریسکی تمام‌عیار در انتظار بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالاست و نیاز به حمایت جدی دارد, اما طبق معمول کجاست گوش شنوا!
این وضعیت در شرایطی که ذهنیت اهالی بازار بورس پر از بیم و امید کاهش احتمالی قیمت‌ها است، میتواند آتشی دوباره باشد بر خرمن خشک بورس محصولات پتروشیمی علل الخصوص پلیمرهایی که حال خوش چندانی ندارند.
هفته گذشته ۸۳ هزار و ۶۶۰ تن از انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از رشد ۵/ ۳ ‌درصدی حکایت دارد. میزان عرضه‌ها مدت زیادی است که توان چندانی برای تحریک این بازار را ندارد و بررسی داده‌های اثرگذار در این بازار به وضوح نشان می‌دهد که تقاضا با تاثیر از عواملی برون‌زا میل چندانی به افزایش ندارد. این بی‌میلی تقاضا به میزانی کاهش یافته است که رقم بی‌سابقه تقاضای ۳۳ هزار و ۳۴۸ تنی برای هفته گذشته به ثبت رسید که افت ۴۹ درصدی نسبت به هفته ماقبل دارد. به‌طوری که حتی در هفته منتهی به ۲۳ آبان‌ماه که برای اولین بار در سال جاری بازار محصولات پلیمری افت شدیدی را تجربه کرد و حجم معاملات به کانال ۳۵ هزار تنی سقوط کرد، میزان تقاضا در کانال ۵۰ هزار تنی آرام گرفت. اما هفته گذشته به کمترین رقم از تیرماه سال ۹۷ تاکنون رسیده است. فاصله حجم تقاضا با متوسط ۶ماهه ابتدایی سال جاری به قدری زیاد شده که از مرز افت ۶۰ درصدی عبور کرده است و شرایط پیچیده‌ای را ترسیم می‌کند. داده دیگر از معاملات هفته گذشته که رقمی بسیار غیرمتعارف در این بازار است مربوط به میزان معامله عرضه‌های مواد اولیه است زیرا نشان می‌دهد تنها ۳۴ درصد از میزان عرضه‌های هفته گذشته مورد معامله قرار گرفته است که از ۴ سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است. وضعیت رکودی در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز وجود داشت. به‌طوری که هفته گذشته از میزان ۳۹ هزار و ۸۵۰ تن مواد اولیه شیمیایی، ۲۴ هزار و ۱۲۸ تن آن مورد دادوستد قرار گرفت و حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل از افت ۴‌/ ۲۵ درصدی حکایت داشت. بخش زیادی از این کاهش، مربوط به افت حجم تقاضا برای محصولات شیمیایی است که در معاملات هفته گذشته با کاهش ۱۷ درصدی به ۲۹هزار و ۳۸۷ تن رسیده است.
در مجموع می‌توان بیان کرد‌ دادوستدهای محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا از دو جنبه داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار می‌گیرد‌ که شرایط پیچیده‌تری را برای این صنعت استراتژیک کشور و به ویژه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ترسیم کرده  و  دیگر اهرم اثرگذار بر تعیین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی یعنی قیمت‌های جهانی به حاشیه رفته است.
در این میان اما نکته نگران کننده اینجاست که افت حجم معاملات پلیمر به کانال ۲۸ هزار تنی عددی است که، حتی در روزهای ابتدای سال جاری که بسیاری از مشاغل و بخش تولیدی کشور در شرایط نیمه تعطیل به سر می‌برند، تجربه نشده بود. این امر به وضوح نشان‌دهنده فرو رفتن این بازار در رکود تقاضا است که برای خارج شدن از آن نیازمند راهکارهایی تدریجی و بلندمدت است که باید دید سرانجا چه کسی قرار است سرو سامانی به وضعیتی که بارها و بارها هشدارش داده شده بود و مورد اغماض واقع شده است بدهد./بیمه ای‌ها

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39991

کلیدواژه

محصولات پتروشیمیایی

وضعیت بورس کالا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها