نفت / شناسه خبر: 39941 / تاریخ انتشار : 1399/10/23 15:07
|

ناکارامدی مسوولان نفتی فاجعه ای دیگر رقم زد/چرا نفت به رودخانه گناوه رسید؟

نشت نفت شرکت نفت و گاز باز هم دردسر ساز شد، این بار رودخانه «بهون‌» گچساران برای دومین بار نفتی شد.

نفتی ها /این بار هم لوله نفت و گاز گچساران برای دومین بار دچار شکستگی میشود‌ و نفت پشت یکی از سیل‌بندهای منطقه جمع می‌شود، اما ظاهراً بعد ازتعمیر لوله شکسته، نفت نشتی جمع نمیشود و یک هفته بعد از ماجرا و با بارش باران سیل بند می‌شکند و  این نفت وارد رودخانه  بهون گناوه‌ شده وعلاوه بر آلودگی زیست محیطی رودخانه و اطراف آن  آلودگی نفتی از بهون‌ مستقیماً به خلیج‌فارس ریخته است!

حالا پوشش گیاهی و خاکی دره بهون خسارت  دیده است و سیل بندهایی که روستاییان برای جمع آوری باران‌های فصلی ساخته بودند با نشت نفت از بین رفته است؛ و باز هم شکایتی به  پرونده ی شکایت محیط زیست از این شرکت به دلیل آلوده کردن رودخانه بهون در سال ۹۷ در جریان بود اضافه شده است.  

برخی از فعالان محیط زیست گناوه نشت نفت و آلودگی آبی گناوه از سوی شرکت نفت و گاز گچساران را با سابقه می‌دانند و می‌گویند هرچند اطلاعات رسمی درباره خسارت‌های خاکی، گیاهی و آبی منتشر نمی‌شود اما با توجه به ماندگاری نفت قطعاً آلودگی‌ها به این زودی قابل جبران نیستند.

علاوه بر این در حالی است که بسیاری از  مسئولان منطقه از پاکسازی و آلوده نشدن زمین های کشاورزی می‌گویند؛ فعالان حوزه محیط زیست گناه یادآوری می کنند مسئولان در حالی از آلوده نشدن زمین های کشاورزی بر اثر نشت نفت صحبت می‌کنند که نفت دقیقاً منابع آبی کشاورزان پشت سیل بند را آلوده کرد. شکستگی لوله نفت شرکت نفت و گاز گچساران در حالی یکبار دیگر نفس رودخانه بهون را گرفت که مدیرعامل این شرکت سال ۹۵ از خرید تجهیزات مبارزه با آلودگی‌های نفتی در رودخانه‌ها توسط این شرکت خبر داده بود.

مطمئناً این آخرین باری نخواهد بود که ما با شکستگی خطوط لوله نفت بر اثر فرسودگی مواجه هستیم و سالهاست فرسودگی لوله‌های نفتی خوزستان هم در دهه های گذشته خسارت غیرقابل جبرانی به محیط زیست خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری زد و خواهد زد اما چگونگی پیشگیری و حتی اقدامات صحیح در پاکسازی به موقع و حرفه ای در این برحه حرف اول را می‌زند که متاسفانه با سهل‌انگاری مسئولین امر باعث تشدید عوارض آلودگی و تکرار فجایع زیستمحیطی گذشته شده است.  

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39941

کلیدواژه

آلودگی رودخانه گناوه

نشت نفت شرکت نفت و گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها