نفت / شناسه خبر: 39923 / تاریخ انتشار : 1399/10/21 13:46
|

تصمیم اوپک به نفع نفت شیل آمریکا شد

تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت تا مارس به منزله هدیه کریسمسی برای شرکتهای نفت شیل آمریکا بود که در پی کاهش قیمتها، ناچار شدند هزینه هایشان را کاهش دهند.

نفتی ها /تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت تا مارس به منزله هدیه کریسمسی برای شرکتهای نفت شیل آمریکا بود که در پی کاهش قیمتها، ناچار شدند هزینه هایشان را کاهش دهند.

تولید نفت خام آمریکا در سال گذشته به دلیل قیمتهای اندک و کاهش تقاضا که تولیدکنندگان شیل را به کاهش ضررشان وادار کرد، دو میلیون بشکه در روز کاهش یافت. سرمایه گذاران حتی پیش از شیوع پاندمی، صنعت نفت شیل را برای کاهش هزینه و افزایش بازدهی تحت فشار قرار داده بودند. تولید نفت شیل به سرعت کاهش یافت اما ممکن است سریعا بهبود پیدا کند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، سه شنبه گذشته پس از نشست وزیران اوپک پلاس اعلام کرد تولیدش را در فوریه و مارس داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش می دهد. این تصمیم پس از تلاش روسیه برای افزایش تولید به منظور مقابله با بهره برداری رقیبان آمریکایی گرفته شد.

روسیه و قزاقستان که تمایلی به واگذار کردن سهم بازارشان به آمریکا ندارند، تولیدشان را افزایش خواهند داد. اوپک پلاس در هر یک از دو ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه خواهد کرد. مقامات سعودی نگران بودند که این افزایش تولید فراتر از تقاضا در اوج موج دوم پاندمی و قرنطینه های سخت گیرانه باشد.

قیمت معاملات وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه به بالای ۵۲ دلار در هر بشکه صعود کرد و قیمت معاملات ۱۲ ماهه که تولیدکنندگان بر اساس آن هزینه برای چاههای جدید را برنامه ریزی می کنند به ۵۱ دلار  و۳۷ سنت در مقایسه با قیمت ۴۴ دلار و ۶۳ سنت در ابتدای دسامبر رسید.

قیمت بالاتر نفت با توجه به کاهش اخیر هزینه ها و تعهد برای ثابت نگه داشتن تولید، تاثیر مستقیمی در نتایج مالی تولیدکنندگان آمریکایی خواهد داشت. شرکتهای آمریکایی متعهد شده اند تولیدشان را ثابت نگه دارند و هر گونه افزایش قیمت، سود سرمایه گذاران را تقویت کرده یا به تولیدکنندگان کمک می کند بدهی شان را پرداخت کنند.

طبق گزارش شرکت ریستاد انرژی، شرکتهای نفت و گاز در دو میدان شیل آمریکا در محدوده قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلار هر بشکه نفت سودآور هستند. قیمتهای بالاتر امسال می تواند نقدینگی شرکتهای شیل از فعالیتهایشان را به میزان ۳۲ درصد افزایش دهد.

یک عامل دیگر که به نفع تولیدکنندگان خواهد بود، هزینه های اندک میدان نفتی است. ظرفیت اضافی در شرکتهایی که خدمات نفتی ارایه می کنند، باعث کاهش هزینه ها شده و آنها قادر به افزایش آن نیستند.

لیندا هتاین، مدیر تحقیقات ارشد در شرکت مشاوره وود مک کنزی در این باره گفت: تولیدکنندگان نفت شیل معمولا با افزایش قیمتهای نفت، بودجه های تولیدشان را بالا برده اند اما این بار وضع فرق می کند زیرا تقاضای جهانی همچنان نامعلوم مانده است.

به گفته رائول لوبلان، نایب رییس شرکت آی اچ اس مارکیت، برای احیای تولید نفت آمریکا به میزان یک میلیون بشکه در روز و همزمان بهبود سود سرمایه گذاران، نفت باید به ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه صعود کند.

بر اساس گزارش رویترز، مدیران انرژی در ایالتهای کلرادو، اوکلاهاما، وایومینگ و شمال نیومکزیکو در نظرسنجی بانک فدرال رزرو کانزاس سیتی اعلام کردند برای این که حفاری را به میزان قابل توجهی افزایش دهند، میانگین قیمت هر بشکه نفت باید به ۵۶ دلار برسد.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39923

کلیدواژه

شرکت ریستاد انرژی

نفت و گاز

اوپک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها