نفت / شناسه خبر: 39791 / تاریخ انتشار : 1399/9/29 07:48
|

آزمون پر سروصدای پتروشیمی بندرامام در پیش است/ چه کسانی مقصرند؟

روز گذشته ائمه جمعه بندرماهشهر شهرک طالقانی و شهر چمران در یک اقدام هماهنگ در خطبه های نمازجمعه از درخواستی از وزارت نفت گفتند که...

نفتی ها /روز گذشته ائمه جمعه بندرماهشهر شهرک طالقانی و شهر چمران در یک اقدام هماهنگ در خطبه های نمازجمعه از درخواستی از وزارت نفت گفتند که براساس آن می‌بایست درهای استخدامی پتروشیمی‌های این منطقه به روی غیربومی‌ها بسته شود و تا زمانیکه ۲۰ هزار جوان بیکار این منطقه استخدام نشده اند نباید راه را برای غیربومی‌ها بازکرد.
این اظهارات از زمانی آغاز شد که شنیده ها حکایت از برگزاری آزمون استخدامی پتروشیمی بندرامام در روزهای آتی دارد. شکایتی که ظاهرا ابتدا به مسوولان پتروشیمی بندرامام مطرح شده و آنان نیز خود را تابع هلدینگ خلیج فارس و دستورات این مجموعه دراین خصوص دانسته اند و جوابی صریح به این درخواست نداده اند.
هرچند که این درخواست با واقعیت روز منطقه سازگار نیست چراکه بسیاری از بخش های تخصصی پتروشیمی‌ها نیازمند نیروهای متخصص و فنی است که شاید تعداد آنان در منطقه کم باشد و کمبود نیروی بومی باعث عدم جذب آنان گردد اما به هرحال عدم شفاف سازی مناسب این موارد برای مسوولان منطقه می‌تواند منجر به شکافی عمیق میان مردم بومی منطقه و پتروشیمی‌های فعال گردد که این خود آسیبی جدی تلقی می‌گردد.
برهمین اساس در ابتدای طرح این موضوع از سوی مقامات منطقه، می‌بایست شفاف سازی لازم برای آنان صورت بگیرد و درعین حال از میان آمار تاکید شده ۲۰ هزار نیروی بیکار منطقه باید ارزیابی نسبت به سطح تحصیلات و تخصص آنان صورت بگیرد که مشخص گردد در حال حاضر چه تعداد نیروی بومی منطقه آماده فعالیت در تخصص‌های مختلف فعال در مجتمع های پتروشیمی هستند و براین اساس درصدی از میزان فعالیت نیروهای بومی و غیربومی در بخش‌ها و واحدهای مختلف پتروشیمی‌ها به دست آورد. دراینصورت نه تقاضای غیر منطقی طرح خواهد شد و نه گلایه مسوولان بی جواب می‌ماند.
چراکه در شرایط فعلی نبود آمار درست از توانمندی این نیروها می‌تواند منجر به بحران اجتماعی گردد که پاسخ به آن کار ساده ای نخواهد بود. بنابراین پتروشیمی‌ها قطعا در پاسخ به مطالبات بومی از سوی مسوولان بالاخص ائمه جمعه باید حساسیت بیشتری به خرج دهند و برای درخواستهای آنان دلایل منطقی و بنابر آمار و استدلال ارائه کنند.
ازسویی دیگر، این گلایه ها در حالی مطرح می‌گردد که اواسط شهریورماه امسال نیز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، تاکید کرده بود: شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی، نفت، فولاد و کشاورزی در استان برای استخدام نیروی کار جدید ملزم به بکارگیری افراد بومی شدند مگر اینکه افراد بومی تخصص لازم را نداشته باشند.
این درحالی است که به گفته حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرماهشهر مقرر است در آینده نزدیک آزمون استخدامی توسط یکی از شرکت‌های پتروشیمی منطقه برگزار شود، از این رو ما خواستار در اولویت قراردادن جوانان بومی منطقه هستیم، چرا که در صورت برگزاری این آزمون در سطح کشور، شانس و فرصت نیروهای بومی برای پذیرش به مراتب کم می‌شود.
بنابراظهارات وی می‌بایست این آزمون منحصر به جذب جوانان بومی باشد، چرا که با وجود بیش از ۲۰ هزار نیروی بیکار در منطقه، استخدام افراد غیربومی به هیچ وجه پذیرفته نیست.
امام جمعه بندرماهشهر در ادامه با اشاره به توضیحات مسئولین مربوطه در این رابطه عنوان کرد: بعد از پیگیری‌های لازم، مسئولین آن شرکت اذعان دارند که اجازه اختصاص این آزمون تنها به جوانان شهرستان بندرماهشهر را نداریم و تابع تصمیم مدیران هلدینگ خلیج فارس هستیم، در این شرایط نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در تهران و ائمه جمعه شهرستان نیز یک صدا انحصار این آزمون به جوانان بومی را از وزیر نفت و مقامات استانی خواستاریم.
حجت السلام غبیشاوی با ابراز گلایه مندی از جذب افراد غیربومی در شهرستان توسط صنایع پتروشیمی عنوان کرد: حال که به اندازه کافی برادران و خواهران غیربومی ما در شهرستان حضور دارند و کسب درآمد می‌کنند، دیگر باید جوانان بومی بیکار منطقه در اولویت استخدام باشند، تا چه زمانی باید تنها شاهد بیکاری، معضلات معیشتی و گلایه‌مندی شهروندان خود باشیم.
خطیب جمعه بندرماهشهر در ادامه تاکید کرد: تقاضای موکد و مطالبه حتمی ما جذب جوانان بومی در آزمون استخدامی پیش رو و دیگر آزمون‌های استخدامی صنایع پتروشیمی است. هر زمان که تمامی جوانان بومی ما مشغول به کار شدند، پذیرای دیگر هموطنانمان از اقصی نقاط کشور خواهیم بود. منتظر نتیجه پیگیری‌های مسئولین در این رابطه هستیم.
ازسویی دیگر،حجت الاسلام سید سلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرک طالقانی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی پتروشیمی بندرامام در آینده نزدیک بر لزوم استخدام نیروهای بومی منطقه تاکید کرد و گفت: عن قریب شرکت پتروشیمی بندر امام در حال تدارک آزمون جذب نیروی کار مورد نیاز خود است.مطالبه ما از نماینده مجلس و مسوولان هلدینگ خلیج فارس این است که با وجود جوانان بی‌شمار جویای کار و باسواد در شهرستان بندرماهشهر، این آزمون را مختص نیروهای بومی قرار دهند.
حجت الاسلام جاسم عبادی امام جمعه شهر چمران نیز در این رابطه بیان کرد: مطالبه جدی جوانان تحصیل کرده و خواسته ائمه جمعه شهرستان بندر ماهشهر از مدیران صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشمی بندر امام این است که در آزمون استخدامی اولویت را به جوانان منطقه بدهند.
دراین بین به نظر می‌رسد عدم جذب نیروهای بیکار منطقه در بسیاری از مناطق اقتصادی چون ماهشهر و پارس جنوبی به یک مطالبه منطقه ای بدل شده که قطعا نبود آمار مشخص از نیروهای بیکار و تخصص این افراد می‌تواند منجر به بحرانی جدی شود که از امروز حداقل استانداری‌ها و یا شوراهای هماهنگی پتروشیمی‌های منطقه از امروز باید به فکر بررسی و ارزیابی نیروهای بیکار مناطق فوق الذکر داشته باشند تا هم در آزمون‌های استخدامی بهره بیشتری از بومی‌ها برده شود و هم از بحرانی جدی در آینده ای نزدیک جلوگیری کرد!/ دانیال قربانی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39791

کلیدواژه

ائمه جمعه بندرماهشهر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها