نفت / شناسه خبر: 39027 / تاریخ انتشار : 1399/6/11 15:14
|

طرح «گشایش اقتصادی ۲» به کجا می‌رسد؟/ علت ویرایش خبر خوش چه بود؟

با لغو انتشار اوراق سلف نفتی در بورس و نهایی نشدن طرح گشایش اقتصادی دولت، پارلمانی‌ها طرح جدیدی را برای فروش نفت در نظر گرفته‌اند که به آن " طرح گشایش اقتصادی۲ " می‌گیوند.

نفتی ها /از زمانی که رئیس جمهور از یک گشایش اقتصادی و اخبار خوب پیرامون آن حرف زد تا زمانی که این طرح بالکل با مخالفت نمایندگان مجلس رو به رو شد و و با یک نام دیگر وارد میدان شد  سرجمع دو هفته هم نگذشته است .
اما در همین دو هفته شاخص کل بورس به شدت ریزش کرد و اسب تورم هم با قوت هر چه تمام‌تر و چهار نعل بر اجناس و خورد و خوراک مردم تاخت تا جایی که حالا نام هر گونه گشایشی که شنیده میشود فضا  ملتهب میشود؛ و خبری که قرار بود نوید بخش روزهای خوب باشد شد یک کابوس دیگر.
حالا با لغو انتشار اوراق سلف نفتی در بورس و نهایی نشدن طرح گشایش اقتصادی دولت، پارلمانی‌ها طرح جدیدی را برای فروش نفت در نظر گرفته‌اند که به آن طرح جایگزین مجلس برای گشایش اقتصادی یا " طرح گشایش اقتصادی۲ " می‌گویند.  
جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه از طرحی نام برده که براساس آن نفت به خریدار داخلی فروخته شود، اگر خریدار نفت را صادر کند که همانند خریدار خارجی از تخفیف ۱۵ درصدی برخوردار می‌شود اما  اگر نفت را تبدیل به فرآورده کند می‌تواند از این دو محل تخفیف استفاده کند.
به گفته وی، اگر این کار صورت بگیرد هم ظرفیت خالی پالایشگاه‌های موجود به کار گرفته می‌شود و هم اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سعی می‌کنند سریع‌تر ظرفیت‌های پالایشی در داخل کشور ایجاد کنند. در شرایط تحریمی، هرچه بتوانیم نفت‌خام بیشتری را به فرآوری تبدیل کنیم برای کشور مقرون به صرفه‌تر است.
هر چند گفته میشود که این  این طرح در کارگروه‌های مشورتی مطرح شده و هنوز در هیچ کمیسیونی عنوان نشده است. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان  زمینه برای اجرایی شدن این طرح فراهم است، یعنی هم مجلس و هم دولت با آن موافقت کنند.
این تفاوت این گونه است که در طرح دولت نفت امروز پیش فروش می شود و دو سال آینده به خریداران تحویل داده می شود. در صورتی که خریداران مایل باشند می توانند خود صادر کنند یا به شرکت ملی نفت برای صادرات وکالت بدهند گزینه سومی هم برای خریداران در طرح دولت پیش بینی شده است.بر اساس این گزینه اگر خریداران تمایلی به صادرات نداشتند می‌توانند با تحویل اوراق به دولت نرخ سود ثابت دریافت کنند.
اما در طرح مجلس نفت خبری از تعهد از سوی دولت نیست، در طرح نمایندگان مجلس دولت به جای فروش تعهدی در قالب اوراق سلف موازی نفت را به صورت نقدی در بورس انرژی پیش فروش می کند برای خریداران هم دو گزینه در نظرگفته شده است: صادرات در قالب نفت خام و فرآورده یا فروش به پالایشگاه‌های داخلی.
از سویی دیگر اما مخالفان معتقدند این طرح با طرح اول تفاوت چندانی ندارد و به نوعی بازی قدرتی است میان مجلس و دولت  و کسانی که نگران دولت بعدی  وتعهداتش هستند؛ این مخافان معتقدند، این عقب‌نشینی‌ و تغییر نظر احتمالا با هدف پرهیز از دریافت برچسب حمایت از دولت و در عین حال در نظر گرفتن "احتمال" عدم موفقیت پیش‌بینی‌شده برای طرح مذکور صورت می‌گیرد، مخالفانی که بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند فقط نفی کنند و به خاطر چشم‌انداز انتخابات ۱۴۰۰ حاضر نیستند در روزهای سخت کشور نامشان پای تصمیمات مهم نوشته شود.
حال باید دید در نهایت طرح دوم اجرا خواهد شد یا خیر و سرانجام در میان بحث های سیاسی و اقتصادی دولتمردان فکری هم به حال مردم و اقتصاد تحت فشار کشور خواهد شد یا خیر.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39027

کلیدواژه

گشایش اقتصادی ۲

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها