نفت / شناسه خبر: 38514 / تاریخ انتشار : 1399/3/25 08:05
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای رشوه به ناخداهای نفتکش ایرانی تا نابودی ۳ میلیون تن LPG

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /یکی از زیباترین حاشیه‌های هفته گذشته حوزه نفت و انرژی، پیام تشکر رهبر انقلاب از کارکنان نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ارسال پیامی محبت‌آمیز از حرکت جهادی فرماندهان و کارکنان شناورهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران که محموله‌ی فرآورده‌های نفتی را به کشور ونزوئلا منتقل کردند قدردانی نمودند.
اما حاشیه های این نفتکش ها به همین جا ختم نشد، یکی دیگر از حاشیه های ایجاد شده در این خصوص صحبت های محسن رضایی- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سی و دومین اجلاسیه شورای عالی استانها بود که از پیشنهاد رشوه آمریکایی ها به ناخداهای  کشتی های نفتکش بود که گفت: آمریکایی‌ها آمدند به ناخداهای کشتی‌های ما پیشنهاد و وعده پول دادند تا مسیرشان را عوض کنند اما این پیشنهادها بی شرمانه از سوی عزیزان ما مورد پذیرش قرار نگرفته و کشتی‌ها به ونزوئلا رسید.
 
حاشیه دومی که این هفته سر وصدای زیادی به پا کرد چرخش موضع زنگنه نسبت به استخدام نمایندگان ادوار در وزارت نفت بود.
در حالی که زنگنه۲۸ مرداد ۹۶، زمان رای اعتماد در مجلس گفته بود:"هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیات رئیسه این است که وزرا به نمایندگان بیکار کار بدهند؛ چکارش کنیم؟ در جامعه ولش کنیم؟ اگر نماینده نگران شغل آینده باشد، هزاران مفسده دیگر درست می‌شود. آنها را در نظر بگیرید."
اما همین زنگنه هفته گذشته با تغییر کامل موضع خود در جلسه غیرعلنی ۲۰ خرداد ۹۹ مجلس: "با استخدام نمایندگان ادوار در وزارت نفت مخالف هستم!!!"
به نظر می‌رسد این هم یکی دیگر از زیرکی‌های خاص وزیری ست که در سال پایانی دولت، می‌خواهد از خود یک قهرمان بسازد درحالی‌که در حوزه منابع انسانی، بدترین عملکرد به‌پای زنگنه و گروه وی نوشته‌شده است.
 
حاشیه بعدی هم به ماجرای نابودی ۱۲ هزار میلیارد تومان در خطوط لوله است.
در حالی وزارت نفت در طول دو سال گذشته حدود ۳ میلیون تن LPG به ارزش ۱۲.۴ هزار میلیارد تومان را به خط لوله گاز طبیعی تزریق کرده است که هم‌اکنون تقاضای مردم برای استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها بی‌‌پاسخ مانده است.
با توجه به تکمیل و شروع برداشت گاز از فازهای پارس جنوبی در سال‌های اخیر، میزان LPG تولیدی کشور از این میادین نیز افزایش چشم‌گیری داشته است، به طوری که در حال حاضر رقم LPG تولیدی در فازهای سایت ۱ و ۲ پارس جنوبی به ترتیب ۵.۶ و ۴.۴ میلیون تن در سال برآورد می‌شود. اما علیرغم تولید ۱۰ میلیون تنی این محصول در پارس جنوبی هنوز مجموعه وزارت نفت سیاست مشخصی را برای استفاده بهینه از این سوخت با ارزش در نظر نداشته و تمرکز این وزارتخانه بر خام‌فروشی صرف این محصول استوار است.

در حالی سیاست فعلی وزارت نفت بر صادرات LPG متمرکز شده است که به اعتقاد کارشناسان استفاده از این سوخت به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها برای توسعه زنجیره پروپیلن و به کارگیری از این سوخت به عنوان اتوگاز در خودروها مزایای بیشتری را به همراه دارد. در این بین وزارت نفت در صادرات و خام‌فروشی این محصول نیز دچار مشکل شده است و در سال‌های اخیر و با اعمال تحریم‌های نفتی به ناچار این وزارتخانه به تزریق سوخت با ارزش LPG‌ در خطوط سراسری گاز طبیعی و سوزاندن آن روی آورده است.
 
تزریق LPG به خطوط لوله و یا سوزاندن آن در فلرها تنها محدود به فازهای سایت ۱ پارس جنوبی محدود نمی‌شود و در فازهای سایت ۲ نیز این موضوع وجود دارد، با این تفاوت که در فازهای سایت ۲ مقادیر زیادی LPG اصلا جمع‌آوری نمی‌شود که صادر شود و LPG تولیدی در این سایت مستقیما به خطوط لوله گاز تزریق می‌شوند.

در این راستا حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نامه‌ای به بیژن زنگنه اعلام کرده است که پروژه جمع‌آوری LPG در فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ تا شهریور امسال نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید و همچنان این سوخت با ارزش در خطوط لوله گاز طبیعی خواهد سوخت. همچنین در این نامه میزان خسارت وزارت نفت ناشی از تزریق ۱.۱ میلیون تن LPG در فلرها و خطوط لوله ۳۵۰ میلیون دلار اعلام محاسبه شده است که با میانگین نرخ ارز ۱۴.۵ هزار تومانی این خسارت معادل ۵.۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد./ فارس
 
حاشیه چهارم که هفته گدشته سر وصدای زیادی به پا کرد و بسیار تلخ بود، خبر خودکشی  «عمران روشنی مقدم» کارگر میدان نفتی یادآوران در هویزه بود.
مسئولان و پیمانکار عقیده دارند که مرگ وی به شرایط کاری و دستمزد و مزایای وی ارتباط ندارد ولی همکارانش عقیده دارند در روزهای منتهی به مرگ، مرحوم روشنی مقدم به نان شب هم محتاج بوده است.
گوشه‌های پنهان فراوانی در ماجرای مرگ غم انگیز عمران کارگر نفتی میدان یادآوران وجود دارد. وزیر نفت هم قول داده که یکی از مشاوران خود را برای روشن شدن موضوع به منطقه اعزام کند. افکار عمومی در انتظار روشن شدن موضوع مرگ این کارگر هستند ولی قطعاً مرگ کارگر به دلیل غم نان برای هیچکس پذیرفتنی نیست و مسببان آن باید با برخورد جدی مواجه شوند.
 

حاشیه آخر هفته گذشته هم به تحریم مضاعف ١٢۵ نفتکش در ارتباط با ایران اختصاص دارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام تروریستی علیه مردم ایران، ۱۲۵ کشتی و نفت‌کش مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های منع اشاعه هم قرارداد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با اعلام لیست این کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها اعلام کرد اصلاحیه انجام‌شده برای آن است که این کشتی‌ها در موضوع منع اشاعه تسلیحات اتمی و همچنین تحریم جامع آمریکا علیه ایران نیز طبقه‌بندی شوند.
این اقدام پس‌ازآن انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با نادیده گرفتن تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا، پنج نفت‌کش خود را در هیاهوی رسانه‌ای به ونزوئلا اعزام کرد و به‌این‌ترتیب برنامه تروریستی آمریکا علیه ونزوئلا را هم خنثی کرد./ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38514

کلیدواژه

ناخداهای نفتکش ایرانی

زنگنه

بیژن زنگنه، وزیر نفت

وعده های زنگنه

وعدههای زنگنه

بیژن زنگنه وزیر نفت

سهم زنگنه از وزات نفت

بیزن زنگنه

بیژن نامدار زنگنه

گلایه های زنگنه

روحانی زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها