نفت / شناسه خبر: 38496 / تاریخ انتشار : 1399/3/22 17:07
|

جزئیات خودکشی نگهبان چاه نفتی F۱۹ میدان نفتی یادآوران/ بهداشت روانی کارگران به اندازه رعایت اصول ایمنی ضروری است

روز گذشته یک کارگر پیمانکاری چاه نفتی F۱۹ میدان نفتی یادآوران دست به خودکشی زد؛ در حالی که رسانه‌ها علت این خودکشی را تاخیر در پرداخت حقوقش می‌دانند، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران علت را ...

نفتی ها /روز گذشته یک کارگر پیمانکاری چاه نفتی F۱۹ میدان نفتی یادآوران دست به خودکشی زد؛ در حالی که رسانه‌ها علت این خودکشی را تاخیر در پرداخت حقوقش می‌دانند، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران علت را در وجود مشکلات شخصی و سلامتی این فرد دانست.

"عمران" از کارکنان بخش نگهبانی چاه نفتی F۱۹ در میدان نفتی یادآوران (منطقه هویزه شمال اهواز) بود، که روز گذشته اقدام به خودکشی کرد.
همکاران او علت این خودکشی را ناتوانی مالی و ناخشنودی از شرایط کار دانستند؛ از سویی دیگر رسانه ها هم علت را تاخیر پیمانکار در پرداخت حقوقش میدانند.
در همین راستا خبرنگار"نفتی ها" چند و چون ماجرا را از نوروزی سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران پرسید.
نوروزی در این گفتگو با گلایه از شایعاتی که بدون تحقیق منتشر شده اما علت را موضوعات دیگری دانست و گفت: "این شخص تا سال ۹۸ حقوق خود را کامل دریافت کرده بود و در سال جدید به علت مشکل شخصی  که در زمینه سلامت خود داشتند،  شرکت او را مجبور به رفتن به دوره های بازپروری کرده بود، که بعد از به پایان رساندن دوره خود در مرکز سلامت معین شده  درتاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه دوباره به کار گرفته شد بود و قرارداد جدید با او بسته شده بود."
نوروزی درادامه افزود: "طبق بررسی های صورت گرفته هم تا پیش از این اتفاق هیچ درخواستی مبنی بر اعتراض مالی و درخواست کمک کتبی از جانب این کارگر دریافت نکرده بودیم و مراجعه ای به امور مالی نداشته‌اند."
 هر چند اداره کار شهرستان هویزه تایید کرده است که این کارگران حقوق اردیبهشت ماه را نگرفته‌اند و قراردادهای آنها نیز نیازمند بازبینی است تا با اصول و قواعد کار تطابق داشته باشد.

همچنین خبرها حاکی از یک خودکشی نافرجام دیگر در همان روز نیز بود. عصر روز چهارشنبه ٢١ خردادماه یکى از کارگران حراست شرکت نفت (امیدیه) به دلیل نپرداختن حقوقش خودکشى کرد اما این خودکشى ناموفق بود و دوستان این کارگر نجاتش دادند که صحت و چند و چون این خبر هنوز محرز نشده است.
این خودکشی ها اما هرعلتی که داشته باشند بی شک یک حادثه بسیار تلخ هستند که این روزها در میان شرکت‎‌های نفتی و مجتمعات پتروشیمی به رویه‌ای تکراری تبدیل شده‌اند و در طول یکسال گذشته بارها شاهد این اتفاق و یا تهدید به خودکشی و خودسوزی در میان کارگرانی بودیم که بیشتر زیر دست پیمانکاران به ستوه آمده بودند.
نکته مهم در این میان اما فقدان توجه به بحث بهداشت روان کارگران و کارکنانی است که در شرایط سخت کاری و شیفتهای طولانی مشغول به کار هستند.
به گفته کارشناسان صنعتی، در محیط‌های شغلی پرخطر و پراسترس نادیده گرفتن خواسته‌های روانی و ذهنی کارگران می‌تواند به اندازه نادیده گرفتن اصول ایمنی و حفاظت فنی حادثه ساز باشد و معتقدند فشار اقتصادی و نادیده گرفته شدن خواسته‌ها در کنار استرس شغلی به اندازه استفاده نکردن از کلاه، دستکش، ماسک و کفش ایمنی می‌توان باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به سلامتی کارگران شود .
در واقع این روزها زندگی کارگران تنها به هشت ساعت کار روزانه در محیط کارگاه محدود نمی‌شود،  و  نگرانی از نحوه محاسبه و پرداخت حق و حقوق، و تامین و تبعیض‌های شغلی باعث می‌شود تا به مرور زمان به بهداشت روانی کارگران خدشه وارد شود.
حال اگر تمام این مصائب را بگذاریم در کنار محیط‌های شغلی دور افتاده و بد آب و هوا و آلوده‌ای که کارگران حوزه نفت و پتروشیمی در آن مشغول به کارند بی شک وقوع چنین حوادث تلخی چندان هم دور از انتظار نیست.
اما مسئله مهمی که دراین میان مطرح می‌شود، لزوم پیگیری علل این حوادث و از همه مهمتر توجه بیشتر یه بهداشت روانی کارکنان و پیشگیری از این حوادث است که باید توسط مسئولین نفتی کشور مورد توجه قرار بگیرد،
زیرا جدای از بار روانی منفی این خودکشی‌های تلخ برای خانواده و همکاران این افراد، ایجاد فضای یاس وناامیدی بعد از آن نیز می‌تواند باعث ایجاد فضایی مسموم در میان کارکنان و کارگران زحمتش  حوزه نفت شود.
علاوه بر این و با توجه به شرایط سختی که این روزها بر اثر تحریم‌ها و کاهش کسب وکارها بر کشور مسلط شده است، به نظر می‌رسد که دیگر وقت آن رسیده که مدیران نفتی زمان عقد قرارداد با پیمانکاران افزون بر توجه جدی و سخت‌گیرانه به حق و حقوق مادی کارگران فکری هم به حال ارتقای سلامت روانی کارگران و کارکنان بکنند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38496

کلیدواژه

میدان نفتی یادآوران

خودکشی نگهبان چاه نفتی F19 میدان نفتی یادآوران

رعایت اصول ایمنی

کارگر پیمانکاری چاه نفتی F۱۹ میدان نفتی یادآوران

خودکشی

چاه نفتی F۱۹

حجت نوروزی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها