نفت / شناسه خبر: 28234 / تاریخ انتشار : 1399/2/9 08:03
|

ابهام در عملکرد مسوولان عسلویه / شهر گوگرد یا شهر عسلویه؟

دیروز یک دستگاه کامیون حامل گوگرد که از پالایشگاه های پارس ۲ کنگان عازم انبار روباز عسلویه بوده بعلت بازشدن درب مقادیر زیادی از گوگرد آن بر روی اتوبان تخلیه گردید که اگرچه پاکسازی شد اما ...

نفتی ها /ظهر دیروز یک دستگاه کامیون حامل گوگرد که از پالایشگاه های پارس ۲ کنگان عازم انبار روباز عسلویه بوده بعلت بازشدن درب مقادیر زیادی از گوگرد آن بر روی اتوبان تخلیه گردید که اگرچه پس از چند ساعت پاکسازی صورت گرفت اما بسیاری از کارشناسان نسبت به تاثیر مخرب این مساله بر روی زندگی مردم عسلویه هشدار می‌دهند. این هشدارها در حالی است که هرساله این اتفاق به طور مکرر به وقوع می‌پیوندد و دراین بین علی رغم شنیدن وعده هایی مبنی بر ساخت انبارهای ماکنیزه و سوله های محصور توسط منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اما تا کنون این امر محقق نشده و همچنان سلامت مردم با این اتفاق به طور تقریبا روزانه به خطر می‌افتد.
دراین بین این سوال همچنان به قوت خود باقی است که مبلغ تخصیصی به عسلویه برای مبارزه با آلودگی هوای این منطقه که همواره بر سر آن میان استان فارس و بوشهر اختلافاتی مطرح است در چه جایی هزینه می‌گردد که ساخت انبار مکانیزه و سوله های محصور در جهت حفظ سلامت مردم این منطقه به کندی پیش می‌رود؟
به اذعان فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، منطقه ویژه ساخت انبارهای مکانیزه و سوله های محصور -به جای انبارهای روباز جهت نگهداری گوگرد- را در دستور کار قرار داده است اما بسیار کند پیش می‌رود.
این درحالی است که سال‌هاست که موضوع گوگردها و آلودگی های ناشی از آن در عسلویه وجود دارد که مرتبا در انبارهای روباز گوگرد و همچنین مسیر منتهی به این انبارها و هنگام حمل و نقل غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.
دراین بین اگرچه مسوولان این منطقه از تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان این امر سخن می‌گویند اما همچنان این نگرانی پابرجاست که این اتفاق جان و سلامت مردم را تهدید کند که دراینصورت شکایت قضایی از متخلفان قطعا دردی دوا نخواهد کرد.
چراکه محققان بر این باورند مسمومیت با گوگرد معمولا استنشاقی است و از طریق تنفس آن رخ می‌دهد و تماس مداوم با گوگرد، تحریک‌های غشا‌های مخاطی را به دنبال دارد. بسیاری از افراد که ساعت‌های طولانی در معرض این ماده قرار می‌گیرند، مبتلا به برونشیت و دچار سرفه‌های متعدد و ناراحتی‌های تنفسی می‌شوند.
 آسم شایع‌ترین مشکل تنفسی و از بیماری‌های مزمن ریوی است که ممکن است به‌دنبال تنفس گوگرد در بدن ایجاد شود و باعث تحریک راه‌های هوایی و سرفه، خس‌خس سینه، گلودرد و کوتاه شدن حجم تنفس شده و دی‌اکسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و وقتی بدن در محیطی بسته و مملو از آن قرار می‌گیرد، در مواردی حتی می‌تواند باعث خفگی و مرگ شود.
از دیگر مشکلات تنفسی حاصل از تنفس گوگرد می‌توان به آمفیزم اشاره کرد. در مبتلایان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه بر این که می‌تواند باعث سفتی ماهیچه‌های ریه در آن‌ها شود، ممکن است باعث بروز واکنش‌های آنافیلاکتی شود که جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد. ترکیب دی‌اکسید گوگرد با دیگر آلاینده‌های هوا ممکن است حتی بیماری‌های قلبی را هم به دنبال داشته باشد.
 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28234

کلیدواژه

پالایشگاه های پارس ۲ کنگان

عسلویه

نگهداری گوگرد

الودگی هوای عسلویه

زنگ های خطر در عسلویه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها