نفت / شناسه خبر: 28208 / تاریخ انتشار : 1399/2/6 08:00
|

"نفتی‌ها" بررسی می‌کند: سهام پتروشیمی شهید تندگویان چگونه واگذار شد؟

در این واگذاری دو میلیارد و هفتصد و سی و دو میلیون سهم معادل ۴/۱۱ درصد از سهام پتروشیمی تندگویان به بهای تمام شده ۵۷ میلیارد تومان و با ارزش خالص ۱۷۸۶ میلیارد تومان به پتروشیمی بوعلی سینا فروخته شد.

نفتی ها /شروع سال جدید با واگذاری سهام پتروشیمی تندگویان توام شد.  پیش از این قرار بود عرضه اولیه پتروشیمی تندگویان اسفند ماه سال گذشته انجام شود. ولی در نهایت این عرضه اولیه در هفته پایانی فروردین ماه ۹۹ انجام شد. البته برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که با توجه به اینکه تعداد حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقوقی و حقیقی سه هزار سهم و دامنه قیمت در این ثبت سفارش چهار هزار تا چهار هزار و ۳۸۰ ریال است احتمالا هر متقاضی حداکثر بتواند رقمی در حد یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان سهام خریداری کند.
موضوع واگذاری اما فراتر از این بود. زیرا در این واگذاری دو میلیارد و هفتصد و سی و دو میلیون سهم معادل ۴/۱۱ درصد از سهام پتروشیمی تندگویان به بهای تمام شده ۵۷ میلیارد تومان و با ارزش خالص ۱۷۸۶ میلیارد تومان به پتروشیمی بوعلی سینا فروخته شد. واگذاری این بخش از سهام پتروشیمی تندگویان که در قالب عرضه آن به عموم انجام شده بود عملا به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا که خود یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس می‌باشد واگذار شد تا این حجم بزرگ عرضه سهام که در روز عرضه، تابلوی بورس کشور را با رشد و تحولی قابل توجه مواجه کرد عملا در یک دایره بسته میان شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس گردش نماید.
اما یک نکته از نظرها دور مانده این است که قبل از عرضه سهام پتروشیمی تندگویان و خرید آن توسط پتروشیمی بوعلی سینا برخی رسانه‌ها از خرید این بلوک سهام توسط شرکت تابان فردا خبر داده بودند و واقعیت آن است که بررسی سوابق نشان می‌دهد شرکت گروه پتروشیمی به عنوان یکی از شرکت های متعلق به صندوق بازنشستگی صنعت نفت، یکی از سهام داران اصلی هلدینگ خلیج فارس نیز بوده و طبق آنچه در پرتال این هلدینگ آمده هم اکنون ۸/۸ درصد از سهام آن مجموعه را تحت تملک دارد.
به عبارت دیگر بلوک یازده و چهار دهم درصدی سهام پتروشیمی تندگویان، چه از سوی پتروشیمی بوعلی سینا و چه از طرف شرکت تابان فردا خریداری شده باشد عملا این عرضه نه به بخش خصوصی بلکه به سهامداران یا شرکت‌های متعلق به مجموعه هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است. یک واگذاری پر سر و صدا که اگرچه توانست شرایط بازار بورس کشور را پر رونق و فعال نشان دهد ولی در این عرضه نه پولی آمده و نه سهامی خارج شده است. اما اینکه آیا این همه هیاهو واقعا برای هیچ بوده را نباید به این سادگی باور کرد. چون هنوز یک سوال دیگر باقی مانده و آن اینکه پتروشیمی بوعلی سینا که چند سال قبل دچار بزرگترین آتش سوزی در تاریخ پتروشیمی کشور شده و پس از سه روز آتش سوزی مداوم و از بین رفتن کامل برچ پارازایلین، این حجم از سرمایه برای خرید سهام پتروشیمی تندگویان را از کجا آورده است نکند این پول از محل ۹۶۰ میلیون دلاری پرداخت شده که به عنوان خسارت آتش سوزی از بیمه دریافت کرده بود؟


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نکته نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28208

کلیدواژه

شرکت تابان فردا

پتروشیمی بوعلی سینا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها