نفتی ها /وعده داده شده که به زودی نفت کوره کم سولفور ایرانی برای سوخت کشتی ها در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه میشود هر چند که هم اکنون خبرها حکایت از آن دارد که نفت کوره ایرانی با تخفیف قابل تاملی به فروش میرسد. بنابر اطلاعات ارسالی عمده خریدار این فرآورده ایران چینیها هستند که در حال حاضر از محل دریافت نفت کوره ارزان ایران سود کلانی به جیب زده اند.
بنابر اظهارات کارشناسان، در حال حاضر متوسط گوگرد نفت کوره کشورمان ۲.۷ درصد است که سیستمی ترین کار برای حل آن اجرای طرح های آپگریدینگ پالایشگاهی است. از طرفی برخی راه حل های کوتاه مدت نظیر گوگرد زدایی از نفت کوره (به روش های مختلف نظیر HDS یا ODS) میتواند به شکل موقت راهگشا باشد. نصب اسکرابر یا اختلاط سوخت بانکرینگ با سوخت های پاک نظیر متانول هم از دیگر روش های کوتاه مدت است با این تفاوت که به احتمال زیاد نصب اسکرابر جریمه های دریانوردی را برای کشتی ها به همراه خواهد داشت. می بایست به این نکته توجه داشت که تمامی این راه حل ها کوتاه مدت بوده و بهترین و سیستمی ترین روش برای بهبود وضعیت نفت کوره کشور اجرای طرح های توسعه middle/heave upgrading است. احداث واحدهای RFCC و Coking می تواند عمق پالایشی را افزایش داده و در کنار تولید محصولات جانبی و کاهش نفت کوره، کیفیت محصول نهایی را نیز بهبود بخشد.
این درحالی است که بر اساس تازهترین اطلاعات مؤسسه پلاتس در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (۳۰ دی ماه سال ۹۸) قیمت هر تن نفت کوره ۱۸۰ در خلیج فارس ۳۰۹.۶۲ دلار و هر تن نفت کوره ۳۸۰ در خلیج فارس معادل ۲۹۸.۲۱ دلار است.
پیش از این در آذرماه سالجاری سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اعلام اینکه نفت کوره مورد نیاز ناوگان دریایی کشور طبق استاندارد IMO۲۰۲۰ با حداکثر گوگرد نیم درصد، در داخل کشور تولید میشود، تاکید کرده بود هم اکنون با تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی های انجام شده، نفت کوره کم گوگرد (نیم درصد) مورد نیاز برای ناوگان دریایی کشور از طریق پالایشگاههای اراک و بندرعباس در حال تأمین است؛ بنابراین نیازی به واردات نفت کوره کم گوگرد وجود ندارد.
بر اساس اعلام سازمان بین المللی دریانوردی، گوگرد سوخت مورد استفاده کشتیها تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی باید به کمتر از ۰.۵ درصد برسد.
اختصاصی