نفت / شناسه خبر: 27783 / تاریخ انتشار : 1398/11/20 15:47
|

مقصد اصلی صادرات نفت خاورمیانه تغییر کرد

تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه درپی افت تقاضای آسیا پس از شیوع ویروس کرونا، بخشی از صادرات نفت خود را به غرب به خصوص پالایشگاه‌های اروپایی تغییر داده‌اند.

نفتی ها /تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه درپی افت تقاضای آسیا پس از شیوع ویروس کرونا، بخشی از صادرات نفت خود را به غرب به خصوص پالایشگاه‌های اروپایی تغییر داده‌اند.

چندین منبع آگاه به پلاتس گفتند: در ماه‌های آینده که پالایشگاه‌های چینی نرخ تولیدشان را کاهش می‌دهند و از تامین کنندگان نفت اصلی خود خواستار دریافت حجم نفت کمتری شده‌اند نفت ترش بیشتری به اروپا جریان پیدا خواهد کرد. عمده این حجم نفت از عراق و عربستان سعودی خواهد بود.

معامله‌گر یک پالایشگر اروپایی گفت: نفت سبک بصره و نفت ترش بیشتری به اروپا خواهد آمد. آسیایی‌ها خرید چندانی نخواهند داشت. ما در حال حاضر پیشنهادهای بسیاری دریافت کرده‌ایم. تقاضا در آسیا افت زیادی پیدا کرده و نفت بیشتری به اروپا می‌رسد.

عمده نفت خاورمیانه معمولا به چین و شرق می‌رود اما اروپا هم خریدار مهمی است. پالایشگاه‌ها در اروپا اغلب پیچیده بود و گریدهای نفتی سنگین و مدیوم ترش مانند اورال روسیه، نفت سبک بصره عراق، فورتیز انگلیس و عربین لایت عربستان سعودی را ترجیح می‌دهند.

شیوع ویروس کرونا تقاضای چینی‌ها برای نفت را ضعیف کرده و کاربران نهایی می‌گویند با کاهش فعالیت پالایشگاهی، خریدشان را کمتر کرده‌اند.

معامله گران اروپایی همچنین اظهار کردند که با وجود انتظار برای افزایش قیمت فروش رسمی بعضی از گریدهای نفتی خاورمیانه، این گریدها نسبت به اورال روسیه که کیفیت مشابهی دارد، اقتصادی‌تر مانده‌اند. چرا باید پالایشگرها نفت اورال را که ۵۰ سنت ارزان‌تر از نفت برنت است خریداری کنند وقتی که می‌توانند نفت سبک بصره را که پنج دلار ارزان‌تر است بخرند.

حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز یا معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد از صادرات نفت خام عربستان سعودی به اروپا می‌رود و کشورهای فرانسه، هلند، لهستان، یونان و اسپانیا هاب‌های کلیدی تقاضا هستند.

یک ترند مشابه در میان تولیدکنندگان آمریکای لاتین هم که به تقاضای بازار چین متکی هستند، دیده می‌شود. فروشندگان نفت برزیل محموله‌هایی که به مقصد چین بود را به اروپا یا نقاط دیگر در آمریکای لاتین تغییر داده‌اند.

بر اساس گزارش پلاتس، وزیر نفت و گاز عمان این اتفاق را پیش بینی و اظهار کرده بود انتظار دارد فروش نفت در صورت کندی اقتصادی چین به نقاط دیگر تغییر مسیر دهد. عمان که بیش از ۹۰ درصد از فروش ماهانه‌اش به چین است، در میان صادرکنندگان خاورمیانه‌ای، بیشترین ضرر را از از افت تقاضای این کشور می‌بیند.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27783

کلیدواژه

صادرات نفت

خاورمیانه

ویروس کرونا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها