نفت / شناسه خبر: 27597 / تاریخ انتشار : 1398/10/28 15:36
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/از دلیل اصلی کاهش سهمیه بنزین تا رویای تولید ۸ میلیون بشکه‌ نفت

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها مربوط به انتشارشایعات مختلف درباره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در پی انتشار بعضی شایعات در فضای مجازی مبنی بر کاهش سهمیه سوخت هنگام سوخت‌گیری اعلام کرد: «طراحی سامانه هوشمند سوخت برای جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت حین سوخت‌گیری، بدین‌ شکل است که با وارد کردن کارت هوشمند سوخت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوخت‌گیری، ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و سوخت‌گیری آغاز می‌شود؛ پس از پایان پیمانه نخست، ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و دوباره سوخت‌گیری ادامه می‌یابد و این فرآیند به‌صورت پیمانه پیمانه تا پایان سوخت‌گیری ادامه خواهد داشت.
اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳.۹۹ لیتر است از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای نمونه اگر فرد ۲ لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد، ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.
تاکید می‌شود در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع و لیتراژ یادشده از سهمیه کسر می‌شود، بنابراین تنها به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری‌شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
شایان یادآوری است که هموطنان ابتدا کارت سوخت شخصی را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمـز چهار رقمی آن را وارد کنند، نازل را بردارند و سوخت‌گیری را آغاز کنند، ‌پس از پایان سوخت‌گیری، نازل را به‌درستی سر جای خود قرار دهند و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت شخصی خود را از کارتخوان خارج کنند.


حاشیه بعدی به پتانسیل تولید ۸ میلیون بشکه ای در کشورمی پردازد.
روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان پتانسیل تولید ۸ میلیون بشکه ای در کشور وجود دارد از قول مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران نوشت: ما در کشور پتانسیل تولید روزانه ۸ میلیون بشکه نفت را داریم و اگر فکری برای توسعه این صنعت و رسیدن به میزان تولید ایده‌آل نکنیم در آینده‌ای نه چندان دور صنعت نفت ما دچار پوکی می‌شود.
 علی کاردر مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران در نشست «طراحی ساختاری رابطه مالی شرکت نفت و دولت» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: وابستگی بودجه به نفت بیماری خاموشی است که آسیب‌های جدی بر اقتصاد ایران زده است. البته کاهش وابستگی بودجه به نفت به این معنا نیست که ما کلا نفت را فراموش کنیم بلکه باید پتانسیلی که در کشور وجود دارد را توسعه داد و بهترین استفاده را از آن کرد.
در بخش دیگری از این مطلب آمده: باید بدانیم که اگر توسعه میادین نفتی را فراموش کنیم، تولید نفت مان برای میزان مصرف داخل کشور می‌شود و در واقع همه پتانسیل‌های موجود در صنعت نفت و این منبع خدادادی را از دست می‌دهیم زیرا که نبود ایران در بازارهای جهانی نفت آسیب‌های جدی در پی دارد. ما در کشور پتانسیل تولید روزانه ۸ میلیون بشکه نفت را داریم و اگر فکری برای توسعه این صنعت و رسیدن به میزان تولید ایده‌آل نکنیم در آینده‌ای نه چندان دور صنعت نفت ما دچار پوکی می‌شود. برای توسعه صنعت نفت نیاز به جذب سرمایه است که این کار را می‌توانیم از طریق مشارکت مردم به دست آوریم. کاردر با تاکید بر اینکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نمی‌توان شرکت ملی نفت را به بخش خصوصی واگذار کرد، گفت: ولی پیشنهاد من این است که یک شرکت نفت کوچکی با حضور مردم در کنار شرکت ملی نفت ایجاد شود و کار توسعه میادین را پیش ببرد. متاسفانه ما هنوز ساختار و مدل‌های توسعه‌ای قدیمی داریم و برای ایجاد تحول باید تغییر پارادایم‌های جدی در صنعت نفت‌مان ایجاد کنیم.


حاشیه سوم این هفته نفتی ها به تسهیلات بلاعوض برای حذف بنزین سوزها می‌پردازد.
یکی از موارد مهم برای برای تشویق رانندگان برای کاهش استفاده از  بنزین ایجاد تسهیلاتی برای تشویق آنها برای گازسوز کردن خودرواست.
موج تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها همچنان بی‌پاسخ مانده است. بعد از افزایش قیمت بنزین، تقاضای زیادی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز ایجاد شد این در شرایطی است که مسوولان نفتی کشور نیز در اوج‌گیری این تفاضا سهم بسزایی ایفا کردند. بعد از مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی آن هم به‌طور رایگان، وزارت نفت به دنبال مشوق‌هایی برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی نیز بود. در این زمینه حتی مذاکراتی را با چند بانک انجام داد تا شاید بتواند تسهیلاتی برای گازسوز کردن شخصی‌ها فراهم کند. در این بین اما خودروهای عمومی در اولویت دولت و وزارت نفت قرار دارند چرا که مصرف سوخت این خودروها و همچنین سهمی که آنها در آلایندگی هوا دارند، جایگزینی سوخت آنها را ضروری کرده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: نچه مشخص است آماده نبودن جایگاه‌ها برای تغییرات سوختی و همچنین کمبود مخازن از دلایلی است که مسوولان نفتی در راستای پا نگرفتن این مراکز عنوان می‌کنند.با این حال طی هفته جاری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد که درنهایت تا دو هفته دیگر، این مراکز تایید و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود. کارگاه‌های تبدیلی پس از افزایش قیمت بنزین در دولت نهم مورد توجه قرار گرفت و با توجه به تقاضای بالا برای دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین سوز تعداد این کارگاه‌ها نیز زیاد شد حال آنکه با افزایش قیمت گاز و فاصله کمی که بین قیمت این دو سوخت شکل گرفت، انگیزه دوگانه‌سوز کردن بنزین سوزها نیز کاهش یافت و به تبع آن بسیاری از کارگاه‌های تبدیلی تعطیل شد. حالا نیز به نظر می‌رسد پا گرفتن دوباره این کارگاه‌ها زمانبر بوده و این در شرایطی است که تایید عملکرد آنها نیز پروژه‌ای است که به زمان زیادی احتیاج دارد.با این حال حسن قلی‌پور به دارندگان خودروهای عمومی وعده داده که فرآیند دوگانه سوز کردن این خودروها به‌طور رایگان در حال اجراست و احتمالا دو هفته دیگر قرارداد‌ها در این زمینه منعقد می‌شود.در این بین اما گازسوز کردن خودروهای شخصی ظاهرا از توان دولت خارج است با این حساب وزارت نفت به دنبال تسهیلاتی است که بتواند دارندگان این خودروها را نیز تشویق به این کار کند.


حاشیه آخر این هفته نیز به ماجرای شکایت همسایگان شرقی از کیفیت محصولات ایرانی می‌پردازد.
معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت: همسایگان شرقی نسبت به کیفیت فرآورده‌های صادراتی ایران شکایت دارند که این موضوعی نگران‌کننده است. امیرحسین زمانی‌نیا روز گذشته در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (اوپکس) با بیان اینکه رگولاتوری فراتر از اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی است، ادامه داد: رگولاتوری یک نهاد حاکمیتی است.
در ادامه این گزارش نوشته شد: آیا در ایران با در نظر گرفتن عدم شفافیت‌ها و فساد می‌توانیم از رگولاتوری فراتر از دولت و بی‌طرف صحبت کنیم؟زمانی‌نیا تاکید کرد: رگولاتور حاصل مقطعی از توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که امیدوارم به آن جایگاه رسیده باشیم. معاون وزیر نفت گفت: در چالش‌های بین‌المللی نه شما و نه وزارت نفت نمی‌توانید کاری کنید؛ اما در مورد چالش‌های داخلی باید به‌دنبال راه‌حل باشیم. وی با بیان اینکه همسایگان شرقی نسبت به کیفیت فرآورده‌ها شکایت دارند، افزود: این شکایت‌ها بیشتر شده و این موضوع باعث نگرانی است.زمانی‌نیا با اشاره به اینکه صادرکنندگان شبیه تیم حمله هستند، ادامه داد: باید به صادرات به ترکیه فکر کرد و روی این کشور به‌عنوان بازار صادراتی تمرکز کرد. وی گفت: ظرفیت‌های داخلی ما بسیج شده و کارها با تمام توان درحال انجام است. معاون وزیر نفت افزود: با حمایت صندوق توسعه ملی، طرح‌های توسعه‌ای در غرب کارون و فرزاد انجام خواهد شد. وی ادامه داد: پتروشیمی ایران سهم قابل‌ملاحظه‌ای در تامین مالی کشور دارد. همچنین اتحادیه اوپکس هم نقش مهمی دارد./ روزنامه دنیای اقتصاد
 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27597

کلیدواژه

دنیای نفت و انرژی

بشکه‌ نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها