نفت / شناسه خبر: 27186 / تاریخ انتشار : 1398/9/10 15:42
|

ممنوعیت واردات ۱۲۲ قلم تجهیزات نفتی برای حمایت از تولید داخل

رئیس انجمن استصنا گفت: وزارت نفت واردات ۱۲۲ قلم کالا را در این صنعت ممنوع کرده اما قرارداد ساخت آن توسط بخش داخلی به تازگی در حال امضا است، درحالیکه باید پیش از ممنوعیت، سفارش ساخت داده شود.

نفتی ها /سیروس تالاری رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه شرایط ویژه اقتصادی کشور ایجاب می کند که بیش از هر زمانی تعامل سازنده بین بخش خصوصی و دولت داشته باشیم، گفت: در گذشته وابستگی صنعت نفت به خارج کشور زیاد بود. به طوری که با افزایش درآمد نفتی (ارزی دولت) در دهه ۸۰ راه واردات تجهیزات کالا برای پروژه های نفتی باز شد و افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در بخش دانش فنی، فناوری و ساخت از طریق بخش خصوصی تأمین می شود. این در حالی است که ۲۰ درصد نیاز این حوزه نیز توسط بخش داخلی با استفاده از روش مهندسی معکوس برطرف می شود و ۱۵ درصد باقیمانده نیز که در آن خلاء داریم در دو بخش دانش فنی و مواد اولیه است که یا دانش فنی پیشرفته ای نیاز دارد که با توجه به شرایط تحریمی دسترسی به آن دشوار است که البته غیر ممکن نیست.

این مقام مسئول اظهار داشت: معنی خودکفایی و صنعت به این معنی نیست که صفر تا صد یک حوزه را توسط بخش داخلی تأمین و تولید کنیم، بلکه باید یک زنجیره تعریف کنیم که بخش عمده آن توسط بخش داخلی برطرف می شود و بخش هایی را که صرفه اقتصادی برای بخش داخلی ندارد و استراتژیک نیست می توان از خارج کشور تأمین کرد که البته سهم اندکی را در بر می گیرد.

تالاری، میزان وابستگی کشور به مواد اولیه وارداتی را کمتر از ۳۰ درصد عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر شبکه ای گسترده در پروژه های صنعت نفت فعال است که تلاش دارد تولیدات داخلی ایران را بی کیفیت معرفی کند، در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست. البته باید گفت ما برای ملت بزرگ چین احترام زیادی قائل هستیم و این کشور را به عنوان ابرقدرتی اقتصادی متحد استراتژیک ایران می دانیم اما به جرأت می توان گفت کیفیت محصولات تولیدی ایرانی بهتر از کالاهای چینی است تا حدی که قادریم تجهیزات های تک را در کشور تولید کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تأکید بر اینکه در بخش قوانین بالادستی مشکلی وجود ندارد، گفت: عمده مشکلات ما در بخش آئین نامه های داخلی وزارت خانه ها، بانک ها، سازمان ها و سایر نهادهای اقتصادی است که معتقدیم این آئین نامه ها در راستای توسعه کیفیت محصولات داخلی و حمایت از توان داخلی نیست.

وی، پیشنهاد این مجموعه برای رونق، توسعه و افزایش اشتغال زایی در بخش ساخت تجهیزات را تزریق ۱۰ میلیارد دلار برای ۳۰ پروژه عنوان کرد و گفت: وزارت نفت باید یک پرتال یکپارچه در سطوح بین المللی تهیه کند و ظرفیت دقیق بخش داخلی را در آن گردآوری کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه گاهی مجبوریم برای شرکت در مناقصه ای اسنادی را امضا کنیم، گفت: وزارت نفت واردات ۱۲۲ قلم کالا را ممنوع کرده و قرار است با استفاده از توان داخلی این کالاها تأمین شود، این در حالی است که این ممنوعیت باید مدتها قبل اعلام می شد تا اکنون اقلام تولیدشده توسط بخش داخلی تولید و جایگزین شده باشند، در حالی که تازه ممنوعیت اعلام شده و پذیرش و سفارش ساخت آن زمانبر است.

تالاری گفت: کیفیت کالاهای تولیدی ایران در صنعت نفت برابر با کیفیت کالاهای اروپایی است، این در حالی است که امکان صادرات به حتی کشورهای منطقه و دوست خود را نداریم، چرا که به دلیل تحریم ها، امکان استفاده از استانداردهای بین المللی را نداریم البته وزارت نفت برای حل این مشکل در حال تدوین یک سازوکار است.

به گفته وی، به محض اینکه برجام امضا شد، بسیاری از بخش های مختلف صنعت نفت اعلام کردند که خواهان استفاده از تجهیزات و کالاهای داخلی نیستند و می خواهند خرید خارجی داشته باشند.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27186

کلیدواژه

رئیس انجمن استصنا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها