نفت / شناسه خبر: 27183 / تاریخ انتشار : 1398/9/10 15:37
|

ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز

نماینده رئیس‌جمهوری در پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) بر ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر کشورهای عضو این مجمع تاکید کرد و گفت: سهم گاز طبیعی در سبد انرژی ایران...

نفتی ها /نماینده رئیس‌جمهوری در پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) بر ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر کشورهای عضو این مجمع تاکید کرد و گفت: سهم گاز طبیعی در سبد انرژی ایران به پشتوانه دانش و استفاده از توان داخلی و در شرایط تحریم به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

محمد نهاوندیان در پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که دیروز (جمعه، هشتم شهریورماه) در مالابوی گینه استوایی برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای صادرکننده گاز هم از منظر امنیت انرژی و هم از جنبه عرضه انرژی پاک، نقش اساسی در توسعه پایدار جهان ایفا می‌کنند و لازم است با همکاری و مشارکت از این ظرفیت برای رشد، پیشرفت و افزایش رفاه کشورهای عضو مجمع و سایر کشورها استفاده کنند.

وی به تجربه موفق ایران در دسترسی ۹۵ درصد جمعیت ایران به گاز و همچنین جایگزینی گاز با سوخت‌های آلاینده در بخش‌های حمل‌ونقل و تولید برق اشاره کرد و با بیان اینکه سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی ایران به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، افزود: این همه به پشتوانه دانش و استفاده از توان داخلی انجام شده، در حالی که ایران تحت فشارهای تروریسم اقتصادی آمریکا در قالب تحریم یکجانبه قرار گرفته است.

نهاوندیان با بیان اینکه هم‌اکنون برخی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و آمریکا با اتکای تسلط بر سیستم مالی و بانکی و سوء‌استفاده از موقعیت دلار در صحنه جهانی، فشار زیادی بر دیگر کشورها وارد می‌کند، تصریح کرد: پیشنهادم این است کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز از ارزهای جایگزین در تبادلات و همچنین به‌صورت مدیریت‌شده از روش‌های ایمن تبادل در فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

نماینده رئیس‌جمهوری در پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: موضوع تحریم در بیانیه مجمع به‌عنوان بندی مستقل مورد توجه قرار گرفت و کشورهای عضو مخالفت خود را با تحریم‌ها و قوانین فراملیتی به‌دلیل اختلال در امنیت انرژی اعلام کردند.

نهاوندیان ضمن اشاره به طرح پویش صلح هرمز اعلامی از سوی رئیس‌جمهوری ایران، خواستار همکاری و تشریک مساعی دولت‌های منطقه در تحقق آن شد و گفت: از همه اعضای جی‌یی‌سی‌اف نیز تقاضا می‌شود با همدلی و همکاری هر چه بیشتر کشورهای جهان نقش خود را برای برخورداری از آینده‌ای بهتر، امن‌تر و پیشرفته‌تر به‌خوبی ایفا کنند.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27183

کلیدواژه

کشورهای صادرکننده گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها