نفت / شناسه خبر: 26871 / تاریخ انتشار : 1398/7/29 15:00
|

بنزین سوپر نداریم، لطفاً سوال نفرمایید!

به تازگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر کرده است و به مصرف کنندگان بنزین سوپر در داخل کشور پیشنهاد می کند به جای بنزین سوپر از بنزین یورو ۴ و ۵ استفاده کنند

نفتی ها /در روزهایی که ایران تبدیل به بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک تبدیل شده است، وجود معضل کمبود و حتی فقدان بنزین سوپر مواجه قدری عجیب است و این در حالی است که تا همین چند وقت پیش نیز در خلال حواشی ایجاد شده در زمینه آلودگی هوا دوباره بحث استفاده از  بنزین با کیفیت مطرح شده بود.
زیرا نبود بنزین سوپرسبب آلایندگی بیشترهوا می‌شود، در بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو ۴ و ۵ می تواند ضمن صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب‌تر کمک کند
از سوی دیگر، پیگیری ها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی،  اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشورهای همجوار می‌کند.
علیرغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل دفاعی است اما باید بررسی کرد که آیا تنها بنزین قابل فروش در بازارهای صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین تولیدی کشور را هم می‌توان به صادرات اختصاص داد.
به خصوص با توجه به این نکته که بازارهایی مانند افغانستان سالها مشتری کم‌کیفیت‌ترین نوع بنزین ایران بوده‌اند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و بعضی دیگر از همسایگان وجود دارد.
حال سوال اینجاست که چه لزومی دارد ، در صورتی که کشور با معضل آلودگی هوا مواجه است با کیفیت ترین بنزین خود را صادر کند.
در همین راستا، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو ۴ و ۵ با اکتان ۹۰ تا ۹۱ می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان ۹۳ تا ۹۵ به مراتب کمتر از بنزین یورو ۴ و ۵ است.
این در حالی است که، علی بختیار درباره اخبار منتشر شده مبنی بر کمبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت، بیان کرد: مدتی است که در تامین بنزین سوپر در جایگاه های سوخت مشکلاتی به وجود آمده است اما به نظر نمی رسد که علت این مشکل صادرات بنزین سوپر باشد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما این مشکل را از  وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیگیری می کنیم تا علت این موضوع روشن شده و مرتفع گردد. یکی از دلایل این کمبود می تواند افزایش چشمگیر مصرف سوخت در روزهای اخیر باشد اما به هر حال ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
حال که  بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو ۴ و ۵ می تواند ضمن صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب‌تر کمک کند، امید است که این بنزین با کیفیت داخلی به مصرف داخلی هم برسد.

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26871

کلیدواژه

بنزین سوپر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها