نفت / شناسه خبر: 26754 / تاریخ انتشار : 1398/7/17 08:00
|

راهکارهای کنترل مصرف سوخت ؛ لازم اما حساب شده

۴۶ درصد از مخاطبین نفتی‌ها هیچ کدام از دو راهکار کنترل مصرف سوخت و کنترل قیمت سوخت را برای کاهش مصرف سوخت موثر ندانستند، از سویی دیگر نیز ۳۵ درصد نیز اعمال هر دو راهکار را کلید حل این مشکل دانستند.

نفتی ها /این روزها بیش از هر چیزی روند مصرف داخلی‌ سوخت در کشور نگران کننده شده است و استمرار روند کنونی مصرف بنزین میتواند به زودی کشور را با بحرانی جدی در زمینه تولید بنزین روبه‌رو کند.
به نظر می‌رسد که هم دولت و هم مجلس  به این نتیجه رسیده‌اند که باید چارچوبی برای مصرف بنزین مشخص شده و در راستای مدیریت مصرف بنزین گام‌هایی برداشته شود.
افزون بر این، پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون کمک زیادی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز و مصرفی کشور داشته اما بدیهی است که با این  روند مصرف فعلی بنزین تنها تا سال ۹۸ میتواند از  پس این مسئولیت بر بیاید و با ادامه روند کنونی مصرف، قطعاً نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت که در این خصوص هم محدودیت زیادی وجود دارد.
زیرا در چنین شرایطی، از داخل قابلیت تامین نداریم  و از خارج هم با این مضیقه‌ها به راحتی قابل وصول نیست همچنین زیرساخت‌های لازم برای توزیع و نقل و انتقال را وجود ندارد.
 در این میان مسئولین امر به شدت دنبال یافتن راهکار و سیاستی برای کنترل مصرف سوخت هستند، اما نکته ای که وجود دارد این است که  تاکنون راه حل های مقطعی مسئولین نتوانسته کار به جایی ببرد و نتایج مطلوبی داشته باشد.
عده ای معتقدند کنترل مصرف سوخت با منطقی کردن قیمت سوخت میسر و است و عده ای کنترل میزان دسترسی مردم به سوخت را شاه کلید کنترل مصرف سوخت کشور می‌دانند.
هرچند قیمت یکی از عوامل اثرگذار در مورد مصرف هر کالایی است اما نباید فراموش کرد که سن خودرو، شرایط حمل و نقل عمومی، میزان مصرف خودرو در ازای ۱۰۰ کیلومتر از جمله عوامل تاثیرگذار در مدیرت مصرف بنزین است  و نمیتوان فقط یک عامل را برای حل این معضل در  نظر گرفت.
از سویی دیگر نیز، نبود زیر ساخت های مناسب و فقدان یک برنامه مدون برای پیاده سازی طرح شکست خورده کارت سوخت و یارانه انرژی نیز چنگی به دل نمی‌زند و به نظر میرسید تا اجرای موفق این طرح هنوز راه زیادی در پیش داریم.
در همین راستا سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها در جدیدترین نظرسنجی این هفته خود از مخاطبینش خواسته بود تا نظر خود را درباره بهترین راهکار برای کنترل مصرف سوخت اعلام کنند که نتیجه این نظرسنجی هم در نوع خود بسیار جالب است.
در این میان ۴۶ درصد از  مخاطبین نفتی‌ها هیچ کدام از دو راهکار کنترل مصرف سوخت و کنترل قیمت سوخت را برای کاهش مصرف سوخت موثر نداستند و درو اقع امیدی به بهبود شرایط  نداشتند و ۳۵ درصد مخاطبین نیز اعمال هر دو راهکار را کلی حل این مشکل دانستد.
اما ۱۰ درصد مخاطبی افزایش قیت سوخت را راهکاربهتری برای کنرل مصرف سوخت دانستند تا سهمیه بندی آن.


شما مخاطبین عزیز نفتی ها همچنان میتوانید برای شرکت دراین نطر سنجی اینجا کلیک کنید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26754

کلیدواژه

مصرف سوخت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها