نفت / شناسه خبر: 16163 / تاریخ انتشار : 1398/5/2 08:01
|

کودتای مدیران نفتی علیه مشاوران زن

پس از رسمیت پیدا کردن خبر نفوذ خانمی (الف-واو) در میان مدیران وزارت نفت و اثرگذاری نامبرده بر دیدگاه‌ها و تصمیم‌های ۱۶ تن از مدیران این مجموعه پر ماجرا، برخی از مدیران وزارت نفت...

نفتی ها /پس از رسمیت پیدا کردن خبر نفوذ خانمی (الف-واو) در میان مدیران وزارت نفت و اثرگذاری نامبرده بر دیدگاه‌ها و تصمیم‌های ۱۶ تن از مدیران این مجموعه پر ماجرا، برخی از مدیران وزارت نفت، در اقدامی جالب توجه، زنان مشاور خود را برکنار کردند.

در این میان، خانمی که مشاور مدیرعامل پرحاشیه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است، با توجه به حواشی که اخیرا پیرامون این مدیر شکل گرفته بود، این خانم مشاور را که اتفاقا به دفتر مدیران ارشد متعددی در مجموعه نفت (اعم از پیمانکاران و کارفرمایان) راه داشته، برکنار کرد تا از زیر تیغ تند انتقادهای گوناگونی که وجود دارد، رهایی یابد.

همچنین برخی دیگر از مدیران هم برای پیشگیری از بروز شبهه‌ها و شائبه‌های مشابه، همکاری خود با بانوان مشاور در شرکت متبوع خود متوقف کردند یا حتی بعضا در مدارک مربوط به جذب و استخدام ساعتی یا پاره‌وقت این جرگه از مشاوران  در مجموعه خود را تغییر داده‌اند.

براساس این گزارش، در طول سال‌های گذشته،  پای قشر جدیدی به دفتر مدیران ارشد شرکت‌های نفتی دولتی و خصوصی باز شده است که به اذعان برخی از کارشناسان، این افراد در بسیاری از مواقع بر فرآیند تصمیم‌‎سازی، تصمیم‌گیری و به نتیجه رسیدن شبهه‌ناک برخی قراردادهای بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت اثرگذار شده‌اند و به شیوه‌های خاص از مدیران امتیاز می‌گیرند و قراردادهایی را به نفع شرکت متبوع خود یا شریکانشان مصادره می‌کنند.

این قشر جدید را گروهی از معدود بانوانی تشکیل می‌دهند که در چارچوب مشاور یا مدیرعامل فلان شرکت دانش‌بنیان یا مدیر بازاریابی یا تأمین کالای بهمان شرکت، در بدنه شرکت‌های نفتی رخنه کرده‌اند. این خانم‌ها عموما به اتاق‌های برخی مدیران شرکت‌های نفتی دولتی و خصوصی راه یافته‌اند و نبض تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را در دست گرفته‌اند و بر روی برخی از قراردادهای شرکت‌های نفتی با پیمانکاران اثرگذاری و در معادلات امروز صنعت نفت نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گفته برخی از کارشناسان در حال حاضر هیچ دری به روی این بانوان به اصطلاح مشاور بسته نیست و ردپای آنها را می‌توان در دفاتر برخی از مدیران ارشد شرکت‌های صاحب نام دولتی و خصوصی به راحتی دید. این خانم‌ها که در میان افواه و افکار عمومی مدیران نفتی، به واسطه‌گر، مقاطعه‌کار یا به زبانی بهتر «دلال» شهره شده‌اند، نقش کاتالیزور و تسهیل‌گر در به نتیجه رسیدن قراردادهای فی مابین شرکت‌های کارفرمایی و پیمانکاری را ایفا می‌کنند.

این درحالی است که در تمام دنیا دلالا‌ها و جاسوس‌ها همیشه در صنایع استراتژیکی مثل صنعت نفت فعال بوده‌اند و بحث جنسیت آنها هم چشمگیر و مطرح نبوده است، با اینحال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر این روزهای صنعت نفت در این شرایط جا دارد تا نهادهای امنیتی و بازرسی با ورود به برخی مناقصه‌های نفتی و تحقیق و تفحص از آنها، ردپای این دلالیهای نفتی را بگیرند و از اثرگذاری سوءاستفاده گران  بر قراردادهای صنعت معظم نفت جلوگیری کنند.

دراین بین تاکید می‌شود "نفتی‌ها" در آینده، ابعاد تازه‌تری از فعالیت‌های دلالی و جاسوسی دلال‌های مرد و زن فعال در صنعت نفت منتشر خواهد کرد.

این در حالی است که  توجه بیش از حد به موضوع خانم های واسطه و ترس از نفوذ آنان مخصوصا مطرح شدن مسائلی مانند امکان حضور خانم های پرستو در نفت هرگز نباید دستمایه ای شود برای ایجاد موانع نادرست برای رشد و تعالی و خودداری مدیران در سپردن مسئولیت های مهم اجرایی به بانوان شایسته و خانم های شاغل در این صنعت شود. زیرا طی دهه های گذشته بانوان شایسته و متخصص زیادی جذب مجموعه نفت و پتروشیمی شده و بخش های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مشغول به کار شده اند
این بانوان در شرایط عادی کار نیز باید همیشه دوبرابر اقایان همکار از خود شایستگی نشان بدهند تا مدیران ارشد را نسبت به صدور حکم مسئولیت برای آنان مجاب نمایند و بهانه هایی مانند خانم های دلال این خطر را دارد که شایستگی های آنان از نظرها دور بماند

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16163

کلیدواژه

مدیران نفتی

وزارت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها